-17-
Als we dan in een eerder voorstel gezien hebben dat - bij de Stichting Behoud
Basiliek - voor 9 of 8 jaar controleren door de accountant ^+.500,kosten
nodig zijn, dan zie ik voor deze stichting ^.250,per jaar niet
zo zitten. Dus daarmee wil ik aantonen dat de bedragen die genoemd zijn dat
die denk ik aan te vechten zijn, maar hoe ze nou precies zouden moeten zijn
Ik zou het ook niet durven om daar een richting aan te geven. Ik denk dat
wanneer we als voorschotsubsidie zouden besluiten, dat we dan bij de afre
kening de juiste cijfers zouden kunnen krijgen.
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ook in dezelfde zin zoals de heer
Eennings en anderen gezegd hebben van die verlaging dat spreekt ons wel aan.
Het is ook een goede zaak om te proberen om in tijd van bezuinigingen na te
gaan overal waar dat mogelijk is. We moeten een dergelijke organisatie die
eigenlijk nog niet tot om die nou met een overdaad aan financiële
middelen te gaan beladen zodat de gedachte van de heer Van Hoof en ik dacht
dat dat min of meer vanzelfsprekend was dat je daar een ruimte geeft maar
dat in hoeverre die niet opgenomen wordt dat die dan ook niet toegekend wordt.
Als je nou de reiskostenbegroting en dat soort zaken nou dat is louter een gok
denk ik wat je daar voor uit gaat trekken. Temeer omdat dat vergoedingstarief
dat hoeft ook nog niet eens hoger te zijn dan andere personen in overheids
diensten verkrijgen. Ik dacht dat je daar bij aan zou moeten sluiten. Dan het
voorstel om de subsidiëring rechtstreeks naar de plaatselijke organisaties
te laten plaatsvinden, dat vinden wij wel gewenst. Het gevaar is maar al te
groot dat door centralisatie een vorm van bureaucratisering ontstaat waardoor
contact tussen leden en organisatie bemoeilijkt zou kunnen worden. Nou gaat
het bij de bejaarden toch meestal voor een belangrijk deel om personen
die een groot deel van hun vrije tijd beschikbaar hebben voor het regelen van
dit soort zaken, dus ik denk dat je dat niet moet doen door de zaak topzwaar
te maken en dat men het zo veel mogelijk zelf blijft organiseren. Wat ik
nog gemist heb is eigenlijk een soort functiebeschrijving of werkplan wat
eigenlijk de betreffende man moet gaan doen. Dat zou het natuurlijk ook al wat
makkelijker maken als je een kostenraming zou kunnen maken voor een dergelijke
organisatie wat moet er nou eigenlijk voor deze man gebeuren. In welke zin
is het mogelijk om dichter dan ergens een dergelijke taakomschrijving en een
taakinvulling aan te geven, waar zij nou ingezet worden. Dan zal het mogelijk
de volgende keer wat gemakkelijker kunnen gebeuren.
De heer BROUWERS: Ja, voorzitter, wat door vooral de heer Rennings, mijnheer
Den Braber, de heer Van Hoof en de heer Wijnen in volgorde zo is opgemerkt met
betrekking tot de bedragen en daar hebben wij ook mee gezeten, met hetzelfde
probleem. Welk bedrag is nou het juiste bedrag Het is een nieuwe zaak. Ik
moet er dan wel bij zeggen dat met betrekking ook tot de laatste verlaging,
onze verlaging, dat we daar wel een gesprek over hebben gehad met de stichting.
Beslist niet in de zin van een echt overleg, maar ik heb uit dat gesprek in
ieder geval niet de indruk gekregen dat zij het ook eens waren met deze ver
laging. Vandaar dat ik meen dat we ons toch wel op deze bedragen kunnen ba
seren. Aangaande het voorstel van de heer Van Hoof zou ik adviseren en te
lezen om het inderdaad op te nemen of over te nemen. Dus bij wijze van voorschot,
maar dan zou ik er wel bij willen zeggen dat dit genoemde bedrag die 20.750,
dus een maximum is. Ik denk dat we dan inderdaad de beste methode hebben.
Mijnheer Den Braber die vraagt........ Ja, die zegt - ja, die vraagt eigenlijk
naar dat overleg - die zegt nou met die 9 bestuursleden moet dat toch
Ik heb net vertelt dat we daar niet met die 9 bestuursleden, maar met de
stichting dus wel over gesproken hebben. Ik denk dat we de kwestie van het
in december genomen besluit met die huisvestingskosten, ik kan daar niet een, twee
drie-op antwoorden, maar ik denk dat het goed is dat we dat even nalopen
in welke mate dat we dat moeten herstellen, en dat we er bij u op terugkomen.
De door u genoemde 3-000,voor plaatselijke activiteiten die zijn me niet
helder. Wij spreken nu dus over de organisatiekosten.
De heer DEN BRABER: Ja, die staan verdeeld per gemeente en nog een keer voor
de stichting zelf. De Oudenbossche kolom.
De heer BROUWERS: Ja die 3-000,die zitten naar mijn mening hierin, want wij
nemen de bureaukosten enz. mee. Alleen de plaatselijke activiteiten blijven wij