-20-
sturen. Als we hem helemaal zo gebruiken, 1% is pakweg 13.000,daarmee
kunnen we 90.000,meer aan investeringen doen dan nu in het investerings
programma staat en met 190.000,kun je in een jaar meer doen van met
100.000,dat zal duidelijk zijn. Ik ben nogal boos geworden over zijn
opmerking dat de adviezen van de welzijnscommissie niet het brede inzicht
hebben die de uitspraken van het college terzake wel zouden hebben. Ja, ik
ben nog nooit bij een collegevergadering geweest. Die zijn niet openbaar.
We hebben dat al een paar keer gevraagd, maar dat mag niet. Maar ik denk dat
hij toch wel al te luchthartig opzij schuift de grote betrokkenheid van met
name de mensen die ook vanuit de burgerij in die welzijnscommissie zitting
hebben en ik vind het nogal wat om te zeggen van ja jullie adviseren wel
aardig maar wij in het college weten dat toch wel beter en zien dat allemaal
wat breder. Zijn argumentering ten aanzien van het advies over de aanvulling
bij artikel 23, lid 2, doet daar hier niet van blijken dat dat inzicht
inderdaad zo breed is. Ik heb geconstateerd dat ook de fractie van O.N.S.
nogal wat bezwaren, dat er nogal wat bezwaren leefden tegen de voorliggende
subsidieverordening, te specifiek, te veel de leden. Ik weet niet of het hele
maal gelijk loopt, maar ik denk, ik ben zo hooghartig misschien om aan te
nemen dat zij ongeveer denken in dezelfde richting dan wij en misschien dat
de fractie van O.N.S. met ons samen de raad kan overtuigen dat het toch beter
is om dan wel in de richting van een heel jaar dat dan inderdaad de organisa
ties in de problemen kunnen komen, maar een paar maanden uitstel ten aanzien
van die subsidieverordening te vragen zodat wij een subsidieverordening kunnen
vaststellen waar de hele raad alle vijftien leden zich achter kunnen scharen.
De aanvulling van de heer Rennings ten aanzien van de democratiseringsregels
denk ik dat dat niet kan. Artikel 9 van dat besluit zegt: doch uiterlijk met
ingang van 1 januari 1983 in overeenstemming met het bepaalde in dit besluit
dienen te zijn. Dat gaat dan over de statuten. Ik heb nergens, en mijn
fractievoorzitter heeft dat net nog even nagekeken, een ontsnappingsclausule
ten aanzien daarvan kunnen vinden. Het verheugt mij voorzitter dat het college
de subsidie voor de beroepskracht voor jeugd- en jongerenwerk die er nu nog
voor k maanden in zit wil veilig stellen voor het gehele jaar, hij koppelt
daaraan projekt. Moet ik daaruit concluderen dat er een mogelijkheid is dat
het bestaande projekt wordt voortgezet of is het dan toch de bedoeling wat
wij veel liever zien dat die middelen daarvoor, die financiële middelen voor
die beroepskracht, inderdaad naar S.O.J.O. gaan. Gezien de enorme stijging
van activiteiten die daar de laatste jaren heeft plaatsgevonden, het wel be
reiken nu van bijvoorbeeld de werkloze jongeren, wat altijd een probleem is
geweest. Ik denk dat we dat toch wel eens een keer als raad mogen waarderen
en het uit vt durven spreken. Ik kom aan het slot mijnheer de voorzitter, ik
ben in eerste instantie vergeten bij mijn opmerkingen ten aanzien van de
bibliotheek, dat uit de brief die nu door het personeel geschreven is blijkt
dat er wellicht toch wel wat schort aan het overleg dat er bestaat tussen
het bestuur en het personeel aldaar en in dit verband wil ik graag herinneren
aan een vraag van de welzijnscommissie dat bekeken zou worden of het demo-
cratiseringsbesluit ook van kracht zou kunnen worden verklaard op de biblio
theken. Ik zou graag van u weten hoever u met het onderzoek in die richting
bent. Samenvattend voorzitter, met het plan zoals het er ligt gaan wij akkoord.
Met het programma zoals het er ligt, gaan wij niet akkoord, omdat het strijdig
is met artikel 23 van de rijksbijdrageregeling, dat een integraal onderdeel
uitmaakt van onze huidige subsidieregeling en met de subsidieregeling zoals
die hier nu gepresenteerd wordt gaan wij evenmin akkoord.
De heer VAN DER GRAAF: Ja, voorzitter, twee puntjes, ik zal trachten het kort
te maken. Mijnheer Van Hoof die is zo vriendelijk geweest om in te gaan op
iets waar wij op dat moment bewust niet over gesproken hebben: het alternatief
van de subsidieverordening van de P.v. d.A.Hij zei dat hij die verordening in ieder
geval helderder, duidelijker vond dan het pak papier wat vanwege B. en
W.is aangebracht. Wij hebben eigenlijk bewust omdat we daar uitstel toe wilden
en deze verordening in ieder geval niet zullen goedkeuren, daar hebben we niet
over gesproken. Dat is de reden dus dat wij daar eigenlijk ja, zelfs niet eens
de behoefte hadden om die twee tegenover elkaar te zetten. Zou er een uitstel
komen dan betekent dat dat wij wel degelijk verlangen dat die subsidieverorde-