-2k-
vaststellen van het bedrag. Ik denk dat je voor de oude situatie niet van
een exploitatiejaar hoeft te spreken. Klopt
De heer DU PONT: Ik denk het wel ja.
De VOORZITTER: Er was er op 1 maart geen, dus je kon ook geen verzoek indienen.
Met betrekking tot de vraag van de heer Rennings. Ja, die 6,2 die past bij de
door hem genoemde bedragen inderdaad helemaal niet. Waar die wel aardig bij
past en daar komt uiteindelijk het percentage voor een stuk natuurlijk ook wel
vandaan dat is bij de explosieve verhoging van de energieprijzen. Ja, dat is
een gemiddelde wat u hierin terugvindt en dat gemiddelde heeft de inspecteur
afgeleid uit het totaal. Nou wij hebben hier op individuele posten dat gemid
delde toegepast. We hadden ook kunnen zeggen we nemen de afzonderlijke be
dragen van vorig jaar en verhogen die met het door de inspecteur verwachte
verantwoorde stijgingspercentage van 6,2$. Zo is het bedrag ontstaan.
De heer VAN DER GRAAE: U heeft wel een paar zorgen van mijn schouders afge
nomen, mijnheer de voorzitter. Ik ben daar erg blij mee en een enkele kleine
opmerking over die inspecteur. Ik heb met genoegen begrepen uit de stukken
dat de inspecteur zelf is gaan inzien, ik weet niet of dat hij dat indivi
dueel doet, of dat dat een landelijke maatregel is, maar in ieder geval zelf
is gaan inzien dat het een krankzinnige situatie is wanneer een rijksambte
naar van het ministerie van onderwijs adviseert aan de gemeente om de lucht
in te gaan, terwijl datzelfde rijk waar hij bij betrokken is, hetzelfde mini
sterie, dan de eigen bijdrage omlaag brengt en ik ben er dan ook uitermate
gelukkig mee dat in 1982 dat advies van de inspecteur moeten gaan missen.
Op dit punt althans.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
9.1. Voorstel tot vaststelling van het bedrag per leerling ingevolge artikel
101 van de Lager-onderwijswet 1920 over'1981/1 *fe wijziging gemeentebegroting
1981.
De heer VAN DER GRAAF: Ja, daarmee iets meer moeite mijnheer de voorzitter.
Om met de deur in huis te vallen en in het spoor van de heer Van Hoof te treden
waarom zou je subsidiëren of hoger subsidiëren wanneer er beduidende reserves
zijn en exploitatie-overschotten zijn en nou we hebben zo even vluchtig en
globaal uitgerekend, maar over 79 is de laatste rekening die voor ons ter
inzage lagen. Toen was er 62.000,in totaal wat in de reservepot gestopt
werd. Dat gold alle scholen op één na, die een tekort had van 5.000,
Dat tekort hebben we er keurig afgetrokken en we komen dus in een totaal van
62.000,wat in die reservepot gegaan is en op die grond alleen al zijn wij
tot tranen geroerd over de toestand waarin de schoolbesturen verkeren, de
financiële toestand in ieder geval. Als we dan dat bedrag een beetje analyseren
die 62.000,dan komen we op 10$ van de rijksbijdrage in zijn totaliteit
632.000,en nog wat. Dat is dus rond de 10$ daarvan en als we nagaan dat
wij in rekening en begroting voor de daaropvolgende jaren uitsluitend zien de
uitgavenposten dan blijkt dus dat de rente op die 62.000,niet in het geding
gebracht wordt. Met andere woorden die 62.000,is beduidend meer als
62.000,Ik praat dan nog niet over het totale onzichtbare, namelijk de
vermogenspositie van die scholen, van die schoolbesturen. Ook daar komt na
tuurlijk het nodige over rentes aan te pas en ik denk dus dat ik de heer Van
Hoof moet volgen in zijn pleidooi om echt rekening te houden met reserves die
gekweekt worden van overheidsgelden. Gaan we nu nog nader analyseren voor wat
betreft die 10$ dan zou je kunnen zeggen dat met de in 79 of 80 eigenlijk
opgetreden inflatie,de verhoogde prijzen dus, dat daarvan enkele procenten
over gebleven zouden zijn wanneer het bedrag van 79 en 80 onveranderd was worden
vastgesteld. Met andere woorden dat zelfs op dat moment er geen financiële
zorg zou zijn geweest. Sterker nog met door mij toegedachte rente dan strookt
het al helemaal niet. Wij hebben dat echter niet gedaan. Er is een verhoging
opgegaan van 2$. Met andere woorden het ontgaat mijn fractie volledig, maar
dan ook volledig, waar de motivering ligt voor een verhoging van 5$. Consequent
doorrekenend zouden wij tot de gedachte komen dat het eigenlijk voortgezet