-7- was, op de boeiboorden van toepassing was. De passage dat de slechte si tuatie van dak en boeiboorden, was te wijten aan ventilatie en het kan dus zeer wel mogelijk zijn dat we boeiboorden aanbrengen die niet meer ver rotten kunnen, maar dat we door het aanbrengen van ventilatie de validiteit van het dak in ieder geval niet verder achteruit laten gaan. De VOORZITTER: Ja, ik denk dat we met elkaar eens zijn, allemaal, dat zoiets op grond van de bouwverordening te eisen moet zijn en dat het in de sfeer van het bouwtechnische toezicht meegenomen moet kunnen worden. Dan kunnen we die voorwaarden in de hand houden. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 8. Uitbreiding deelname in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten/$8e wijziging gemeentebegroting 1981. De heer EENNINGS: Ja, voorzitter, een uitkering uit de winst, dan hebben we doorgaans de neiging om te zeggen ha fijn, maar ik weet niet of we hier nou zo ha fijn tegen moeten zeggen. Het verslag van de Bank van Nederlandsche Gemeenten lag er namelijk niet bij en doorgaans wordt een dergelijke uit kering in aandelen met 10% gestort uit de winst ook gebruikt om een opening te scheppen om dadelijk de aandeelhouders te verplichten om het kapitaal aandelen vol te storten. Je kunt twee dingen doen om aan eigen vermogen te komen: nieuwe aandelen plaatsen en je kunt ook zeggen ik geef uit de winst 10% in de vorm van aandelen en als ik volgende jaren meer eigen vermogen nodig heb dan storten de dames en heren aandeelhouders maar bij. Nou als we nou kijken dat de overheid veel krediet nodig heeft de komende jaren, dan betekent het dat we als het ware een verplichting van 55-000,hebben en je kimt het niet beoordelen of dat het verplicht wordt om af te nemen of we te beslissen hebben of we het doen ja of nee, of het onze leningsvoorwaarden beïnvloedt, maar ik vind het toch facetten die, het is wel niet een bedrag waarvan je op het eerste gezicht zegt van dat kan Oudenbosch niet opbrengen, maar het betekent toch 55-000,ergens in investeren die we misschien ook wel ergens anders in Oudenbosch kunnen beleggen. De VOORZITTER: Ja, ik moet u zeggen zo heb ik er niet tegenaan gekeken. Ik heb, want dat is ook een reden waarom men de vorm van het uitkeren in aandelen kiest, ik heb geconcludeerd dat hier wel sprake zou zijn van een toch wel voor het beperkt willen houden van het vermogen althans van het andere dan in de vorm van aandelen vastgelegde eigen vermogen. Ik denk de reserves, dat ze daarom daaruit een uitkering hebben gedaan en dat ze meteen de mogelijkheid hebben geschapen om de volgende 9 jaren precies het zelfde te doen, om het dan hele maal volgestort te krijgen en het geld toch ter beschikking te hebben gehouden. De heer EENNINGS: Stond er een dergelijke passage een dergelijk dividend- beleid in het jaarverslag- De VOOEZITTER: Nee, dat doe ik ook maar uit het blote hoofd. Mogen we het zo doen dat als dat jaarverslag wijst in de richting die de heer Rennings vermoedt, dat dat dan als een ontbindende voorwaarde aan ons besluit wordt ver bonden. Akkoord De heer VAN DER GRAAF: Ik heb tot nu toe zitten denken, want ik lig er niet wakker van, maar - of ik zit er niet wakker van - maar als het terugkomt dan is het een andere zaak. De VOORZITTER: Dat bedoel ik. Nee, want dan zou zich de situatie voordoen dat u moet zeggen we weigeren het. De heer RENNINGS: Jawel, maar dan wil ik ook meer gegevens hebben. De VOORZITTER: Dat begrijp ik wel. Als er niets op wijst dat er een ontwikkeling gaande is zoals door de heer Rennings gesuggereerd dan besluiten we conform het voorstel, in het andere geval komt het terug. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 9- Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een gedeelte van het bestemmingsplan

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 47