-31- slepen als ze de uitgaven maar doen aan het onderwijs. Wat ze dan als reservering hebben, daar kun je dan toch niet zomaar gebruik van maken om te zeggen van nou dat maak je dan eerst maar op. Ik denk niet dat dat een goede probleemstelling is. Ik denk dat je moet zeggen van hoeveel is er nodig en dat hij er zelf vanuit gaat dat in voorafgaande perioden een veel te groot bedrag is uitbetaald voor onder wijs zodat er een overheveling heeft plaatsgevonden naar de reservering. Dat is eigenlijk zijn stelling en dat moeten ze nou oppeuzelen, maar dat is maar helemaal de vraag of dat niet voor bepaalde bestemmingen gereserveerd is en of dat inderdaad het geval is. Dus ik zou die reservering helemaal buiten be schouwing laten; voor ons hoeft die niet helemaal boven op tafel te komen. De heer EENNINGS: Ja, ik zit nog even een berekening te maken, maar als ik uitga van dat normbedrag voor groot onderhoud, dus wat geadviseerd is, dan kom je zo aanzienlijk boven de 62.000,uit. Dan kom je op meer dan een ton uit en dan gelet op de argumenten die ik in eerste termijn heb genoemd dan zie ik toch geen mogelijkheden of dan zie ik toch geen argumenten om op dat standpunt terug te komen. Dat normbedrag voor groot onderhoud dat geeft ook aan hoe de inspectie, hoe het ministerie van onderwijs aankijkt tegen groot onderhoud. Ik denk dat we toch een klein beetje dat bedrag van 62.000,moeten relativeren ten opzichte van de enorme kosten die voor groot onderhoud gemaakt moeten worden. De heer VAN HOOF: Ja, dat is juist de vraag, want als je de werkelijke reser veringen die in het overzicht bij elkaar staan, dan kom je toch ook ver De heer EENNINGS: Als ik het normbedrag voor groot onderhoud met het aantal leerlingen vermenigvuldig dan kom ik boven de 100.000,uit. De werkelijke reservering voor groot onderhoud is 62.000,plus de uitgaven en die zijn 15.000,Dus dan kom je op 80.000,De norm van het onderwijs, die komt toch neer op meer dan een ton. Daarbij gevoegd de prijsstijging die sinds 1979 zeker meer dan 10$ is geweest, terwijl maar 5$ van de werkelijke kosten wordt vergoed. Nou het bedrag van 62.000,is groot, maar gelet op de bedragen die groot onderhoud vergt schrik ik daar niet zo van. Ik vind wel dat de vermogens positie duidelijk moet worden op het moment dat je over de overname praat, want dan praat je over het overnemen van verplichtingen, maar ook het overnemen van rechten. Dus ik denk dat het dan duidelijk naar voren moet komen, maar op dit moment zie ik geen aanleiding om op het standpunt uit de eerste termijn terug te komen. De VOORZITTER: De opmerking van de heer Van der Graaf over artikel 55 bis die klopt. Het gaat om de normale omstandigheden. Dat bedoelde ik ook met te zeggen als we uit de bijzondere omstandigheden zijn en dan zul je inderdaad naar ver gelijkbare omstandigheden toe moeten, omdat je anders wel beroepen aan je broek zult krijgen hè. De opmerking met betrekking tot of de kanttekening met betrek king tot de gretigheid die de heer Van der Graaf in de toekomst verwacht om dat groot onderhoud over te dragen die zou best eens hout kunnen snijden. Ik wil best de suggestie meenemen om in b. en w. toch eens te bespreken of we dat niet als bijzondere omstandigheid, die zonder twijfel alle schoolbesturen zal aanspreken, want ze zitten allemaal met terugloop van leerlingen, om dat onder de aandacht te brengen en te vragen of ze dat nog eens willen betrekken bij een heroverweging van hun eerder ingenomen standpunt. Dan het punt waar het om gaat, het bedrag. Opnieuw heeft de heer Rennings eigenlijk het gras voor de voeten weggemaaid, maar laat ik het anders verduidelijken. Als je nou ziet dat een gebouw als de Franciscusschool voor zijn groot onderhoud 15.000,reser veert, ja, dan denk ik - en je kunt dat ook nog weer relateren aan dat normbe drag - dat dat verre van irreëel is. Kijk maar eens naar wat De Bukehof over kwam in 1979» Die kwamen er niet uit in dat jaar en die hebben toen aan die reserve ook duidelijk middelen moeten onttrekken naast wat ze al opnamen in de exploitatie. Ik ben niet zo overtuigd als de heer Van der Graaf dat er stille reserves bestaan. Het staat hier aangegeven als een reservering ten behoeve van het groot onderhoud. Het is de sluitpost, dat is waar. Ik heb eerder de vrees dat daardoor het groot onderhoud in de toekomst tekort gaat komen, dan dat ze er nu de ruimte in vinden om stille reserves te vormen van dat exploitatie saldo wat ze overhouden. Uit het exploitatiesaldo 179 is nog een vertekend beeld.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 49