-15-
lijken nu te leiden tot een stroomversnelling op dit moment. Ik hoop inderdaad
dat de stroomversnelling zich nog verder voortzet en dat ook de uitvoering,
de daadwerkelijke uitvoering met dezelfde snelheid als waarin deze discussie
nota tot stand gekomen is, zal plaatsvinden, want ik denk dat dat op de eerste
plaats voor de ondernemers van Oudenbosch van vitaal belang is. De consumenten
die vinden hun weg, die vinden hun weg naar elders waar wel goede voorzie
ningen zijn en ik denk dat het nogmaals in de eerste plaats in het belang van
de ondernemers van Oudenbosch is dat er aan deze zaak op korte termijn gewerkt
gaat worden, daadwerkelijk. We hebben voor ons liggen een aantal wensen en ver
langens. Ze zijn opgesteld door de werkgroep, waarin ondernemers en consumenten
vertegenwoordigd geweest zijn. Nou ik denk dat de ondernemers daarin wel de
hoofdmoot hebben bijgedragen. Ik ben daar van de andere kant niet ongerust
over. Ik denk dat de ondernemers voldoende, juist aan de belangen van de con
sument zullen denken om daarmee hun eigen belangen veilig te stellen, want ik
denk dat het een niet los te maken is van het ander, omdat het belang wat de
ondernemers ontlenen aan het zoveel mogelijk lokken of aansporen van con
sumenten om in hun gebied te winkelen, dat dat feitelijk van levensbelang is.
Ik vind dus voor wat mij betreft in ieder geval minder op zijn plaats om
over een aantal zaken op dit moment nog verder te gaan. Ik ga ervan uit dat
die werkgroep die we in het leven geroepen hebben, dat die voldoende de be
langen kent en voldoende afgewogen heeft op welke manier het best de be
langen van op de eerste plaats de ondernemers en dan indirect ook van de con
sument behartigd worden. Mijnheer de voorzitter, ik wil me bij alle anderen
aansluiten die gesproken hebben over het onlosmakelijke van de herinrichting
en het parkeerprobleem. Ik denk en dat voel ik dan voor mezelf gevoelsmatig aan
dat wellicht het tweede wat we nu in fase B willen gaan doen, dat we dat
wellicht nog naar voren zouden moeten gaan schuiven, voor de herinrichting.
Ik heb gewoon de ervaring dat mensen die willen gaan winkelen, die willen niet
allemaal op de fiets. Die willen met de auto in de winkel rijden, bij wijze
van spreken. Goed je hebt fietsliefhebbers en die moet je dan ook wel de kans
geven, maar die hebben ruimschoots de mogelijkheden denk ik om hun fiets toch
nog ergens weg te zetten, maar die mensen met hun auto moet je niet veronacht
zamen en ik ben er toch erg van overtuigd dat parkeren bij een winkelcentrum
dat wil leven dat dat erg belangrijk is. Nogmaals ik zou die fase A en B
eigenlijk toch ineen gestrengeld willen zien en tegelijkertijd mogelijk tot
uitvoering willen zien komen. Wat de financiering betreft mijnheer de voor
zitter. Ik denk dat het voorbeeld van 1 miljoen, tenminste zo heb ik het
gezien gemakshalve dat dat zo is opgesteld om een gemakkelijk rekenvoorbeeld
te hebben, in welke mate dat dat een half miljoen meer of minder wordt denk
ik dat we dat op dit moment geen van allen weten. Ik denk ook niet dat dat
op dit moment het belangrijkste is hoe hoog dat het wordt. Het is uiteraard
wel belangrijk, maar het gaat veel meer, naar mijn mening, over de verdeling
die we toe gaan passen. In de percentagegewijze verdeling van 20% voor de
bijdrage van de belanghebbenden, J>0% door subsidies, 25% uit grote werken en
25% uit algemene middelen. Mijnheer de voorzitter, daar kan ik mij in vinden.
Ik zou zelfs zo ver willen gaan en ik heb dat ook tot uitdrukking gebracht op
het moment dat in de commissie openbare werken de besteding van een aantal
fondsen en met name de besteding van het fonds grote werken aan de orde was
dat wanneer het ervan af zou hangen of een bepaald plan realiseerbaar of niet
realiseerbaar zou zijn, dat het voor mij dan best zou kunnen dat uit het fonds
grote werken een aanzienlijk groter bedrag genomen zou worden dan de nu voor
gestelde 250.000,oftewel het percentage van 25.000,Ik vind be
dragen op zich die zijn wel belangrijk, maar ik denk dat het op het moment
waarop vast komt te staan of een project al of niet haalbaar is dat je dan
wellicht tot een heel andere verdeling komt, want ik denk dat we het daar alle
maal over eens zijn, er zal iets moeten gebeuren. Ik wil daarmee zeggen, stel
voor dat die subsidie dat we daar naast de boot stappen omdat er misschien een
toetsing zou zijn van wat kan de gemeente Oudenbosch uit eigen middelen wellicht
bijdragen. Nou dan denk ik dat de principes die in het verleden leefden van
elk jaar draagt zijn eigen lasten, maar die wat dat betreft niet consequent