-6- "De wegen voor het doorgaande verkeer (invalswegen naar het hoofdwegennet en de daarop aansluitende wegen) mogen niet liggen binnen de woonwijken en de woonbuurten". U ziet geen enkele detaillering in tegenstelling tot de wijze waarop stadsregio's uitgewerkt moeten worden om de haalbaarheid te toetsen, maar een hele globale aanduiding van het probleem. Ik denk dat je daaruit moet conclu deren dat dat streekplan de eigen verantwoordelijkheden van de gemeenteraden volledig in takt wil laten. Die tracering is namelijk niet iets wat plaats moet vinden in het streekplan, maar is iets wat plaats moet vinden in het kader van het bestemmingsplan. Wat er wel zou kunnen en misschien omdat u dat eigenlijk ook wel bedoelt is, dat u het niet eens bent met wat er nu staat. Er staan eigen lijk verdeelt over twee plaatsen zaken met betrekking tot die S7. In de eerste plaats is dit uitgangspunt uitgewerkt zonder nadere detaillering dat er over gestudeerd moet worden om doorgaand verkeer buiten de kom om te krijgen. In de tweede plaats is er via die stippellijn aangegeven dat er tussen Hoeven en Oudenbosch een relatie moet komen tussen de Sy en de A58. Dat betekent in feite dat als je die gedachte volgt en ik denk dat mevrouw Kniep daar gelijk in heeft, als je die gedachte volgt dat dan het doorgaande verkeer van de A17 naar de A58 dus zeg maar het verkeer wat komt van het Hellegatsplein en wat bestemming heeft Etten-Leur - Breda dat dat in deze conclusie nog de Sy blijft volgen van Kuivezand tot buiten Oudenbosch. Dan kun je wel zeggen er ligt dan nog een uitgangspunt dat, of een overweging dat bezien moet worden in hoeverre dat buiten de kom om moet. Je kunt ook zeggen,dat is dus wat mevrouw Kniep zegt, ver dient het geen aanbeveling om aan G.S. te vragen niet in studie te nemen dat stuk, maar in studie te houden het stuk van de relatie tussen de A17 en de A58. Dat is de materie waar ook het streekgewest op studeert, via de werkgroep waar ook de heer Du Pont in zit. Dat is een zaak waar ter voorbereiding van dit streek plan de P.P.D. en Provinciale Waterstaat gestudeerd hebben. Een onderzoek wat toen niet leidde tot de conclusie dat er minstens een omleiding rond Oudenbosch moest komen, maar waarvan toen wel gezegd is: we zullen een aantal aanvullende onderzoekingen doen om vast te stellen in hoeverre er inderdaad sprake is van een onnodig belastend doorgaand verkeer door de kom, maar een mogelijkheid die eigenlijk het meest voor de hand zou liggen in het licht van de filosofie van het rijk zou zijn de rijkswegen verbinden door een noord-oostelijke omleiding rondom Roosendaal, want die maakt namelijk het mogelijk om de gedachte dat het verkeer wat op de rijksweg zit dat die rijksweg houdt zo lang als enigszins mo gelijk haalbaar. Als ze achter Roosendaal om moeten om naar Etten-Leur te gaan weten we allemaal dat het niet gebeurt. Als er noord-oostelijk van Roosendaal een verbinding zou komen zou dat waarschijnlijk wel gebeuren. Alleen dat is een zaak die thuishoort in het rijkswegenplan, dus daar kunnen we G.S. niet op aan spreken. Maar misschien dat we wel zouden kunnen bepleiten niet te bestuderen de relatie S7 tussen Hoeven en Oudenbosch zoals het daar getekend is en A58, maar de relatie A17 - A58 en dan sluit dat helemaal aan bij alles wat we in het ver leden ook bepleit hebben en wat bestudeerd wordt in het kader van het Streekgewest. De heer VAN DER GRAAF: Ja, voorzitter, ik kan voor die suggestie veel voelen. Ik heb zelf het idee dat de door G.S. gedachte verbinding onder Roosendaal langs De VOORZITTER: Bovenlangs hè. De heer VAN DER GRAAF: Ja, bovenlangs, voor Oudenbosch geen vermindering zal geven van doorgaand verkeer. Ik weet niet of dat van realiteitszin getuigt. Mensen die ter plaatse bekend zijn, voor wie de route geen enkel geheim heeft, die blijven dacht ik de kortste route volgen, tenzij we die kortste route op de een of andere wijze erg belemmeren, want als er ook een weg is binnen Oudenbosch, dan zullen we voor het doorgaande verkeer belemmeringen op moeten werpen. Al met al denk ik dat uw suggestie een juiste is. De verbindingen tussen de A17 en A58, ik denk toch dat dat heel concreet verwoord moet worden. Concreet in de zin van de tracering heel globaal zoals wij die denken, in ieder geval buiten de kom van Oudenbosch, want ik weet niet of dat wel of niet expliciet vermelden, of dat ook wel als zodanig zal worden opgepakt, dat dat in elk geval de hoofdwens is van iedereen. Maar dan blijft nog de vraag in welke zin doen wij dat. Doen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 87