-6-
Dat die uitslag in die aandeelhoudersvergadering zo was dat heeft kennelijk
de vertegenwoordiger van de gemeente Woensdrecht gegriefd. In het eerder ver
band met het feit dat zovelen afwezig waren, want zoals daar zoals bij het streek-
gewest die parallel trok u, iedereen er zou zijn, wat bij het streekgewest
wel gebruikelijk is dan kunnen de kleinere gemeenten deze hele zaak over
vleugelen en ik denk dan wat dat betreft de noodzaak van statutenwijziging niet
zozeer aan de orde is. U hebt het rekenvoorbeeld gezien in de brief van de
commissarissen van Intergas. Het voorstel namelijk wat de gemeenteraad van
Woensdrecht heeft aangenomen zou ertoe kunnen leiden dat de vertegenwoordigers
van gemeenten met 225 aandelen, dat betekent 2.250 inwoners, die zouden op die
manier kunnen voorkomen doordat de rest wegblijft dat er nog besluiten worden
genomen. Dat is natuurlijk een beetje van de zotte. Er komt overigens wel een
herziening van het aandelenbezit, omdat daar waar er gemeenten zijn die nog
maar gedeeltelijk straks op gas zijn aangesloten en bij een gemeente als
Geertruidenberg telt dat toch onmiddellijk snel door, zouden wij conform de
suggestie gedaan in de commissie openbare werken de hele wijk Albano bijvoor
beeld kunnen aansluiten,dan zou je daar onmiddellijk toch een aanzienlijke hap
uit het concessiegebied van Intergas halen en ik denk dat het dan ook redelijk
is dat je dan in een andere mate gaat participeren in winsten die er gemaakt
worden van dat gas. Vandaar dat dus de verdeling van de aandelen toch aan de
orde komt. Met betrekking tot het passen in de doelstelling, daarover heeft,
want tijdens de vergadering van aandeelhouders werden wij daar als commissarissen
mee verrast, is er daarna juridisch advies ingewonnen. De formulering is zo
danig ruim dat daarin ook activiteiten zoals nu bij die stadsverwarming passen.
Zo goed als overigens anderen, bijvoorbeeld het opzetten van een geautomatiseerd
incassosysteem voor nutsbedrijven, wat er gebeurd is, het opzetten van een toch
vrij dure afdeling- de commissie voor openbare werken heeft hier kennis mee gemaakt
energietoepassingen, waarbij dus nogal veel wordt gedaan aan beperking van gas-
gebruik door energiebesparende maatregelen. Dat alles past heet het in de
doelstelling die er in de statuten staat opgenomen. Dan zegt de heer Van der
Graaf de angst voor marktverlies vind ik niet gerechtvaardigd voor een open
baar nutsbedrijf. Toch denk ik dat je met de aanduiding openbaar nutsbedrijf
niet ontkomt aan de verantwoordelijkheid van de organen van de naamloze ven
nootschap te weten te zorgen voor de continuïteit, onder andere van de werk
gelegenheid daar en het is mede uit dien hoofde, nee, het is juist uit dien
hoofde zij het dat er later ook bijgekomen is de motivering van de energie
besparing, dat in dit soort activiteiten ook wordt meegedacht en meegedaan.
Stadsverwarming is niet risicoloos zegt de heer Van der Graaf. Dat klopt.
Er is een stuk maatschappelijk nut, dat erkent hij, de risico's zijn afge
grendeld. Het is hooguit 500.000,Daar staat tegenover dat op dit moment
een dienst-verlening geleverd gaat worden, waaruit via toerekening van de
overheadkosten van het huidige bedrijf een stuk winst geboekt wordt, die je
anders niet ontvangen zou hebben. Overigens is het zo dat de stadsverwarmings
prognoses op grond waarvan de subsidies van economische zaken en de achter
gestelde lening van de NEOM zijn toegekend, dat die waren gebaseerd op gas-
prijzen van 1979- Inmiddels hebben we twee verhogingen, twee excessieve ver
hogingen waar we allemaal over klagen, gehad, die alleen maar in het voordeel
van de stadsverwarming werken omdat de rentabiliteit van de stadsverwarmings-
bedrijven daardoor natuurlijk veel eerder aan bod komt. Ik denk dat het
risico daarom ook niet zo groot is waar de heer Van der Graaf zegt dat wentelen
we dan af op de gasgebruiker in Oudenbosch, dat klopt. Zij het dat bij
80.000 aansluitingen een risico van maximaal 500.000,waarop je dan nog eens
in midering moet brengen het aantal guldens winst dat je maakt door die dienst
verlening, toch eigenlijk wel een draagbaar geheel is in het licht van de mogelijk
heden die er tegenover staan. Overigens wil ik er wel op wijzen dat ook andere
initiatieven voor energiebesparing op die manier opgebracht moeten worden, dus
daar dragen we ook allemaal enige mate in mee. Ja, de conclusies van de heer
Wijnen die kan ik wel delen waar hij zegt die inbreng is redelijk verdeeld.
Ik denk trouwens ook dat waar het het systeem is van het Burgerlijk Wetboek