-16- waardering voor het boekwerk. De angst die hij heeft voor bureaucratisering, formalisering enz. Ik zeg niet dat ik die deel, misschien dat je doordat je er intensief mee bezig bent geweest daar wat vrijer tegenover staat, maar je kunt er van overtuigd zijn dat wat dat betreft de waakzaamheid vrij hoog is. Naar de geest te werk gaan, nou dat is een duidelijke intentie waarvan ik vind dat deze raad dat best mag ondersteunen. De voortgang van het verenigingsleven moet je inderdaad niet frustreren, daar waar het niet nodig is. Los van dat feit, datgene wat goed is moet je inderdaad zien te behouden. Vandaar dat het ook inderdaad goed is om aan te sluiten bij de bestaande regelingen. Hij heeft een vraag ge steld met betrekking tot de netto-kosten van artikel 80, wat zijn de consequenties voor welke organisaties, voor welke instellingen. Ik denk dat dat voor elke in stelling evenzo is. Het is gewoon de vraag of dat je moet uitgaan van bruto-kosten of netto-kosten en dan kun je gaan wikken en wegen. Ga je uit van netto-kosten dan kun je je richten op het bedrag wat gesubsidieerd moet worden, dus wat over blijft nadat de eigen inkomsten er zijn afgetrokken. Dan voorkom je daarmee de mogelijkheid tot ongenuanceerde fondsvorming en dan geloof ik niet dat bij kleine organisaties het gevaar zo aanwezig is. Dat zou bij grotere eventueel wel kunnen. Ga je uit van bruto-bedragen dan is een belangrijkere wet dat je het initiatief om eigen middelen te vergaren wel meer stimuleert. Of dat je in beide gevallen moet spreken van nadelen,voordelen budgettair in de organisatie die zijn er niet, maar wel wanneer het gaat over het een. Dus bruto zal waarschijnlijk de eigen inkomsten wat bevorderen, de eigen activiteiten en daar is toch eigenlijk ook wel wat voor te zeggen, maar wij zijn nu op netto-kosten gaan zitten om, en dat is ook in een van de antwoorden aan de fracties zo gesteld, omdat we het in ieder geval toch willen uitsluiten dat je tot ongelimiteerde fondsvorming zou komen of in ieder geval dat je overschotten zou gaan subsidiëren en dat is zeker in een tijd als vandaag niet de bedoeling. De heer RENNINGS: Mag ik even interrumperen Bedoelt de wethouder nou dat het voorstel van B. en W. bruto-kosten wordt omgezet in netto-kosten In het schriftelijk antwoord zegt u dat uitgegaan wordt van bruto-kosten. De heer BROUWERS: Nee, dat heeft u dan fout gelezen. De heer RENNINGS: Oh, neem me niet kwalijk. De heer BROUWERS: Maar ik heb zekerheidshalve argumenten aangedragen mijnheer Rennings, omdat ik wist dat daar gedachten over leefden bij de raadsleden. Ja, nou die overweging hebben we dus ook gedaan. Dan heeft hij nog een vraag gesteld met betrekking tot de Blauw Hoef. Nou in het programma moest toegevoegd worden dat dat beperkt gebruikt kan worden. Is dat zo Ja, als die organisatie zegt dat dat zo is, moet ik ook aannemen dat het zo is. De intentie van het bestuur van de Blauw Hoef en dan moet ik een andere pet opzetten, is een andere en of dat die twee met elkaar botsen dat is voor mij dan de grote vraag, maar ik denk wel dat het gebouw, de aard van het gebouw misschien niet helemaal voldoet aan de eisen die gesteld worden of de service die gegeven wordt of wat dan ook. De hulp, ambtelijke ondersteuning bij het lezen van de verordening, daar kunt u staat op maken. Los van dat feit en ik praat gegarandeerd uit ervaring omdat ik van deze en gene der organisatie beslist die informatie heb gekregen. De organisaties in zijn algemeenheid vinden die subsidieverordening voor wat hun onderdeel betreft concreet leesbaar. Die zeggen het is nu voor ons mogelijk, ik durf ze met name te noemen, met name de V.N.K.V.-dames hebben dat verzekerd, wijkvereniging Pagnevaart heeft dat verzekerd, die zeggen van nou dat vinden we winst. In het verleden moesten we eigenlijk maar afwachten wat B. en W. zou beslui ten of de raad en nu kunnnen we in deze verordening zelf lezen waar de mogelijkheden zitten. Dan kom ik tot de heer Wijnen, die gelukkig ook waardering heeft en met name ook waardering voor de welzijnscommissie. Nou daar sluit ik me graag bij aan. De opmerkingen door het Samenwerkingsverband gedaan zijn overgenomen voor zover, ja, op een na en dat betreft die consumptieprijzen dus. Wij hopen inder daad dat die organisaties zullen wennen aan het planmatiger werken en dat dat zeker niet de spontaniteit van de activiteiten zal geweld aandoen, want dan ga je gewoon de uitgangspunten daarmee ontkrachten. We zullen erop toezien dat in de toekomst inderdaad activiteitenplannen op tijd worden ingediend opdat het ambtelijk hier te verwerken is. Dat moeten we dus nog even afwachten, maar wij hopen van wel. Vandaar dat we dus zijn gaan zitten van 1 april op 1 juni. De

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 127