-25-
ik kies een wat andere invalshoek en dat is de eerste keer waarschijnlijk sinds
jaren dat we een beetje bij elkaar komen. Die opmerkingen van de voorzitter
over dat groene licht dat we de ondernemers zouden moeten geven over die baat
belasting, daar ben ik een beetje verbaast over. Ik denk niet dat het terecht
is. Ik denk dat het uitermate goed is wanneer met de ondernemers-club wordt
gesproken over de besluiten die de raad nu vanavond neemt. Ik denk dat wanneer
uit de ondernemerskring, wanneer daar grote bezwaren zouden komen tegen deze
opstelling dat we daar dan van kennis moeten nemen, maar wij nemen het besluit.
En wij nemen dat besluit en dan komt die invalshoek van mij weer, wij nemen
dat besluit primair in het belang van de consument en als daaruit voort
vloeit dat wij een belasting moeten heffen, dan zal dat moeten gebeuren. Dat
doen we toch ook op het moment dat we de Markt hier reconstrueren of zo.
Enfin dat hebben we zelf niet gedaan, maar al dit soort maatregelen dat be
rekenen we toch ook door aan de mensen in Oudenbosch. Welnu, belasting vast
stellen, belastingverordeningen, dat doen wij en anderen betalen. Zo simpel
ligt dat. De voorzitter heeft gezegd dat er geen prioriteiten mogen worden
afgeleid uit de reeks van 27 punten. Ik heb dat al eerder begrepen en ik heb
al eerder begrepen dat wanneer er bijvoorbeeld staat dat er zo nodig brieven
bussen moeten komen, dat dat in geen geval als dat niet gebeurd mag leiden
tot het cancelen dan van het hele plan, dus dat ligt wel voor de hand en wat
onze prioriteit is dat heeft u inmiddels begrepen. Voorzitter, ik denk dat ik een
eind ben gekomen.
Mevrouw KNIEP-KÖHNKE: Mijnheer de voorzitter, voor mij is de financiële om
schrijving niet onaanvaardbaar, maar ik had toch wel graag gezien dat dit
ook in de stuurgroep vooraf was besproken en ik hoop ook dat als wij in dit
percentage nu gaan vaststellen dat we daarbij eventuele andere subsidietoeken
ningen anders als dat we nu denken erop terug kunnen komen. Ik wil absoluut
niet remmend werken, maar nogmaals ik betreur het dat er niet vooraf gesproken
is over de financiële of dat het niet ingevuld is, over de financiële kwesties
met de stuurgroep. Over de tuin van de Hervormde Kerk daar bedoelde ik dus niet
mee dat dat als parkeergelegenheid wordt gebruikt maar ter verfraaiing van de
eventuele parkeergelegenheid daar, dus niet dat de tuin weg zou gaan. Het bedrag
van die 771.000,waar de heer Eennings over sprak, die verfijning stads
kernen, dat had ik gedacht dat we dat eenmalig dan beschikbaar konden stellen
voor dit gebeuren.
De heer WIJHEN: Ja, mijnheer de voorzitter, in tegenstelling tot de heer Van
der Graaf blijven we toch van mening dat het nodig is dat er verkeer, weliswaar
autoverkeer met geen voorrang, maar met een achterstelling ten opzichte van
voetgangers en fietsers, gezien het feit dat ik gepleit heb voor fietsenrekken.
Ook al omdat ik vind dat je als je een toenemende drukte krijgt in zo'n centrum
dan kun je niet toelaten dat die fietsers allemaal tegen particuliere huizen
aangetast wordt op onmogelijke plaatsen. Dat daar de overlast beperkt moet worden
en ook dat het veel gemakkelijker wordt om in een dergelijk verkeersbeeld, ja
met die fietsenrekken dan kun je ook het straatbeeld min of meer bepalen. Dat
zie je ook wel gebeuren, dat die een bepaalde opstelling hebben zodanig dat
het verkeer daar rekening mee moet houden en dat het voor de mensen heel gemakke
lijk is om er gebruik van te maken. In dat opzicht vind ik het erg praktisch
om die fietsen daar toch toe te laten en ik deel dus de opvatting van de heer
Van der Graaf niet. Ik zou er ook nog op willen wijzen dat, als ik me goed
herinner dat in Groningen al een jaar of 4 geleden al een verkeersplan is, waar
allerlei beperkingen zijn opgelegd en dat dat tot geweldige spanningen heeft
geleid waarbij de winkelnering is teruggelopen en dat men nou moet gaan kijken
hoe men de verkeersstroom weer wat meer vrijheid kan laten. Dan dat vervoer
dersprobleem in dat Als die ondernemers dat zelf opgeven dan zou je dat
toch op deze manier moeten regelen en voor zover het andere uren betreft en voor
zover het mensen betreft in een pand waar geen achteruitgang is alsnog een winkel
gaan openen Dan zou je bijvoorbeeld met een vrijstelling kunnen werken. Ik
denk dat je dan meer in de richtlijnen kunt opnemen, maar het zondermeer daar
laden en lossen toestaan met auto's en allerlei andere zaken, nou dat verstopt
de zaak. Het is overigens niet zo dat we straten hebben die zo smal zijn dat