-1V
lingen die in dit verhaal genoemd zijn valt op dat een scheiding wordt gemaakt
tussen de inrichting van het erf en de parkeergelegenheid zoals de heren
Rennings en Van der Graaf het al genoemd hebben. We zouden er toch op willen
wijzen dat tussen die zaken een nauwe samenhang bestaat. In het preadvies
wordt dat ook genoemd, maar voor het bepalen van de doelstellingen behoort
er eigenlijk het stuk van het parkeren bij. Ook in verband met de financiën,
omdat je anders straks ermee geconfronteerd wordt. Ik denk dat je de zaken
dus volledig moet doordenken, hoewel het misschien op korte termijn inzichte
lijk gemaakt kan worden wat er ten aanzien van het parkeren aan mogelijkheden
zitten. Dan bij het opsommen van de doelstellingen hier in dit stuk, of beter
het zijn geen doelstellingen, het zijn meer aandachtspunten, dan heb ik me
toch wel afgevraagd of er sprake is van een rangorde tussen de blokken, tussen
de 27 genoemde inrichtingsbepalingen, want zo zou je ze toch ook kunnen noemen.
Dan ten aanzien van het centrum op de Varkensmarktdaar rijst bij ons de vraag
of dat nou juist is. Kan dat plein bij de haven niet beter als centraal punt
gaan functioneren, temeer omdat in het preadvies wordt gesteld dat op de Varkens-
markt nog gebouwd gaat worden, er komen nog wijzigingen. Dan is mijn vraag toch
wel welke mate gaat het karakter veranderen en in welke mate kan er nu reke
ning worden gehouden met de invulling van dit plan met toekomstige verbouwing
van de Varkensmarkt. Hoe hangen die dingen samen Van veel belang in de her
ziening vinden wij de mogelijkheid om veel fietsen te plaatsen. De fietsen
staan ergens achteraan, ik geloof het 26e punt of zo. Ja, fietsenrekken, het
26e punt. Nou ik geloof dat het een van de grootste problemen op dit moment
is, het niet kwijt kunnen van fietsen. Er is een algemene toeneming van het
gebruik van de fiets en Oudenbosch is ook weer niet zo groot dat daar auto's
aan te pas moeten komen als je gaat winkelen. Nou de heer Van der Graaf die
heeft een feit genoemd, van mensen die naar de kruidenier gaan en misschien
mensen die persé een auto nodig hebben voor een bepaalde situatie. Maar voor de
rest denk ik dat je dat zo goed mogelijk moet bevorderen, dat de mensen ge
makkelijk zich kunnen verplekken naar die winkels en in het betreffende centrum.
Nou en als je veel fietsenstallingsmogelijkheden ter plekke aanbrengt dan vervalt
een stuk van die parkeerbehoefte die anders noodzakelijk zou moeten worden gemaakt.
Dan vinden wij het van groot belang dat er snel met de uitvoering wordt be
gonnen. De subsidie moet zo snel mogelijk aangevraagd worden want in deze tijd
weet je niet of de pot nog niet leeg is voor dat je aan de beurt komt met je
aanvrage. Ten aanzien van andere financieringsmiddelen vragen wij ons toch wel
af hoe reëel dat nou het bedrag van 1 miljoen is wat hier genoemd is. Als dat
zou kunnen dan is dat natuurlijk prachtig, maar is dat nou een reële schatting
Is dat ergens op gebaseerd Of is het zomaar een greep in de lucht Dan het
punt van de baatbelasting dat verdient naar onze mening de voorkeur naast de
genoemde algemene middelen en het fonds grote werken. Wel ten aanzien van de
onroerend goedbelasting de waarschuwing dat het wel voorbarig is om nu al uit
te gaan van de grondslag naar economische waarde. Het is alleszins denkbaar dat
overgestapt wordt naar een andere grondslag-oppervlakte of de vloeroppervlakte
en dat je dan toch op een andere basis komt te zitten.Ook het gebruik van die
algemene middelen in verband met historische stadskernen, dat vinden wij ge
wenst. Wij willen er wel op wijzen dat de voorgestelde inrichting van het cen
trum er het karakter van het gebied moet versterken en de aantasting die er
plaats zou kunnen vinden dat we die tegengaan. Dan nogmaals onze zorgen over de
Varkensmarkt, dat je niet tot de bebouwing overgaat die niet harmonieert in
het betreffende historische gedeelte en ik zou eigenlijk toch ook wel zorg
willen hebben voor het inrichten van alle grote gebieden in de kom zodat je daar
een soort eiland krijgt, omgeven door grote parkeerruimtes, want daarmee loop
je de kans dat je onze gouden koe die per jaar 570.000,levert, dat je
daar een stuk van afsnijdt. Dus die historische stadskern dat is een belangrijk
punt en dat moeten we toch zo veel mogelijk in de gaten houden. Dat in eerste
instantie op uw discussienota.
De heer VAN HOOF: Mijnheer de voorzitter, ik wil er nog maar weinig over zeggen.
Ik ben het met de andere sprekers eens dat we gelukkig moeten zijn met het
feit dat op zo'n korte termijn deze discussienota voor ons ligt. Jaren stilstand