-30-
aparte secretaris voor de commissie culturele minderheden. Wij willen dat met
de hulp van die post bestuurskosten in ieder geval oplossen. Op zich is het
geen probleem dat je dus twee afdelingen of twee secretariaten hebt, maar tot
op heden missen wij daar de coördinatie in en in die zin is ook mijn antwoord
bedoeld. Daarenboven hebben we dus behoefte aan een goed gestructureerd overleg.
Feit blijft in ieder geval dat de inspraak bij de advisering door buitenlanders
moet kunnen gebeuren. Nou in de praktijk blijkt dat we daar zaken anders moeten
gaan regelen. Wij hebben niet willen suggereren dat zaken ambtelijk afgewerkt
kunnen worden. Voor een verdere toelichting ga ik daar op in bij de heer Van
der Graaf. Dan heb ik denk ik mijnheer Rennings beantwoord. Dan kom ik bij de
heer Wijnen die de noodzaak van de uitbreiding van het zwembad aan de orde
stelt. Voor mij uiteraard niet onbekend. Laat ik het zo precies formuleren.
Zoals toegezegd komen we met dat voorstel. Wij vinden dat moet worden afge
wogen de negatieve resultaten financieel gezien van het huidige instructie
zwembad tegen de kostenlasten van a. de huidige akkommodatie plus een investering
voor het vervangen van het technisch gedeelte en b. de lasten tengevolge van het
verbouwd zwembad. Of we de benodigde middelen betalen uit de investering ten
behoeve van de beschoeiing op het Turfhoofd is nu op niet verantwoorde wijze
te beslissen. In ieder geval krijgt u het beloofde advies van het zwembad met
een dekkingsplan daarbij. Dan kom ik bij de heer Van der Graaf die gesteld
heeft dat alles met betrekking tot het minderhedenbeleid ter competentie is
van de commissie. Wij zijn het er in zijn algemeenheid mee eens. Waarom dat
een enkel preadvies naar de raad is gegaan, dat heb ik al verduidelijkt en u
zult overigens gelezen hebben uit het antwoord op bladzijde 17 van ons antwoord
daarmee bedoelen we hetgeen de heer Van der Graaf juist gezegd heeft, namelijk
het geld aanwenden waarvoor het bedoeld is. Dus gestalte geven aan de coördi
natie bij de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering. De uitsplitsing zoals die
is overgenomen van de Partij van de Arbeid die moet u dan ook zien in relatie
met mijn antwoord, schriftelijk antwoord. Het is immers niet uitgesloten dat
daarbinnen bedragen nog zouden kunnen verschuiven. Of dat je bijvoorbeeld met
10.000,voor de personeelslasten uitkomt, ik weet het niet zeker, maar ik
denk dat het wel eens meer zou behoeven te zijn. Mijnheer Den Braber die pleit
voor hetzelfde uitgangspunt voor de subsidiëring van alfabetiseringsprojecten
zoals dat gedaan wordt voor de alfabetiseringsprojecten van Nederlanders.
Beide op exploitatiebasis. U moet daarbij overwegen dat we in de subsidieverorde
ning geregeld hebben dat de subsidie parallel loopt met de rijksbijdrageregeling
omdat feitelijk de stichting in Breda de subsidiënt is en wij via een aparte
regeling als het ware aanvullend via die rijksbijdrage in de kosten meedoen.
Het zou dus best mogelijk zijn dat naar de mate de decentralisatie zich voort
zet de regionale stichting minder bijdragen krijgt en dus het deel naar de ge
meente toe groter wordt.Derhalve is het maximumbedrag van de rijksbijdragere
geling flexibel genoeg. Het is nu overschreden voor '82 omdat zij ook een soort
inhaalmanoeuvre hebben gedaan, dat vinden wij verantwoord. Wel zeggen wij in
ieder geval toe dat indien blijkt dat voor 1983 toch onvoldoende middelen daar
zijn dat we dan met een voorstel bij u terugkomen en ik denk dat dat nog meer
beargumenteerd kan worden omdat in het laatste overleg afgelopen maandag met
de stichting buitenlanders West-Brabant en het I.K.O.S. over deze zaak gepraat
is. Zij hebben ook geen goede indicatie van de inkomsten. Afgelopen donderdag
hebben ze daarover gepraat met C.R.M. maar daarvan is mij de uitslag nog niet
bekend. Oh, nee vandaag ja. Daarmee heb ik alles beantwoord voorzitter.
De VOORZITTER: Nee, nog de vraag van de heer Den Braber over die bouwspeel-
plaat sen/kinde rvakant i e we rk
De heer BROUWERS: Het is inderdaad waar, op de afdeling was dat sinds kort
ook gesignaleerd dat er een dubbel-op zat in de begroting van het M.C. met
betrekking tot de bouwspeelplaats terwijl wij die zelf ook voorzien hadden.
We willen het echter omdraaien in die zin voorzover het om dezelfde aktie gaat
vinden wij het juister om het bedrag bij het M.C. te laten staan omdat zij
tenslotte vorig jaar de initiatiefnemers waren en een vrijwilligersgroep op
poten hebben gekregen. Wij nemen aan dat dat dit jaar gecontinueerd wordt. Moge
lijk zelfstandig wordt. Daarom zeggen we laten we het dan op onze begroting af
voeren en het bij M.C. behouden. Nu ben ik er echt wel.
De VOORZITTER: Overigens hebben we inmiddels geconstateerd dat twee vragen van