-11-
dit probleem ook in andere gemeenten leeft, onder andere in Wouw. Wij zouden
het college willen vragen met andere gemeenten gezamenlijk stappen te ondernemen
om de bereikbaarheid van het Roosendaals ziekenhuis te verbeteren.
De herinrichting van de kom met eenrichtingverkeer in de Ferikelstraat vanaf de
Markt brengt een wijziging van de verkeersstromen mee. Zowel in de Pastoor
Hellemonsstraat als in het West-Vaardeke zal het verkeersaanbod toenemen.
De behoefte aan een verkeerslicht op de Wagenhoek, of een andere regeling voor
het verkeer op de Markt zal nu nog groter worden. Wij hebben daarvoor vorig jaar
reeds gepleit. Een stoplicht op de Wagenhoek heeft een dempende werking op het
inkomend verkeer en heeft ook een regulerende werking op het kruispunt bij het
gemeentehuis. De veiligheid van de voetgangers die de Markt willen oversteken
wordt daardoor eveneens vergroot. Bovendien komen we dan ook eens af van het
omver rijden van de paaltjes. We hebben vragen gesteld in het afdelingsonderzoek
over het aantal malen dat deze afzettingen worden vernietigd. Uit de spontane
reactie op deze vraag hebben we opgemaakt dat dit schering en inslag is. Voor
ons een reden om aan te nemen dat de herstelkosten belangrijk genoeg zijn om
een voorstel voor de stoplichten te ondersteunen. Een belangrijke reden voor het
plaatsen van de stoplichten vinden wij eveneens de zeer onveilige uitrit bij de
Zellebergen. Vooral bij het gereedkomen van de uitbreiding van de Zellebergen zal
het daar nog gevaarlijker worden. Om de verkeerssituatie aan de Zandeweg te ver
beteren kan eveneens worden nagegaan in overleg met het bestuur van de Zellebergen
op welke wijze een andere toegangsweg aangelegd kan worden. Het moet toch moge
lijk zijn vanaf het West Vaardeke een andere weg aan te leggen, of voor het
parkeren naar het daargelegen terrein te verwijzen. Ook het handhaven van de weg
voor werkverkeer van de Duiventoren kan worden overwogen. De veiligheid van de
bejaarden zal er ook mee gediend zijn als er een oversteekplaats aan de Zandeweg
wordt gemarkeerd. Voor zover dit niet door de gemeente kan worden gerealiseerd
stellen wij voor hiertoe de nodige stappen te ondernemen bij het bestuur van de
provincie. Ten behoeve van de gehandicapten zijn dit jaar de trottoirs aangepast.
Wij zouden u willen adviseren dit programma verder uit te werken voor andere
straten. Daarnaast vragen wij een spoedige aanpassing van de gebouwen zodat deze
voor gehandicapten toegankelijk worden. Voor de onveilige situatie voor de
fietsers op de Bornhemweg blijven wij uw aandacht vragen. De aanleg van de
fietspaden zal dan ook zo spoedig mogelijk na de aankoop van de grond dienen te
geschieden. Voor de problematiek van het doorgaande verkeer in de kom blijven
wij van mening dat een oplossing in regionaal verband gewenst is. Wij dringen er
op aan dat een spoedige aansluiting van de rijkswegen A 17 en A 58 dat is dan
tussen Roosendaal en Breda, bij de provincie en rijk wordt bepleit. Dit is zeker
van belang nu de gedeputeerde staten geen goedkeuring hebben gegeven aan het
tracé van de rondweg. Ook een beveiliging van de aansluiting bij Kuivezand op
Rijksweg 17 blijven wij van groot belang vinden; ook hierop dient het college
van B. en W. het provinciaal bestuur te attenderen.
De neergang van de economische bedrijvigheid heeft tot gevolg dat in vele gemeenten
bedrijventerreinen jarenlang ongebruikt liggen. De hoge rentelast die hiermee ge
paard gaat brengt met zich mee dat deze grond steeds duurder wordt en moeilijker
te verkopen zal zijn. Wij zullen dan ook moeten bezien op welke wijze het reste
rende terrein aan de Bosschendijk verkaveld en uitgegeven zal worden. Een ver
kleining van de schaal zal mogelijk gewenst zijn. Verder dient men er attent op
te zijn dat bepalingen in het bestemmingsplan geen onnodige beperkingen opleggen
aan belangstellende ondernemers. Soms blijken er nu wel belangstellenden te zijn
voor klein-schalige bedrijven of instellingen.
Nog onlangs heeft de raad het voorbereidingsbesluit verlengd voor het Turfhoofd.
Wij vragen ons wel af wat er op genoemd terrein als bestemming zal worden voor
gesteld. Bij de inrichting van het Turfhoofd zouden wij in overweging willen
geven dat dit terrein een functie zou kunnen vervullen ten dienste .van een in te
richten jachthaven. Zo zou er bij de havenzijde een eenvoudige lanceerhelling
voor boten gepland kunnen worden. De aanleg hiervan is vermoedelijk niet erg
kostbaar en voorkomt dat men met kranen boten uit het water moet gaan halen.
De bestemming van het terrein van de waterzuiveringsinstallatie zou mogelijk in
samenhang met het vroegere industrieterrein aan de Strijmondlaan dienen te worden
bezien. Naast mogelijke uitbreiding van de begraafplaats zou ook kunnen worden
overwogen hier een plaats voor een crematorium op te nemen.