-7-
was, op de boeiboorden van toepassing was. De passage dat de slechte si
tuatie van dak en boeiboorden, was te wijten aan ventilatie en het kan
dus zeer wel mogelijk zijn dat we boeiboorden aanbrengen die niet meer ver
rotten kunnen, maar dat we door het aanbrengen van ventilatie de validiteit
van het dak in ieder geval niet verder achteruit laten gaan.
De VOORZITTER: Ja, ik denk dat we met elkaar eens zijn, allemaal, dat zoiets
op grond van de bouwverordening te eisen moet zijn en dat het in de sfeer van het
bouwtechnische toezicht meegenomen moet kunnen worden. Dan kunnen we die
voorwaarden in de hand houden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
8. Uitbreiding deelname in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. Bank
voor Nederlandsche Gemeenten/$8e wijziging gemeentebegroting 1981.
De heer EENNINGS: Ja, voorzitter, een uitkering uit de winst, dan hebben we
doorgaans de neiging om te zeggen ha fijn, maar ik weet niet of we hier
nou zo ha fijn tegen moeten zeggen. Het verslag van de Bank van Nederlandsche
Gemeenten lag er namelijk niet bij en doorgaans wordt een dergelijke uit
kering in aandelen met 10% gestort uit de winst ook gebruikt om een opening
te scheppen om dadelijk de aandeelhouders te verplichten om het kapitaal
aandelen vol te storten. Je kunt twee dingen doen om aan eigen vermogen te
komen: nieuwe aandelen plaatsen en je kunt ook zeggen ik geef uit de winst
10% in de vorm van aandelen en als ik volgende jaren meer eigen vermogen
nodig heb dan storten de dames en heren aandeelhouders maar bij. Nou als
we nou kijken dat de overheid veel krediet nodig heeft de komende jaren, dan
betekent het dat we als het ware een verplichting van 55-000,hebben en
je kimt het niet beoordelen of dat het verplicht wordt om af te nemen of
we te beslissen hebben of we het doen ja of nee, of het onze leningsvoorwaarden
beïnvloedt, maar ik vind het toch facetten die, het is wel niet een bedrag
waarvan je op het eerste gezicht zegt van dat kan Oudenbosch niet opbrengen,
maar het betekent toch 55-000,ergens in investeren die we misschien ook
wel ergens anders in Oudenbosch kunnen beleggen.
De VOORZITTER: Ja, ik moet u zeggen zo heb ik er niet tegenaan gekeken. Ik heb,
want dat is ook een reden waarom men de vorm van het uitkeren in aandelen kiest,
ik heb geconcludeerd dat hier wel sprake zou zijn van een toch wel voor het
beperkt willen houden van het vermogen althans van het andere dan in de vorm
van aandelen vastgelegde eigen vermogen. Ik denk de reserves, dat ze daarom
daaruit een uitkering hebben gedaan en dat ze meteen de mogelijkheid hebben
geschapen om de volgende 9 jaren precies het zelfde te doen, om het dan hele
maal volgestort te krijgen en het geld toch ter beschikking te hebben gehouden.
De heer EENNINGS: Stond er een dergelijke passage een dergelijk dividend-
beleid in het jaarverslag-
De VOOEZITTER: Nee, dat doe ik ook maar uit het blote hoofd. Mogen we het
zo doen dat als dat jaarverslag wijst in de richting die de heer Rennings
vermoedt, dat dat dan als een ontbindende voorwaarde aan ons besluit wordt ver
bonden. Akkoord
De heer VAN DER GRAAF: Ik heb tot nu toe zitten denken, want ik lig er niet
wakker van, maar - of ik zit er niet wakker van - maar als het terugkomt
dan is het een andere zaak.
De VOORZITTER: Dat bedoel ik. Nee, want dan zou zich de situatie voordoen
dat u moet zeggen we weigeren het.
De heer RENNINGS: Jawel, maar dan wil ik ook meer gegevens hebben.
De VOORZITTER: Dat begrijp ik wel.
Als er niets op wijst dat er een ontwikkeling gaande is zoals door de heer
Rennings gesuggereerd dan besluiten we conform het voorstel, in het andere
geval komt het terug.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
9- Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een gedeelte van het bestemmingsplan