-10-
daar staat en ik heb wel begrepen dat er een bord bij komt dat het alleen voor
voetgangers is, maar ik ben toch bang dat fietsers en brommers daar met nog
grotere snelheid dus het pad op zullen rijden.
De heer VAN HOOF: Voorzitter, daar moet ik toch even een opmerking over kwijt.
Dit punt is in de commissie openbare werken geweest, het is in de verkeers
commissie geweest en de mensen die zowel in de commissie openbare werken zaten
als in de verkeerscommissie die vonden het vreemd dat dit nog een keer in de commis
sie openbare werken kwam. Het is al zo uitgebreid in de commissie aan de orde
geweest. En dan vermoed ik dat er in de fractie van O.N.S. én mensen in de ver
keerscommissie zitten én in de commissie openbare werken. Dan bevreemdt het mij
toch dat deze opmerking van de heer Kop Jansen komt. Je zou je voor kunnen
stellen dat die zaken dan toch wanneer ze in twee commissies uitgebreid aan de
orde geweest zijn dan toch doorgesproken zijn. In de commissie openbare werken
uitgebreid aan de orde geweest.
De heer VAN DER GRAAF: Is er eigenlijk iets op tegen om twee paden aan te leggen.
Een fietspad en een voetgangerspad.
De heer DU PONT: Om in te gaan op de heer Van der Graaf. Ik geloof dat dat niet
zo'n gelukkige suggestie is. Het is namelijk een probleem dat die brommers en
fietsers daar juist van dat pad gebruik zouden gaan maken omdat inderdaad de
situatie die de heer Kop Jansen schetst door op de overweg direct de weg over te
steken en dan van dat pad gebruik maken. Ik kan met de heer Van Hoof meevoelen.
Het is uitvoerig in de commissie besproken en daar is ook gesignaleerd
de vraag die de heer Kop Jansen nu naar voren' brengt. Vandaar dat ook in eerste
instantie dat niet was voorzien, in tweede instantie duidelijk de aanduiding
voetpad gegeven wordt en we hebben in overleg met de politie gevraagd zodra
het pad is gerealiseerd dat zij de eerste tijd daar die zaak goed in de gaten zullen
houden. We zullen ook nog beplanting naast het pad aanbrengen zodat het in ieder
geval wat moeilijker is door als brommer en fietser gebruikt te worden. Misschien
dat het mogelijk zou zijn om aan het begin als toevoeging nog een hek te maken
dat het voor fietsers en brommers niet toegankelijk is, maar dan moet je er
wel van verzekerd zijn dat het dus ook van de zijkant niet bereikbaar is dus
dan zou je in ieder geval daar iets moeten maken dat het niet bereikbaar is
want anders gaan ze er omheen en maken ze er toch gebruik van, maar dat zou
misschien een aanvulling kunnen zijn waardoor in ieder geval fiets-en bromfiets-
verkeer daar meer belemmerd wordt.
De VOORZITTER: U bent helemaal tevreden gesteld mijnheer Kop Jansen
De heer KOP JANSEN: Nee, ik wilde toch nog even een opmerking maken aan het
adres van de heer Van Hoof. Het is inderdaad in een aantal commissies besproken
en ik heb ook helemaal geen bezwaren tegen het pad, maar ik heb alleen maar
bepleit om het zo veilig mogelijk te maken.
De heer WIJNEN: Als ik goed geïnformeerd ben blijft de stoeprand daar op normale
hoogte,zodat men voor de toegankelijkheid altijd een stukje over het trottoir
moet fietsen. Dus wat dat betreft
De VOORZITTER: Dat gebeurt nu ook hé. Maar het heeft de aandacht.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
1A. Voorstel tot delegatie van bevoegdheden op grond van de "Beschikking gelde
lijke steun woonwagens".
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
15. Voorstel tot vaststelling van de storting 1981 in het onderhoudsfonds zout-
opslagloods gemeentewerken/7e wijziging begroting 1981 bedrijf gemeentewerken
en 51e wijziging gemeentebegroting 1981.
De heer VAN EIJKEREN: Het risico lopend dat de. heer Van Hoof zijn opmerking
gaat herhalen Ik wil in ieder geval aankondigen dat ik er niets over
ga zeggen, maar in een bespreking met de fractie is de heer Van der Graaf met
een ja, een voor mij volstrekt onbegrijpelijk, maar een heel boeiend idee
gekomen van hoe dat ook zou kunnen en veel goedkoper kan, maar dat kan hij veel
beter zelf vertellen. Hij is daar volledig terzake kundig.