-21-
toegeven, om dan die regels bij te stellen. Dat moet je van tevoren doen en
niet achteraf.
De heer VAN HOOF: Mijnheer de voorzitter, ik begrijp het niet goed. We hebben
voor alle wijkverenigingen een unaniem percentage. Ze zijn gebaseerd op dezelfde
regels. Ik zie op dit moment niet in wat voor onredelijks of wat voor oneerlijks daar
in zou zitten. Ik denk wanneer we daarmee willen regelen hoe en op welke
manier een wijkvereniging zijn activiteiten voert en zijn gelden besteedt of wat
hij van zijn leden vraagt, dat we dan als gemeenteraad teveel treden in de eigen
verantwoordelijkheid van de wijkvereniging. Iedere wijkvereniging zal dat op
zijn eigen manier doen en ik denk dat we dat ook gewoon over moeten laten aan
de wijkverenigingen wat de ene wijkvereniging vraagt aan contributie en wat de
andere vraagt. Dat dat voor de ene dan meer leidt tot subsidie van de gemeente
ja, nou, dan kun je het treffen en dan moet die andere wijkvereniging dat ook
op die andere manier doen. Dat is wellicht ook een mogelijkheid. Het zijn uni
forme voorwaarden en ik zie niet in op welke manier dat er aan de een of de
andere tekort of aan de andere teveel gedaan wordt. Niets is eerlijker dan onze
voorwaarden en het is aan de verenigingen om daar, ik zou zeggen het meeste
mee proberen te nemen van die voorwaarden die wij als gemeente gesteld hebben.
Dan denk ik dat dat leidt tot een optimaal functioneren van de wijkwerkzaamheden.
De heer WIJNEN: Mijnheer de voorzitter, ik zou me willen aansluiten bij de
woorden van de heer Van Hoof. De gemeente maakt de subsidieverordeningen.Sinds
een aantal jaren wordt er dan niet meer gesubsidieerd op basis van tekorten,
maar wordt er naar de eigen inbreng ook gekeken en nou heeft de ene vereniging
op basis van dezelfde verordening een andere contributie-hoogte vastgesteld als
Velletri. Ja, goed Velletri is met een heel lage contributie gestart en dat leidt
tot een andere uitkomst. Nou ik denk dat je best kunt overzien waar dat toe leidt,
maar ik denk dat het meer een opdracht is aan de betreffende wijkverenigingen
dan aan de gemeenteraad om een subsidieverordening vast te gaan stellen.
De VOORZITTER: Ja, we staan voor de toepassing van een regeling. Je kunt dan niet
met terugwerkende kracht zeggen van we gaan een andere regeling maken, dus ik
denk dat voor wat betreft 79/'80 de keuze niet erg groot is. '81 daarvoor zou
je het nog kunnen doen, zij het dat dat ook niet erg voorkomend is, want dan is
er inmiddels toch al wel een groot gedeelte van het verenigingsjaar voorbij
en dan wil ik toch heel pragmatisch verwijzen naar de opmerking van de heer
Den Braber in eerste instantie. Binnenkort staat de zaak op de helling en voor
'82 wordt het al op een andere manier geregeld, althans wordt het opnieuw gere
geld. Ik denk dat we de principiële vraag hier op dit moment eigenlijk buiten
beschouwing kunnen laten en moeten volstaan met het feit dat hij gesignaleerd
is en betrekken bij de aanpak van de subsidiëring in de nieuwe verordening. Kunt
u zich daarmee verenigen
De heer RENNINGS: Nee, ik heb hier twee jaar geleden op gewezen met dezelfde
argumenten en ik vind ja, je kunt zeggen zo is de regeling, maar als je verkeerde
regels hebt dan vind ik het wat al te gortig als die twee jaar later nog niet
gewijzigd zijn.
De VOORZITTER: Dat is niet waar, twee jaar geleden is er op gewezen. Toen is hij
verwezen naar de subsidiecommissie en de subsidiecommissie heeft toen, dat
was dus op uw uitnodiging, gezegd van laten we het zo maar laten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
5."3. Voorstel tot definitieve vaststelling: van de subsidie over 1979 en 1980
ten behoeve van de Wijkvereniging Pagnevaart-Oost.
3»^. Voorstel tot definitieve vaststelling van de subsidie over 1979 en 1980
van de "Hervormde Jeugdclubs".
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
A-. Voorstel tot invoering van calculatie op basis van vervangingswaarde en
marktrente bij de exploitatie van de gemeentelijke centrale antenne-inrichting.