-15- lijken nu te leiden tot een stroomversnelling op dit moment. Ik hoop inderdaad dat de stroomversnelling zich nog verder voortzet en dat ook de uitvoering, de daadwerkelijke uitvoering met dezelfde snelheid als waarin deze discussie nota tot stand gekomen is, zal plaatsvinden, want ik denk dat dat op de eerste plaats voor de ondernemers van Oudenbosch van vitaal belang is. De consumenten die vinden hun weg, die vinden hun weg naar elders waar wel goede voorzie ningen zijn en ik denk dat het nogmaals in de eerste plaats in het belang van de ondernemers van Oudenbosch is dat er aan deze zaak op korte termijn gewerkt gaat worden, daadwerkelijk. We hebben voor ons liggen een aantal wensen en ver langens. Ze zijn opgesteld door de werkgroep, waarin ondernemers en consumenten vertegenwoordigd geweest zijn. Nou ik denk dat de ondernemers daarin wel de hoofdmoot hebben bijgedragen. Ik ben daar van de andere kant niet ongerust over. Ik denk dat de ondernemers voldoende, juist aan de belangen van de con sument zullen denken om daarmee hun eigen belangen veilig te stellen, want ik denk dat het een niet los te maken is van het ander, omdat het belang wat de ondernemers ontlenen aan het zoveel mogelijk lokken of aansporen van con sumenten om in hun gebied te winkelen, dat dat feitelijk van levensbelang is. Ik vind dus voor wat mij betreft in ieder geval minder op zijn plaats om over een aantal zaken op dit moment nog verder te gaan. Ik ga ervan uit dat die werkgroep die we in het leven geroepen hebben, dat die voldoende de be langen kent en voldoende afgewogen heeft op welke manier het best de be langen van op de eerste plaats de ondernemers en dan indirect ook van de con sument behartigd worden. Mijnheer de voorzitter, ik wil me bij alle anderen aansluiten die gesproken hebben over het onlosmakelijke van de herinrichting en het parkeerprobleem. Ik denk en dat voel ik dan voor mezelf gevoelsmatig aan dat wellicht het tweede wat we nu in fase B willen gaan doen, dat we dat wellicht nog naar voren zouden moeten gaan schuiven, voor de herinrichting. Ik heb gewoon de ervaring dat mensen die willen gaan winkelen, die willen niet allemaal op de fiets. Die willen met de auto in de winkel rijden, bij wijze van spreken. Goed je hebt fietsliefhebbers en die moet je dan ook wel de kans geven, maar die hebben ruimschoots de mogelijkheden denk ik om hun fiets toch nog ergens weg te zetten, maar die mensen met hun auto moet je niet veronacht zamen en ik ben er toch erg van overtuigd dat parkeren bij een winkelcentrum dat wil leven dat dat erg belangrijk is. Nogmaals ik zou die fase A en B eigenlijk toch ineen gestrengeld willen zien en tegelijkertijd mogelijk tot uitvoering willen zien komen. Wat de financiering betreft mijnheer de voor zitter. Ik denk dat het voorbeeld van 1 miljoen, tenminste zo heb ik het gezien gemakshalve dat dat zo is opgesteld om een gemakkelijk rekenvoorbeeld te hebben, in welke mate dat dat een half miljoen meer of minder wordt denk ik dat we dat op dit moment geen van allen weten. Ik denk ook niet dat dat op dit moment het belangrijkste is hoe hoog dat het wordt. Het is uiteraard wel belangrijk, maar het gaat veel meer, naar mijn mening, over de verdeling die we toe gaan passen. In de percentagegewijze verdeling van 20% voor de bijdrage van de belanghebbenden, J>0% door subsidies, 25% uit grote werken en 25% uit algemene middelen. Mijnheer de voorzitter, daar kan ik mij in vinden. Ik zou zelfs zo ver willen gaan en ik heb dat ook tot uitdrukking gebracht op het moment dat in de commissie openbare werken de besteding van een aantal fondsen en met name de besteding van het fonds grote werken aan de orde was dat wanneer het ervan af zou hangen of een bepaald plan realiseerbaar of niet realiseerbaar zou zijn, dat het voor mij dan best zou kunnen dat uit het fonds grote werken een aanzienlijk groter bedrag genomen zou worden dan de nu voor gestelde 250.000,oftewel het percentage van 25.000,Ik vind be dragen op zich die zijn wel belangrijk, maar ik denk dat het op het moment waarop vast komt te staan of een project al of niet haalbaar is dat je dan wellicht tot een heel andere verdeling komt, want ik denk dat we het daar alle maal over eens zijn, er zal iets moeten gebeuren. Ik wil daarmee zeggen, stel voor dat die subsidie dat we daar naast de boot stappen omdat er misschien een toetsing zou zijn van wat kan de gemeente Oudenbosch uit eigen middelen wellicht bijdragen. Nou dan denk ik dat de principes die in het verleden leefden van elk jaar draagt zijn eigen lasten, maar die wat dat betreft niet consequent

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 195