-14-
en wanneer het dan straks gaat om de doelmatigheid van de subsidie vast te
stellen dan denk ik dat daar bij het activiteitenplan en de eigen beleids
lijnen de norm zullen zijn, want in feite wordt dat allemaal bepaald door de
soort en door het beleidskader zelf. Ja, S.O.J.O., Muziekschool, M.C., peuter
speelzaal daar zit in de subsidieverordening inderdaad in de benadering in
de grondslagen een verschil. Het is niet de bedoeling om dat inderdaad zo ver
schillend te benaderen, maar ik denk dat in de grondslagen slechts een geringe
afwijking toch is, namelijk in een van hen worden percentages genoemd. Nou,
ik denk dat dat ook zijn tijd moet hebben en dat dat best voor bijstelling moge
lijk is.Als de raad zou vinden dat je dat op dit moment al zou moeten doen
dan denk ik dat daar nou niet zulke grote bezwaren tegen zijn. Wel met be
trekking tot de muziekschool, daar is een aparte benadering gezocht, maar doel
bewust omdat we daar dus nog het overleg mee af willen wachten. Enfin en dat zult
u weten door het dóódsimpele feit dat dat toevallig een instelling is die toch
met forse tekorten zit, veroorzaakt door de soort subsidieverordening die er op dit
moment is of de subsidie-overeenkomst die er met hen is gesloten. Dus dat is
een kwestie denk ik van bijstelling en zeker voor wat betreft de muziekschool
straks verdere invulling. Artikel lid h, zijn vraag waarom politieke vorming
en dat geldt ook voor vakbondsorganisaties en nog een of twee anderen uitgesloten
zijn. Hij heeft een voorbeeld genoemd: Kan nou bijvoorbeeld de werkgroep Kerk
en Samenleving toch nog subsidie krijgen voor activiteiten voor de niet-actieven
De kern van de bedoeling is organisaties die werkzaam zijn ten behoeve van of
in stand gehouden worden door politieke of kerkelijke organisaties die willen we
uitsluiten van de subsidiëring omdat je daar als overheid die relatie niet
mee hebt. Dat is overigens overgenomen als ik me zeer goed herinner door een voor
stel van de Partij van de Arbeid eerder gedaan. De heer Den Braber schudt nu wel
nee. Ik zie ook anderen ja knikken. Ik weet het zeker want ik heb het nagelopen
in aansluiting op hetgeen wat ik erover in de begrotingsbehandeling heb verwoord.
Met betrekking tot de vaste jaarlijkse bedragen, nou hoe kom je daar nou toe.
Kun je dat nou niet beter in zijn totaal overzien. Welk geld enz. er is. Nou
wij denken dat dat best te normeren is dat vast bedrag en u weet dat het onze
bedoeling is om dat straks nader in te vullen in 1982. Zeer globaal zou je kunnen
zeggen dat je uitgaat van de huidige situatie, van de huidige normering. Dat
je minstens de onrechtvaardigheden die er nu zijn in de vaste bedragen er uit
haalt en dan denk ik als voorbeeld vrouwenorganisaties krijgen 178,en een
jeugdorganisatie krijgt 3.000,Dit soort onrechtvaardigheden zul je er uit
moeten halen waar mogelijk is. Verder ga je de percentages bepalen wat je op de
actviteiten wilt subsidiëren en het maximum-bedrag dat zou je bijvoorbeeld kunnen
doen aan de hand van het gemiddelde als je de bedragen in ogenschouw neemt die
een organisatie bijvoorbeeld in de afgelopen drie jaar heeft gehad. Er is dus een
methode hoe dat je dus dat zou kunnen vaststellen en zou kunnen bepalen, de vaste
bedragen. De meerjarenraming ja, daarvan zegt hij dat kun je nauwelijks een meer
jarenraming noemen, althans daarin komt niet tot uitdrukking het beleid wat de
overheid wil voeren. Dat ben ik met hem eens, maar ik denk dat je evengoed en even
nuchter moet stellen heb je nou wel zoveel aanreikingen dat je daarover al ge
nuanceerder tot in 1985 kunt gaan plannen. Is het niet veel beter om op dit moment
een aantal nieuwe activiteiten te voorzien, 2%, 1was onvoorzien, 1% is voorstel
van de raad en ik neem aan dat dat wordt overgenomen, voor nieuwe activiteiten.
Daarenboven heeft de raad apart nog eens voor nieuwe activiteiten bijvoorbeeld
het sociaal-cultureel werk voor werklozen een bedrag beschikbaar gesteld. Plus
50$ was dat op de verwachte rijksbijdrage. Met betrekking tot akkommodaties is
er geld ingevuld. Ik denk dat je dat in dezelfde lijn moet zien als mijn eerste
opmerking: Laten we verstandig zijn bij de planning, ook van het nieuwe beleid.
Laat het nieuwe beleid nou inderdaad daar in die gemeenschap ook tot ontwikke
ling komen en anticipeer daarop. Wanneer je in 1983 de zaak zult overzien, zul
je naar mijn mening meer argumenteren tot een betere en verdere invulling van dat
jaar, van die meerjarenraming kunnen komen. Wat let de raad om eind 1983 die
zaken bij te stellen en ik denk dat het zelfs juist is dat je de mogelijkheid be
houdt om dat in de loop van de hele verdere planperiode open te houden. Hij is
akkoord met de extra, op voorwaarde dat ook de akkommodaties tot die nieuwe
activiteiten behoren. Nou vind ik dat we die twee dingen uit elkaar moeten houden.
De raad heeft een bedrag gevoteerd waarmee het akkommodatieplan kan gaan starten