-14- en wanneer het dan straks gaat om de doelmatigheid van de subsidie vast te stellen dan denk ik dat daar bij het activiteitenplan en de eigen beleids lijnen de norm zullen zijn, want in feite wordt dat allemaal bepaald door de soort en door het beleidskader zelf. Ja, S.O.J.O., Muziekschool, M.C., peuter speelzaal daar zit in de subsidieverordening inderdaad in de benadering in de grondslagen een verschil. Het is niet de bedoeling om dat inderdaad zo ver schillend te benaderen, maar ik denk dat in de grondslagen slechts een geringe afwijking toch is, namelijk in een van hen worden percentages genoemd. Nou, ik denk dat dat ook zijn tijd moet hebben en dat dat best voor bijstelling moge lijk is.Als de raad zou vinden dat je dat op dit moment al zou moeten doen dan denk ik dat daar nou niet zulke grote bezwaren tegen zijn. Wel met be trekking tot de muziekschool, daar is een aparte benadering gezocht, maar doel bewust omdat we daar dus nog het overleg mee af willen wachten. Enfin en dat zult u weten door het dóódsimpele feit dat dat toevallig een instelling is die toch met forse tekorten zit, veroorzaakt door de soort subsidieverordening die er op dit moment is of de subsidie-overeenkomst die er met hen is gesloten. Dus dat is een kwestie denk ik van bijstelling en zeker voor wat betreft de muziekschool straks verdere invulling. Artikel lid h, zijn vraag waarom politieke vorming en dat geldt ook voor vakbondsorganisaties en nog een of twee anderen uitgesloten zijn. Hij heeft een voorbeeld genoemd: Kan nou bijvoorbeeld de werkgroep Kerk en Samenleving toch nog subsidie krijgen voor activiteiten voor de niet-actieven De kern van de bedoeling is organisaties die werkzaam zijn ten behoeve van of in stand gehouden worden door politieke of kerkelijke organisaties die willen we uitsluiten van de subsidiëring omdat je daar als overheid die relatie niet mee hebt. Dat is overigens overgenomen als ik me zeer goed herinner door een voor stel van de Partij van de Arbeid eerder gedaan. De heer Den Braber schudt nu wel nee. Ik zie ook anderen ja knikken. Ik weet het zeker want ik heb het nagelopen in aansluiting op hetgeen wat ik erover in de begrotingsbehandeling heb verwoord. Met betrekking tot de vaste jaarlijkse bedragen, nou hoe kom je daar nou toe. Kun je dat nou niet beter in zijn totaal overzien. Welk geld enz. er is. Nou wij denken dat dat best te normeren is dat vast bedrag en u weet dat het onze bedoeling is om dat straks nader in te vullen in 1982. Zeer globaal zou je kunnen zeggen dat je uitgaat van de huidige situatie, van de huidige normering. Dat je minstens de onrechtvaardigheden die er nu zijn in de vaste bedragen er uit haalt en dan denk ik als voorbeeld vrouwenorganisaties krijgen 178,en een jeugdorganisatie krijgt 3.000,Dit soort onrechtvaardigheden zul je er uit moeten halen waar mogelijk is. Verder ga je de percentages bepalen wat je op de actviteiten wilt subsidiëren en het maximum-bedrag dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen aan de hand van het gemiddelde als je de bedragen in ogenschouw neemt die een organisatie bijvoorbeeld in de afgelopen drie jaar heeft gehad. Er is dus een methode hoe dat je dus dat zou kunnen vaststellen en zou kunnen bepalen, de vaste bedragen. De meerjarenraming ja, daarvan zegt hij dat kun je nauwelijks een meer jarenraming noemen, althans daarin komt niet tot uitdrukking het beleid wat de overheid wil voeren. Dat ben ik met hem eens, maar ik denk dat je evengoed en even nuchter moet stellen heb je nou wel zoveel aanreikingen dat je daarover al ge nuanceerder tot in 1985 kunt gaan plannen. Is het niet veel beter om op dit moment een aantal nieuwe activiteiten te voorzien, 2%, 1was onvoorzien, 1% is voorstel van de raad en ik neem aan dat dat wordt overgenomen, voor nieuwe activiteiten. Daarenboven heeft de raad apart nog eens voor nieuwe activiteiten bijvoorbeeld het sociaal-cultureel werk voor werklozen een bedrag beschikbaar gesteld. Plus 50$ was dat op de verwachte rijksbijdrage. Met betrekking tot akkommodaties is er geld ingevuld. Ik denk dat je dat in dezelfde lijn moet zien als mijn eerste opmerking: Laten we verstandig zijn bij de planning, ook van het nieuwe beleid. Laat het nieuwe beleid nou inderdaad daar in die gemeenschap ook tot ontwikke ling komen en anticipeer daarop. Wanneer je in 1983 de zaak zult overzien, zul je naar mijn mening meer argumenteren tot een betere en verdere invulling van dat jaar, van die meerjarenraming kunnen komen. Wat let de raad om eind 1983 die zaken bij te stellen en ik denk dat het zelfs juist is dat je de mogelijkheid be houdt om dat in de loop van de hele verdere planperiode open te houden. Hij is akkoord met de extra, op voorwaarde dat ook de akkommodaties tot die nieuwe activiteiten behoren. Nou vind ik dat we die twee dingen uit elkaar moeten houden. De raad heeft een bedrag gevoteerd waarmee het akkommodatieplan kan gaan starten

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 125