-7-
dat je wat dat betreft eigenlijk ook kunt zeggen je bent toch in goed gezel
schap. De Nederlandse wetgever vindt dat het in principe zo moet gebeuren, zo
mag gebeuren. Er moeten bijzondere redenen zijn om er vanaf te wijken. Met
betrekking tot de opmerking van de heer Van Hoof denk ik dat ik die beant
woord heb met uitzondering van die persoonlijke zaak, maar die wil ik dan
ook duidelijk in het midden laten als hij dat toestaat en de heer Van Hoek ook.
De heer VAN DER GRAAE: Voorzitter, een opmerking over het risico dragen wat door
een aantal sprekers, risico-dragen dus door gemeenten, wat door een aantal
sprekers is aangevoerd als een reden om dan ook meer stem te hebben in het
geheel. Ik denk dat nou met name bij een nutsbedrijf dat er heel andere elementen
moeten spelen om de besluitvorming zo goed mogelijk te maken. Dan is het oogmerk
van de gemeente niet om de ..bedrijfsvoering in financieel opzicht zo
streng mogelijk in het oog te houden, maar dan is het oogmerk denk ik veel eerder
om het beleid in het oog te houden ten aanzien van het zijn van een openbaar
nutsbedrijf. Dus de dienstverlening in het openbaar nutsbedrijf in je eigen
gemeente moet verlenen. Ik denk dat dat veel meer een uitgangspunt zal zijn in
de besluitvorming daar. Het is nogmaals geen commercieel bedrijf waar inderdaad
andere maatstaven gelden, maar eigenlijk heb ik al wat teveel gezegd, want op
de eerste plaats is het zo dat de voorzitter mij althans en ik denk ook mijn
collega's wel volstrekt heeft overtuigd van het feit dat we ten aanzien van de
aantallen stemmen goed fout zitten, dat uitsluitend eigenlijk de gemeente
Oosterhout uit de pan rijst en dat het voor de rest eigenlijk een kwestie is
en dat is ons toch uit de stukken laten we zeggen niet voldoende duidelijk
geworden, want dat is een zo duidelijke weergave van de feitelijkheden dat
ik in ieder geval geen moeite meer heb op dit moment met te zeggen dat die stemw
verhouding in dat opzicht niet behoeft te veranderen. Als de kleine gemeenten
behoefte hebben om hun stem te laten gelden, dan moeten ze er inderdaad maar
zijn en dan kan dat ook. Het punt van moet dan een gasbedrijf, een gasleverings-
bedrijf deelnemen aan dit soort aangelegenheden, daarvan moet ik zeggen ook
daar heeft de voorzitter ons of in ieder geval mij zodanig overtuigd dat ook
dat geen problemen meer oplevert. Rest dan nog een stukje besluitvorming, ik
denk dat we het toch niet voor kennisgeving moeten aannemen, maar dat we dan
in ieder geval de gemeente Woensdrecht berichten wat het resultaat van onze
beraadslagingen is. Ik denk dat dat gewoon netjes is wanneer men de raad een
verzoek doet.
De heer RENNINGS: Een opmerking nog, wat is namelijk het alternatief als
Intergas niet meedoet, dan doet de P.N.E.M. het alleen en ik hecht eraan dat ik
liever heb dat ook Intergas deelneemt, waar we een stuk invloed en zeggenschap
in hebben, dat je van de P.N.E.M. geenszins kunt zeggen.
De VOORZITTER: Mag ik begrijpen dat, ook de heer Rennings formuleerde het al
in eerste instantie, dat u zich kunt verenigen met het voorstel om te berichten
aan de raad van Woensdrecht en aan de aandeelhoudersvergadering van Intergas
dat wij besluiten geen adhesie te betuigen. Akkoord
De heer VAN DER GRAAE: Punt 11, het besluit van burgemeester en wethouders, waar
bij wederom een ambtenaar is aangesteld U zegt zo van ja. Weet u al wat
ik wil gaan zeggen
De VOORZITTER: Natuurlijk.
De heer VAN DER GRAAF: De vaste aanstelling. Ik moet u zeggen er is al eerder
over gesproken, het wil er bij ons toch niet helemaal in dat je je als werkgever
volledig moet overleveren aan die vaste aanstelling. Wanneer ambtenaren zin
hebben om hier te komen werken dan moeten ze dunkt mij zonder enige uitzondering
op de hoogste ambtenaar na dan, want ik meen dat het daar niet kan, bij de
secretaris, maar dan moeten ze naar mijn mening zonder enige uitzondering in
tijdelijke dienst worden aangenomen zoals dat toch wel veiliger is. Ik vind dat
je na een jaar moet kunnen evalueren, is die man op zijn plaats en als hij dat
risico niet wil nemen ja, dan solliciteert hij maar niet, dan aanvaardt hij die
baan maar niet.
De VOORZITTER: Ja, ik denk dat we ons daar wel bij moeten realiseren dat er dan
gewoon een bevroren toestand ontstaat en dat iemand die verantwoordelijkheden heeft
voor een gezin of voor een samenlevingsvorm, dat die dan gewoon het risico niet