-12- dat we daar naar mijn overtuiging wat op de verkeerde weg gaan. Wanneer we dat bedienend verkeer uitsluitend zouden toestaan voor 10.00 uur 's-morgens en daar komt het eigenlijk een beetje op neer. Waarom We hebben niet alleen met ondernemers te maken in Oudenbosch, die daar gevestigd zijn en die wat willen verdienen, maar er zijn ook reeksen van ondernemers die wat ver dienen door goederen bij deze ondernemers te brengen. Wanneer je die onder nemers maar dwingt tot het voor 10.00 uur afleveren, dan vermoed ik dat de ondernemers in Oudenbosch daar meer last van zullen ondervinden dan gemak, omdat daardoor een heleboel mogelijkheden afgesloten zullen zijn om met een vrij grote regelmaat hun spullen in huis te krijgen. Ik denk dat dat onjuist is. De werkdag in Nederland die loopt zo gemiddeld van, ja laten we zeggen van 7 uur tot 's-avonds een uur of 6 en in die tijden rijden die chauffeurs, in die tijden brengen die bedrijven hun goederen aan. Dat daar een vrij be hoorlijk toezicht op moet worden uitgeoefend, dat lijkt me juist. Dat er moet worden gewaakt dat ofwel bewoners, ofwel ondernemers, ofwel bedienend verkeer er een potje van maken, daartegen zou moeten worden gewaakt, maar ik denk niet dat we de ene groep ondernemers moeten proberen in het zadel te helpen en ook denken dat je dat doet door de andere ondernemers te beletten hun werk goed te doen. Bij het punt parkeren, want ik ben zo vrij om daar in ieder geval voor zover het in de stukken is opgenomen toch maar even iets over te zeggen, want die andere verkeerspunten dat begrijp ik, die kan Ik allemaal overslaan, want mijn fractie wil dat verkeer daar niet. Voor wat betreft dat parkeren en dan kom ik op punt 21daar staat de kreet dat er een grote verharde opper vlakte op de Kade is, het plein op de Kade, wat niet optimaal gebruikt wordt. Ik vraag me af mijnheer de voorzitter: Wat is optimaal gebruik Is dat het volknallen met blik, is dat optimaal gebruik? Dan weet ik nog een heleboel ruimte die niet optimaal gebruikt wordt. Is het een doelgericht gebruik, ge koppeld aan de plannen die wij hebben met die driepoot Namelijk het uitno digen tot bezoek van de inwoners van Oudenbosch en liefst daarbuiten. Tot flaneren, tot winkeltje kijken tot op een terrasje zitten, dan zullen we die Kade hard nodig hebben. Zeker wanneer we er toe kunnen komen om ook de haven zijn aankleding te geven zoals vaag reeds in onze plannen ligt, kompleet met plezierbootjes en dergelijke, dan zullen we die ruimte hard nodig hebben om er een plezierige verblijfsruimte van te maken. In de ogen van mijn fractie zal het dan ook zo moeten zijn en dan kom ik even op de auto's terug die vooral naar het oordeel van de ondernemers zo hard nodig zijn in dat gebied. In onze hele driepoot hebben we eigenlijk maar één winkelbedrijf waar met een zekere regelmaat mensen bepakt en bezakt als pakezels uitkomen en dat is een kruidenier, een grote kruidenier. Die zit nou net op het hoekje daar bij die Kade. Ik denk dat daar de consument met name erg gebonden is of erg gebaat is bij parkeergelegenheid dichtbij.Ik denk dus dat we inderdaad een stukje van die Kade en waarschijnlijk iets meer dan dat er nu in gebruik is, in gebruik zullen moeten houden als parkeergelegenheid voor dat doel, maar dat we het langparkeren daarbij kwijt moeten, zodat inderdaad het gebruikt kan worden naar dit doel: Mensen in staat stellen om zo snel mogelijk gepakt en bezakt vanuit die winkel en dit soort winkels bij hun auto te komen, maar niet meer en niet minder dan dat. Dan moet ik even terugkeren, nou ja, dan kom ik voorzitter, bij het financiële gedeelte. Ik denk dat wij mee kunnen gaan met de opstelling die u gemaakt heeft. Ik kan meegaan met de gedachtengang die ook wij hadden met de heer Eennings om te zeggen van let nou wel even op. Wanneer de zaak niet zo verloopt zoals we hier denken en bijvoorbeeld die subsidie is niet haalbaar, de kosten worden beduidend hoger dan zullen we de percentages moeten handhaven en niet de bedragen, want dan komen we inderdaad tot een zodanige herverdeling van de bedragen dat het wel eens zou kunnen zijn dat dat voor de gemeente een te zware last gaat worden in verhouding tot datgene wat anderen daar voor baat bij zullen hebben. Een ander punt wat ook de heer Eennings heeft aangeroerd dat is die bijdrage uit het fonds grote werken. Ik denk dat het verstandig is om dit niet tot besluitvorming te brengen, maar daar pas over te besluiten op het moment dat we meer zekerheden hebben omtrent de mogelijkheden ook vanuit de subsidiepot. Ik ga in principe mee met de gedachten-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 192