-7- dat je wat dat betreft eigenlijk ook kunt zeggen je bent toch in goed gezel schap. De Nederlandse wetgever vindt dat het in principe zo moet gebeuren, zo mag gebeuren. Er moeten bijzondere redenen zijn om er vanaf te wijken. Met betrekking tot de opmerking van de heer Van Hoof denk ik dat ik die beant woord heb met uitzondering van die persoonlijke zaak, maar die wil ik dan ook duidelijk in het midden laten als hij dat toestaat en de heer Van Hoek ook. De heer VAN DER GRAAE: Voorzitter, een opmerking over het risico dragen wat door een aantal sprekers, risico-dragen dus door gemeenten, wat door een aantal sprekers is aangevoerd als een reden om dan ook meer stem te hebben in het geheel. Ik denk dat nou met name bij een nutsbedrijf dat er heel andere elementen moeten spelen om de besluitvorming zo goed mogelijk te maken. Dan is het oogmerk van de gemeente niet om de ..bedrijfsvoering in financieel opzicht zo streng mogelijk in het oog te houden, maar dan is het oogmerk denk ik veel eerder om het beleid in het oog te houden ten aanzien van het zijn van een openbaar nutsbedrijf. Dus de dienstverlening in het openbaar nutsbedrijf in je eigen gemeente moet verlenen. Ik denk dat dat veel meer een uitgangspunt zal zijn in de besluitvorming daar. Het is nogmaals geen commercieel bedrijf waar inderdaad andere maatstaven gelden, maar eigenlijk heb ik al wat teveel gezegd, want op de eerste plaats is het zo dat de voorzitter mij althans en ik denk ook mijn collega's wel volstrekt heeft overtuigd van het feit dat we ten aanzien van de aantallen stemmen goed fout zitten, dat uitsluitend eigenlijk de gemeente Oosterhout uit de pan rijst en dat het voor de rest eigenlijk een kwestie is en dat is ons toch uit de stukken laten we zeggen niet voldoende duidelijk geworden, want dat is een zo duidelijke weergave van de feitelijkheden dat ik in ieder geval geen moeite meer heb op dit moment met te zeggen dat die stemw verhouding in dat opzicht niet behoeft te veranderen. Als de kleine gemeenten behoefte hebben om hun stem te laten gelden, dan moeten ze er inderdaad maar zijn en dan kan dat ook. Het punt van moet dan een gasbedrijf, een gasleverings- bedrijf deelnemen aan dit soort aangelegenheden, daarvan moet ik zeggen ook daar heeft de voorzitter ons of in ieder geval mij zodanig overtuigd dat ook dat geen problemen meer oplevert. Rest dan nog een stukje besluitvorming, ik denk dat we het toch niet voor kennisgeving moeten aannemen, maar dat we dan in ieder geval de gemeente Woensdrecht berichten wat het resultaat van onze beraadslagingen is. Ik denk dat dat gewoon netjes is wanneer men de raad een verzoek doet. De heer RENNINGS: Een opmerking nog, wat is namelijk het alternatief als Intergas niet meedoet, dan doet de P.N.E.M. het alleen en ik hecht eraan dat ik liever heb dat ook Intergas deelneemt, waar we een stuk invloed en zeggenschap in hebben, dat je van de P.N.E.M. geenszins kunt zeggen. De VOORZITTER: Mag ik begrijpen dat, ook de heer Rennings formuleerde het al in eerste instantie, dat u zich kunt verenigen met het voorstel om te berichten aan de raad van Woensdrecht en aan de aandeelhoudersvergadering van Intergas dat wij besluiten geen adhesie te betuigen. Akkoord De heer VAN DER GRAAE: Punt 11, het besluit van burgemeester en wethouders, waar bij wederom een ambtenaar is aangesteld U zegt zo van ja. Weet u al wat ik wil gaan zeggen De VOORZITTER: Natuurlijk. De heer VAN DER GRAAF: De vaste aanstelling. Ik moet u zeggen er is al eerder over gesproken, het wil er bij ons toch niet helemaal in dat je je als werkgever volledig moet overleveren aan die vaste aanstelling. Wanneer ambtenaren zin hebben om hier te komen werken dan moeten ze dunkt mij zonder enige uitzondering op de hoogste ambtenaar na dan, want ik meen dat het daar niet kan, bij de secretaris, maar dan moeten ze naar mijn mening zonder enige uitzondering in tijdelijke dienst worden aangenomen zoals dat toch wel veiliger is. Ik vind dat je na een jaar moet kunnen evalueren, is die man op zijn plaats en als hij dat risico niet wil nemen ja, dan solliciteert hij maar niet, dan aanvaardt hij die baan maar niet. De VOORZITTER: Ja, ik denk dat we ons daar wel bij moeten realiseren dat er dan gewoon een bevroren toestand ontstaat en dat iemand die verantwoordelijkheden heeft voor een gezin of voor een samenlevingsvorm, dat die dan gewoon het risico niet

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 148