-22- denk ik toch dat het verstandig is om op dat punt nog eens te kijken of je wel zo gericht moet bepalen dat na 10.00 uur niet meer geladen of gelost kan worden. In die zin willen wij de suggestie van de heer Van der Graaf ondersteunen. Met betrekking tot de opmerkingen van mevrouw Kniep om 571*000,zijnde het bedrag wat we jaarlijks ontvangen voor de reconstructie van de historische stadskern krijgen, om dat te bestemmen voor de reconstructie van de driepoot, ik denk dat je daar dan aan toe moet voegen welk belastingplan je dan voor '82 wenst te hanteren, want er valt niet aan te ontkomen dat je het dan in aan zienlijke mate de onroerend goedbelasting moet gaan verhogen en als je dat niet invult dan betekent het dat je op andere punten in de algemene dienst een bedrag moet bezuinigen en ik zie best bezuinigingen, maar niet tot een orde van grootte van 570.000,Mijn voorstel om, en nou kom ik aan de reactie van de heer Van Hoof, mijn voorstel om het fonds grote werken niet voor die eerste 250.000,te belasten is niet ingegeven om dan te anticiperen op eventuele be lastingverhogingen. Ik denk dat de kapitaalslasten van 250.000,zijnde 37*000,die moeten kunnen vallen binnen de prioriteitskeuze van de be groting. Dat zal wel pijn geven, dan zal er tegen sommige dingen neen gezegd moeten worden, maar ik heb er nog iets aan toegevoegd en dat was namelijk dat het bestemmen van het fonds grote werken voor dit centrumerf ook con sequenties heeft voor de haven, voor de tunnel etc. en in die afweging vind ik een reconstructie tot het bedrag van 500.000,in het licht van de baten die wij jaarlijks krijgen voor de reconstructie van de historische stadskern, aanvaardbaar om in ieder geval om voorhand nu te zeggen dat dat mogelijk moet zijn om dat ten laste van de algemene dienst te brengen en dan zit ik op het spoor van anderen en ook van de voorzitter om de verdeling van de bijdrage van de gemeente nu nog niet uit te spreken. Dan de beantwoording van de voor zitter om maar met ik denk dat u hebt genoemd aansluitingspunten, ik dacht gezegd te hebben ontsluitingspunten, maar dat is een kwestie van woordkeuze. We hebben elkaar in ieder geval goed begrepen en in het licht van de beantwoor ding van de heer Du Pont om meer samenhang te brengen tussen het verkeerspro bleem denk ik dat mijn vraag in positieve zin beantwoord is. Het punt van de tweede doelstelling, aanvaardbare kosten voor de gemeente en particulieren, ja, wij hadden dat antwoord van het college enigszins verwacht, namelijk dat deze vraag met een wedervraag zou worden beantwoord. We hebben er toch wel een ant woord op en dat is als volgt. Wij zijn ervan uitgegaan dat 50$ van de kosten voor rekening van de gemeente moet komen. Dat was ook het uitgangspunt van het college. In de filosofie dat we in eerste instantie niet beschikken over het fonds grote werken betekent het 500.000,mag ten laste van de gemeente komen. Als bovendien De VOORZITTER: Van de algemene dienst bedoeld u De heer RENNINGS: Van de algemene dienst. Als bovendien de kapitaallasten daarvan 7^*000,is een verruiming, is een verzwaring van de begroting '82 en vol gende jaren van 37*000,Ik heb u net al gezegd, in samenhang met de andere grote werken vinden wij dit vooralsnog aanvaardbaar. Ook al hebben we de overtui ging dat dat dan bij de begroting 1982 zal moeten leiden tot prioriteitskeuze en dan is onze eerste keuze niet belastingverhoging. Het tweede punt is als je zo'n voorstel als het onderhavige beoordeeld, er staat weliswaar subsidie van 300.000,maar het toekennen van subsidie mag niet een basis zijn waarop je een dergelijke beslissing neemt. Ik denk dat op het moment dat je tegen dit voor stel ja zegt je er niet van uit mag gaan dat je geen subsidie krijgt, maar het moet niet een onvoorwaardelijk nee zijn als die subsidie er niet mocht komen. Althans dat vind ik een gezonde handeling in die besluitvorming. Dan betekent dat als die 300.000,subsidie niet komt voor zijn volle 100$ en ik ga ervan uit dat hij wel komt, maar in de afweging wat is de grens waarin je met dit voorstel mag gaan 300*000»mag je dan bij die 500.000,optellen. Dat is de beslissing die wij vanavond nemen en dan zal je bij de verdeling natuurlijk wel het fonds grote werken in beschouwing moeten nemen, maar op grond van die analyse is onze uiterste grens 800.000,en op basis van 50$ 1,6 miljoen. Dan weet ik wel dat ik daarmee niet heb ingevuld of dat ook de uiterste grens of dat dat de grens van de ondernemers is, maar als u vraagt van hoe kom je dan tot aanvaardbare kosten, nou, op grond van 50$ uitgangspunt gemeente. De be-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 202