-17- Als we dan in een eerder voorstel gezien hebben dat - bij de Stichting Behoud Basiliek - voor 9 of 8 jaar controleren door de accountant ^+.500,kosten nodig zijn, dan zie ik voor deze stichting ^.250,per jaar niet zo zitten. Dus daarmee wil ik aantonen dat de bedragen die genoemd zijn dat die denk ik aan te vechten zijn, maar hoe ze nou precies zouden moeten zijn Ik zou het ook niet durven om daar een richting aan te geven. Ik denk dat wanneer we als voorschotsubsidie zouden besluiten, dat we dan bij de afre kening de juiste cijfers zouden kunnen krijgen. De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ook in dezelfde zin zoals de heer Eennings en anderen gezegd hebben van die verlaging dat spreekt ons wel aan. Het is ook een goede zaak om te proberen om in tijd van bezuinigingen na te gaan overal waar dat mogelijk is. We moeten een dergelijke organisatie die eigenlijk nog niet tot om die nou met een overdaad aan financiële middelen te gaan beladen zodat de gedachte van de heer Van Hoof en ik dacht dat dat min of meer vanzelfsprekend was dat je daar een ruimte geeft maar dat in hoeverre die niet opgenomen wordt dat die dan ook niet toegekend wordt. Als je nou de reiskostenbegroting en dat soort zaken nou dat is louter een gok denk ik wat je daar voor uit gaat trekken. Temeer omdat dat vergoedingstarief dat hoeft ook nog niet eens hoger te zijn dan andere personen in overheids diensten verkrijgen. Ik dacht dat je daar bij aan zou moeten sluiten. Dan het voorstel om de subsidiëring rechtstreeks naar de plaatselijke organisaties te laten plaatsvinden, dat vinden wij wel gewenst. Het gevaar is maar al te groot dat door centralisatie een vorm van bureaucratisering ontstaat waardoor contact tussen leden en organisatie bemoeilijkt zou kunnen worden. Nou gaat het bij de bejaarden toch meestal voor een belangrijk deel om personen die een groot deel van hun vrije tijd beschikbaar hebben voor het regelen van dit soort zaken, dus ik denk dat je dat niet moet doen door de zaak topzwaar te maken en dat men het zo veel mogelijk zelf blijft organiseren. Wat ik nog gemist heb is eigenlijk een soort functiebeschrijving of werkplan wat eigenlijk de betreffende man moet gaan doen. Dat zou het natuurlijk ook al wat makkelijker maken als je een kostenraming zou kunnen maken voor een dergelijke organisatie wat moet er nou eigenlijk voor deze man gebeuren. In welke zin is het mogelijk om dichter dan ergens een dergelijke taakomschrijving en een taakinvulling aan te geven, waar zij nou ingezet worden. Dan zal het mogelijk de volgende keer wat gemakkelijker kunnen gebeuren. De heer BROUWERS: Ja, voorzitter, wat door vooral de heer Rennings, mijnheer Den Braber, de heer Van Hoof en de heer Wijnen in volgorde zo is opgemerkt met betrekking tot de bedragen en daar hebben wij ook mee gezeten, met hetzelfde probleem. Welk bedrag is nou het juiste bedrag Het is een nieuwe zaak. Ik moet er dan wel bij zeggen dat met betrekking ook tot de laatste verlaging, onze verlaging, dat we daar wel een gesprek over hebben gehad met de stichting. Beslist niet in de zin van een echt overleg, maar ik heb uit dat gesprek in ieder geval niet de indruk gekregen dat zij het ook eens waren met deze ver laging. Vandaar dat ik meen dat we ons toch wel op deze bedragen kunnen ba seren. Aangaande het voorstel van de heer Van Hoof zou ik adviseren en te lezen om het inderdaad op te nemen of over te nemen. Dus bij wijze van voorschot, maar dan zou ik er wel bij willen zeggen dat dit genoemde bedrag die 20.750, dus een maximum is. Ik denk dat we dan inderdaad de beste methode hebben. Mijnheer Den Braber die vraagt........ Ja, die zegt - ja, die vraagt eigenlijk naar dat overleg - die zegt nou met die 9 bestuursleden moet dat toch Ik heb net vertelt dat we daar niet met die 9 bestuursleden, maar met de stichting dus wel over gesproken hebben. Ik denk dat we de kwestie van het in december genomen besluit met die huisvestingskosten, ik kan daar niet een, twee drie-op antwoorden, maar ik denk dat het goed is dat we dat even nalopen in welke mate dat we dat moeten herstellen, en dat we er bij u op terugkomen. De door u genoemde 3-000,voor plaatselijke activiteiten die zijn me niet helder. Wij spreken nu dus over de organisatiekosten. De heer DEN BRABER: Ja, die staan verdeeld per gemeente en nog een keer voor de stichting zelf. De Oudenbossche kolom. De heer BROUWERS: Ja die 3-000,die zitten naar mijn mening hierin, want wij nemen de bureaukosten enz. mee. Alleen de plaatselijke activiteiten blijven wij

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 35