-26-
daar niet voor verkeer noodzakelijk of achterwege gelaten kan worden. Het kan
erdoor maar het moet wel heel beperkt zijn, dus dat pleit er toch wel voor
om ja, dat terdege in de gaten te houden. Dan het punt van de kosten. Ja, wij
stellen ons op het standpunt dat hier de helft van de verdeling die komt dus
van de gemeenschap, dat wil zeggen, 80% komt uit de gemeenschap en 20% komt
van de belanghebbenden. Nou als daar een wijziging ontstaat dan geloof ik dat
het belangrijk is dat dan de gemeenschap de verantwoordelijkheid kent en dat
we onze reserves aanspreken om voor het geval er geen subsidiemogelijkheden
in dezelfde zin zoals hier voorgesteld is beschikbaar zijn, dat we dan onze
reserves daarvoor op tafel moeten leggen, want ik denk dat het iets van groot
belang is dat dat centrum er blijft en dat het - dat heeft u zelf al gezegd -
versterkt wordt. Dat zou eigenlijk een punt kunnen zijn wat u meeneemt in
de doelstellingen ter aanvraag van subsidiëring denk ik. Dat je dat karakter
wat dus toch een historische tint heeft, dat de functie die het vervult ver
sterkt wordt ten opzichte van de dienstverlening van de omwonende burgers en
dat je niet aftakeling toelaat zoals op dit moment in bepaalde delen plaats
vindt. Dan een mogelijke overschrijding van een procent of tien dat lijkt ons
ja nou, dat is een acceptabele overschrijding en zoals gezegd zal dat dan toch
nou, voor een belangrijk deel ja, uit de middelen van ons moeten komen als
dat het geval mocht zijn. Dat was het zo in het kort.
De heer VAN HOOF: Voorzitter, een kleine reactie op eventueel gedane suggesties.
Het winkelerf of -promenade, ja, u zult begrepen hebben uit mijn betoog dat
ik een voorstander ben van het winkelerf met gemotoriseerd verkeer. Mijnheer
Van der Graaf wilt ook al geen fietsers meer. Ja, de volgende stap is dan dat
hij feitelijk niemand meer toelaat. Dan denk ik dat het helemaal mis is, maan
goed dat zijn dingen waar je verschillend over kunt denken. Ik denk dat we
voorop moeten stellen het belang van de ondernemers en de consumenten van
Oudenbosch, en dan wil ik toch op dit punt duidelijk ook het belang van de onder
nemers even voorop stellen. Ik ben de mening toegedaan dat ze gezien de regio
waarin wij als Oudenbosch de plaats innemen op winkelend gebied nu een geweldige
achterstand hebben. We hebben de laatste jaren gezien dat in alle plaatsen
rondom ons heen zich ontwikkelingen hebben voorgedaan die het de mensen heeft
gemakkelijk gemaakt en heeft uitgenodigd om te komen winkelen. Oudenbosch is
daarin achtergebleven. Wellicht ook vanwege het Komplan waardoor belemmeringen
zijn opgetreden. Ik denk dat we moeten voldoen aan de wens zoals die is neergelegd
in de discussienota en in de 27 punten is geformuleerd. Dat het in ieder geval
mogelijk moet zijn om inderdaad ook met het gemotoriseerd verkeer in de drie
poot te winkelen en waar wij dan verder als gemeente voor moeten zorgen is dat
in de directe nabijheid parkeergelegenheid is zodat niet iedereen de auto's
voor de winkels hoeft te stallen. Ik heb daarstraks aangehaald het voorbeeld van
Etten-Leur en ik denk dat het toch een sprekend voorbeeld is. Daar kun je in
derdaad met een afstand binnen 10 meter kun je als je een beetje geluk hebt stap
je uit de auto en stap je zo het winkelcentrum binnen en de heer Van der Graaf
die moet dan aan de andere kant van het winkelcentrum zijn en die moet dan 150
meter lopen, maar dan wil ik hem er toch wel op attenderen dat hij dan feitelijk
al aan het winkelen is. Dan bevindt hij zich feitelijk al in een promenade. Nou
en dan heeft hij precies wat hij wilt bereiken, dan krijg je een winkelpromenade.
De heer VAN DER GRAAF: En dan rij jij er met een rotgang doorheen.
De heer VAN HOOF: Nee dat is niet de bedoeling mijnheer Van der Graaf, dat weet u
ook wel. Wat dat betreft zijn we het wel met elkaar eens. Ja, mijnheer Rennings
die zegt de 571*000,van mevrouw Kniep, ja, dat kan niet, maar de heer
Rennings die zegt wel ik pak er 250.000,extra van de algemene dienst. Ja,
dat is toch maar net de helft van wat mevrouw Kniep wil, mijnheer Rennings.
De heer RENNINGS: Nee, bij het een gaat het om de kapitaallasten en het andere
gaat over de lopende uitgaven. Daar zit wel iets tussen, 250.000,en we
geven maar kapitaallasten voor 37*000,
De heer VAN HOOF: Ja, daar hebt u gelijk in, maar ik vind dat u daar toch gemakkelijk
die 250.000,naar de algemene dienst schuift, weliswaar met kapitaalslasten
van maar 38.000,maar het is toch 38.000,en u zegt van nou dat halen
we wel uit de prioriteitsstelling, maar dan vind ik het toch nog een zeer aan-