-21- toegeven, om dan die regels bij te stellen. Dat moet je van tevoren doen en niet achteraf. De heer VAN HOOF: Mijnheer de voorzitter, ik begrijp het niet goed. We hebben voor alle wijkverenigingen een unaniem percentage. Ze zijn gebaseerd op dezelfde regels. Ik zie op dit moment niet in wat voor onredelijks of wat voor oneerlijks daar in zou zitten. Ik denk wanneer we daarmee willen regelen hoe en op welke manier een wijkvereniging zijn activiteiten voert en zijn gelden besteedt of wat hij van zijn leden vraagt, dat we dan als gemeenteraad teveel treden in de eigen verantwoordelijkheid van de wijkvereniging. Iedere wijkvereniging zal dat op zijn eigen manier doen en ik denk dat we dat ook gewoon over moeten laten aan de wijkverenigingen wat de ene wijkvereniging vraagt aan contributie en wat de andere vraagt. Dat dat voor de ene dan meer leidt tot subsidie van de gemeente ja, nou, dan kun je het treffen en dan moet die andere wijkvereniging dat ook op die andere manier doen. Dat is wellicht ook een mogelijkheid. Het zijn uni forme voorwaarden en ik zie niet in op welke manier dat er aan de een of de andere tekort of aan de andere teveel gedaan wordt. Niets is eerlijker dan onze voorwaarden en het is aan de verenigingen om daar, ik zou zeggen het meeste mee proberen te nemen van die voorwaarden die wij als gemeente gesteld hebben. Dan denk ik dat dat leidt tot een optimaal functioneren van de wijkwerkzaamheden. De heer WIJNEN: Mijnheer de voorzitter, ik zou me willen aansluiten bij de woorden van de heer Van Hoof. De gemeente maakt de subsidieverordeningen.Sinds een aantal jaren wordt er dan niet meer gesubsidieerd op basis van tekorten, maar wordt er naar de eigen inbreng ook gekeken en nou heeft de ene vereniging op basis van dezelfde verordening een andere contributie-hoogte vastgesteld als Velletri. Ja, goed Velletri is met een heel lage contributie gestart en dat leidt tot een andere uitkomst. Nou ik denk dat je best kunt overzien waar dat toe leidt, maar ik denk dat het meer een opdracht is aan de betreffende wijkverenigingen dan aan de gemeenteraad om een subsidieverordening vast te gaan stellen. De VOORZITTER: Ja, we staan voor de toepassing van een regeling. Je kunt dan niet met terugwerkende kracht zeggen van we gaan een andere regeling maken, dus ik denk dat voor wat betreft 79/'80 de keuze niet erg groot is. '81 daarvoor zou je het nog kunnen doen, zij het dat dat ook niet erg voorkomend is, want dan is er inmiddels toch al wel een groot gedeelte van het verenigingsjaar voorbij en dan wil ik toch heel pragmatisch verwijzen naar de opmerking van de heer Den Braber in eerste instantie. Binnenkort staat de zaak op de helling en voor '82 wordt het al op een andere manier geregeld, althans wordt het opnieuw gere geld. Ik denk dat we de principiële vraag hier op dit moment eigenlijk buiten beschouwing kunnen laten en moeten volstaan met het feit dat hij gesignaleerd is en betrekken bij de aanpak van de subsidiëring in de nieuwe verordening. Kunt u zich daarmee verenigen De heer RENNINGS: Nee, ik heb hier twee jaar geleden op gewezen met dezelfde argumenten en ik vind ja, je kunt zeggen zo is de regeling, maar als je verkeerde regels hebt dan vind ik het wat al te gortig als die twee jaar later nog niet gewijzigd zijn. De VOORZITTER: Dat is niet waar, twee jaar geleden is er op gewezen. Toen is hij verwezen naar de subsidiecommissie en de subsidiecommissie heeft toen, dat was dus op uw uitnodiging, gezegd van laten we het zo maar laten. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 5."3. Voorstel tot definitieve vaststelling: van de subsidie over 1979 en 1980 ten behoeve van de Wijkvereniging Pagnevaart-Oost. 3»^. Voorstel tot definitieve vaststelling van de subsidie over 1979 en 1980 van de "Hervormde Jeugdclubs". Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen. A-. Voorstel tot invoering van calculatie op basis van vervangingswaarde en marktrente bij de exploitatie van de gemeentelijke centrale antenne-inrichting.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 21