-6- Dat die uitslag in die aandeelhoudersvergadering zo was dat heeft kennelijk de vertegenwoordiger van de gemeente Woensdrecht gegriefd. In het eerder ver band met het feit dat zovelen afwezig waren, want zoals daar zoals bij het streek- gewest die parallel trok u, iedereen er zou zijn, wat bij het streekgewest wel gebruikelijk is dan kunnen de kleinere gemeenten deze hele zaak over vleugelen en ik denk dan wat dat betreft de noodzaak van statutenwijziging niet zozeer aan de orde is. U hebt het rekenvoorbeeld gezien in de brief van de commissarissen van Intergas. Het voorstel namelijk wat de gemeenteraad van Woensdrecht heeft aangenomen zou ertoe kunnen leiden dat de vertegenwoordigers van gemeenten met 225 aandelen, dat betekent 2.250 inwoners, die zouden op die manier kunnen voorkomen doordat de rest wegblijft dat er nog besluiten worden genomen. Dat is natuurlijk een beetje van de zotte. Er komt overigens wel een herziening van het aandelenbezit, omdat daar waar er gemeenten zijn die nog maar gedeeltelijk straks op gas zijn aangesloten en bij een gemeente als Geertruidenberg telt dat toch onmiddellijk snel door, zouden wij conform de suggestie gedaan in de commissie openbare werken de hele wijk Albano bijvoor beeld kunnen aansluiten,dan zou je daar onmiddellijk toch een aanzienlijke hap uit het concessiegebied van Intergas halen en ik denk dat het dan ook redelijk is dat je dan in een andere mate gaat participeren in winsten die er gemaakt worden van dat gas. Vandaar dat dus de verdeling van de aandelen toch aan de orde komt. Met betrekking tot het passen in de doelstelling, daarover heeft, want tijdens de vergadering van aandeelhouders werden wij daar als commissarissen mee verrast, is er daarna juridisch advies ingewonnen. De formulering is zo danig ruim dat daarin ook activiteiten zoals nu bij die stadsverwarming passen. Zo goed als overigens anderen, bijvoorbeeld het opzetten van een geautomatiseerd incassosysteem voor nutsbedrijven, wat er gebeurd is, het opzetten van een toch vrij dure afdeling- de commissie voor openbare werken heeft hier kennis mee gemaakt energietoepassingen, waarbij dus nogal veel wordt gedaan aan beperking van gas- gebruik door energiebesparende maatregelen. Dat alles past heet het in de doelstelling die er in de statuten staat opgenomen. Dan zegt de heer Van der Graaf de angst voor marktverlies vind ik niet gerechtvaardigd voor een open baar nutsbedrijf. Toch denk ik dat je met de aanduiding openbaar nutsbedrijf niet ontkomt aan de verantwoordelijkheid van de organen van de naamloze ven nootschap te weten te zorgen voor de continuïteit, onder andere van de werk gelegenheid daar en het is mede uit dien hoofde, nee, het is juist uit dien hoofde zij het dat er later ook bijgekomen is de motivering van de energie besparing, dat in dit soort activiteiten ook wordt meegedacht en meegedaan. Stadsverwarming is niet risicoloos zegt de heer Van der Graaf. Dat klopt. Er is een stuk maatschappelijk nut, dat erkent hij, de risico's zijn afge grendeld. Het is hooguit 500.000,Daar staat tegenover dat op dit moment een dienst-verlening geleverd gaat worden, waaruit via toerekening van de overheadkosten van het huidige bedrijf een stuk winst geboekt wordt, die je anders niet ontvangen zou hebben. Overigens is het zo dat de stadsverwarmings prognoses op grond waarvan de subsidies van economische zaken en de achter gestelde lening van de NEOM zijn toegekend, dat die waren gebaseerd op gas- prijzen van 1979- Inmiddels hebben we twee verhogingen, twee excessieve ver hogingen waar we allemaal over klagen, gehad, die alleen maar in het voordeel van de stadsverwarming werken omdat de rentabiliteit van de stadsverwarmings- bedrijven daardoor natuurlijk veel eerder aan bod komt. Ik denk dat het risico daarom ook niet zo groot is waar de heer Van der Graaf zegt dat wentelen we dan af op de gasgebruiker in Oudenbosch, dat klopt. Zij het dat bij 80.000 aansluitingen een risico van maximaal 500.000,waarop je dan nog eens in midering moet brengen het aantal guldens winst dat je maakt door die dienst verlening, toch eigenlijk wel een draagbaar geheel is in het licht van de mogelijk heden die er tegenover staan. Overigens wil ik er wel op wijzen dat ook andere initiatieven voor energiebesparing op die manier opgebracht moeten worden, dus daar dragen we ook allemaal enige mate in mee. Ja, de conclusies van de heer Wijnen die kan ik wel delen waar hij zegt die inbreng is redelijk verdeeld. Ik denk trouwens ook dat waar het het systeem is van het Burgerlijk Wetboek

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 147