-25- ik kies een wat andere invalshoek en dat is de eerste keer waarschijnlijk sinds jaren dat we een beetje bij elkaar komen. Die opmerkingen van de voorzitter over dat groene licht dat we de ondernemers zouden moeten geven over die baat belasting, daar ben ik een beetje verbaast over. Ik denk niet dat het terecht is. Ik denk dat het uitermate goed is wanneer met de ondernemers-club wordt gesproken over de besluiten die de raad nu vanavond neemt. Ik denk dat wanneer uit de ondernemerskring, wanneer daar grote bezwaren zouden komen tegen deze opstelling dat we daar dan van kennis moeten nemen, maar wij nemen het besluit. En wij nemen dat besluit en dan komt die invalshoek van mij weer, wij nemen dat besluit primair in het belang van de consument en als daaruit voort vloeit dat wij een belasting moeten heffen, dan zal dat moeten gebeuren. Dat doen we toch ook op het moment dat we de Markt hier reconstrueren of zo. Enfin dat hebben we zelf niet gedaan, maar al dit soort maatregelen dat be rekenen we toch ook door aan de mensen in Oudenbosch. Welnu, belasting vast stellen, belastingverordeningen, dat doen wij en anderen betalen. Zo simpel ligt dat. De voorzitter heeft gezegd dat er geen prioriteiten mogen worden afgeleid uit de reeks van 27 punten. Ik heb dat al eerder begrepen en ik heb al eerder begrepen dat wanneer er bijvoorbeeld staat dat er zo nodig brieven bussen moeten komen, dat dat in geen geval als dat niet gebeurd mag leiden tot het cancelen dan van het hele plan, dus dat ligt wel voor de hand en wat onze prioriteit is dat heeft u inmiddels begrepen. Voorzitter, ik denk dat ik een eind ben gekomen. Mevrouw KNIEP-KÖHNKE: Mijnheer de voorzitter, voor mij is de financiële om schrijving niet onaanvaardbaar, maar ik had toch wel graag gezien dat dit ook in de stuurgroep vooraf was besproken en ik hoop ook dat als wij in dit percentage nu gaan vaststellen dat we daarbij eventuele andere subsidietoeken ningen anders als dat we nu denken erop terug kunnen komen. Ik wil absoluut niet remmend werken, maar nogmaals ik betreur het dat er niet vooraf gesproken is over de financiële of dat het niet ingevuld is, over de financiële kwesties met de stuurgroep. Over de tuin van de Hervormde Kerk daar bedoelde ik dus niet mee dat dat als parkeergelegenheid wordt gebruikt maar ter verfraaiing van de eventuele parkeergelegenheid daar, dus niet dat de tuin weg zou gaan. Het bedrag van die 771.000,waar de heer Eennings over sprak, die verfijning stads kernen, dat had ik gedacht dat we dat eenmalig dan beschikbaar konden stellen voor dit gebeuren. De heer WIJHEN: Ja, mijnheer de voorzitter, in tegenstelling tot de heer Van der Graaf blijven we toch van mening dat het nodig is dat er verkeer, weliswaar autoverkeer met geen voorrang, maar met een achterstelling ten opzichte van voetgangers en fietsers, gezien het feit dat ik gepleit heb voor fietsenrekken. Ook al omdat ik vind dat je als je een toenemende drukte krijgt in zo'n centrum dan kun je niet toelaten dat die fietsers allemaal tegen particuliere huizen aangetast wordt op onmogelijke plaatsen. Dat daar de overlast beperkt moet worden en ook dat het veel gemakkelijker wordt om in een dergelijk verkeersbeeld, ja met die fietsenrekken dan kun je ook het straatbeeld min of meer bepalen. Dat zie je ook wel gebeuren, dat die een bepaalde opstelling hebben zodanig dat het verkeer daar rekening mee moet houden en dat het voor de mensen heel gemakke lijk is om er gebruik van te maken. In dat opzicht vind ik het erg praktisch om die fietsen daar toch toe te laten en ik deel dus de opvatting van de heer Van der Graaf niet. Ik zou er ook nog op willen wijzen dat, als ik me goed herinner dat in Groningen al een jaar of 4 geleden al een verkeersplan is, waar allerlei beperkingen zijn opgelegd en dat dat tot geweldige spanningen heeft geleid waarbij de winkelnering is teruggelopen en dat men nou moet gaan kijken hoe men de verkeersstroom weer wat meer vrijheid kan laten. Dan dat vervoer dersprobleem in dat Als die ondernemers dat zelf opgeven dan zou je dat toch op deze manier moeten regelen en voor zover het andere uren betreft en voor zover het mensen betreft in een pand waar geen achteruitgang is alsnog een winkel gaan openen Dan zou je bijvoorbeeld met een vrijstelling kunnen werken. Ik denk dat je dan meer in de richtlijnen kunt opnemen, maar het zondermeer daar laden en lossen toestaan met auto's en allerlei andere zaken, nou dat verstopt de zaak. Het is overigens niet zo dat we straten hebben die zo smal zijn dat

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 205