-37- worden. Mest, gier, slib, puin die mogen niet in de bodem worden gebracht, want als het milieu daardoor nadelig kan worden beïnvloed, dat is een hele voor zichtige formulering. Ik heb in de commissie gevraagd waarom dat men dit voorstel met mest en gier hier ter plaatse heeft uitgebreid, in onze omgeving is immers geen overschot van dit soort producten. Hier hebben die producten zelfs nog een waarde. Dus er is eigenlijk helemaal geen reden om te veronderstellen dat er een overmatige bemesting wat eigenlijk de achtergrond was van de bepaling die de V.N.G. voorschrijft of althans noemt en in de toelichting staat zelfs dat er een voor dat soort zaken dan een ontheffingsbevoegdheid of een ontheffings- beleid gegeven moet worden. Nou wat krijg je nou. Nu gaan we de gemeente overal mee belasten. De heer Rennings heeft al gezegd van nou we moeten de gemeente zo weinig mogelijk inschakelen bij dit soort zaken of bij zaken die de burgers aangaat. Als ze nou alles moeten komen vragen, overal ontheffing voor moeten vragen, nou dan is dat denk ik een geweldige belasting voor zowel de burgers als van het gemeentelijk apparaat. Of je krijgt klakkeloos de ontheffing. Dat kan natuurlijk ook. Dan heeft zo'n bepaling helemaal geen zin. Ik denk niet dat hij heel veel zin heeft. Er zijn nog geeneens normen hier ter plekke om dat te controleren en een dergelijke bepaling die hoort veel eerder thuis in de wet bodembescherming. Die is in de maak en in dat verband lijkt het mij zinvol om het daar te regelen voor puin en slib, dat zijn toch heel andere zaken. Puin is duidelijk wezensvreemd, hoewel ik gemerkt heb dat de gemeente ook van plan is puin te gaan storten in bepaalde gaten om dan daar de ontwatering in bepaalde plantsoenen mee te gaan bewerkstelligen. Van dat rioolslib daar is van bekend dat het zware metalen bevat die zich kunnen ophopen in dat slib en daardoor belangrijke beschadigingen kunnen teweegbrengen van het natuurlijk milieu. Mest en gier, daar zien wij de noodzaak niet van in. De heer VAN DER GRAAF: Nou voorzitter, wij zien eerlijk gezegd ook de noodzaak van mest en gier niet zo in, maar ik denk dat de heer Wijnen iets anders bedoelt dus om het op te nemen in deze verordening. Daar zijn we het ook wel mee eens met die opvatting. Het is inderdaad een wat vreemde zaak dat een artikel wat gebruikt wordt door boeren, doelbewust gebruikt wordt, niet weggegooid, dat dat opgenomen zou moeten worden in een afvalverordening en oh, wacht even daar zou ik eigenlijk het Zuidafrikaanse woord voor moeten noemen, maar ik denk inderdaad dat dat een vreemd verschijnsel is en het wordt nog vreemder wanneer dan met een stelsel van ontheffingen gewerkt zou moeten worden die dan eerder regel dan uit zonderingen zijn. Dat is precies strijdig aan waarvoor ontheffingen bedoeld zijn. Dus voor ons mag dat er ook uit. Een andere opmerking is, of moet dat er zelfs ook uit, sterker nog. Een andere opmerking is dat er een detaillering zit in een aantal artikelen waarvan wij zeggen het zal ontzettend moeilijk zijn voor de burger om daar aan te voldoen. Je moet bijvoorbeeld allemaal weegschalen aanschaffen om die 12 kg te kunnen afwegen van die vuilniszak. Je kunt je af vragen of dat die grens niet wat erg vreemd en willekeurig is gekozen. Ik denk dat een volwassen vuilnisman echt geen moeite heeft met een zak van 23 kg in die wagen te gooien. Als hij dat de hele dag zou moeten doen Maar ik bedoel"maar het is zo arbitraal. Moet dat nou 12 kg zijn, moet dat nou 25 kg zijn. Los van het feit dat je in zo'n zak met normaal huisvuil eigenlijk als regel niet meer zult kunnen krijgen dan nou ik schat tussen de 10 en de 20 kg, iets in die geest zal het wel zijn. Ik denk dat dat een detaillering is waar niet alleen de burger niet aan kan voldoen in alle ernst, maar waarop ook geen controle uitgeoefend kan worden behalve de enkele keer dat de vuilnisman zegt van nou die lijkt wel een ton te wegen en die zak die laat hij dan ook staan. Dus ik denk dat daar geen controle op mogelijk is. Nou een verordening waar geen controle op moge lijk is op een artikel in zo'n verordening dat is op zich al een onding. Dat zelfde geldt ook, maar dan in een wat andere vorm voor de bepaling dat het grof vuil niet zwaarder mag zijn dan ^0 kg en dan vraag ik me af of daarbij gerekend is bijvoorbeeld dat er ook soms mensen zijn die bijvoorbeeld een wasautomaat niet meer willen gebruiken omdat hij kapot is en ik garandeer u dat die veel zwaarder is dan kO kg. Moet die dan op een andere manier de deur uit Valt die daar niet onder De afmetingen die genoemd zijn, ik denk dat wanneer iemand nou laten we zeggen bijvoorbeeld een oude divan of zoiets kwijt wil dan vol doet dat weer niet aan de afmetingen. Ik denk dat we in die beperkingen die aan gegeven worden dat we daarin te ver gaan en in sommige gevallen niet ver genoeg.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 148