-2b-
mijn stellend dat deze twee maanden die hier geadviseerd zijn zinvol is.
Dat we er dan met elkaar over praten. Dan hebben we namelijk ook de mogelijk
heid - dat kunnen we vanuit de raadsvergadering wat moeilijker doen - om
bijvoorbeeld te zeggen:. Nou laten we nou gewoon eens naar die praktijk
toegaan. Dus mijn voorstel zou zijn om dat in een commissie algemene en
bestuurlijke zaken te brengen. Ja Akkoord Voor het overige conform de
adviezen van de commissie
Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten.
23» Voorstel tot instemming met het "totaalbeeld van de op te richten ge
westelijke gezondheidsdienst".
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, eerst naar het preadvies. Met de strekking
van het preadvies zijn wij het eens. De aanvulling die u doet met betrekking
tot de jeugdtandverzorging, om dat een onderdeel te maken van de districts
gezondheidsdienst, de gewestelijke gezondheidsdienst, willen wij in bijzondere
mate ondersteunen, want als wij goed zijn geïnformeerd dan was de school
artsenverzorging zo die er al was of zo je daarvan kon spreken in Ouden
bosch, is toch nu volledig ter ziele en een van de argumenten van de scholen
die dacht ik hiertoe het initiatief toe genomen hebben was dat het uitgangs
punt niet was dat alle kinderen eraan deel konden nemen. Ik denk dat het
temeer klemt vanuit onze gemeente aan te dringen op deze uitbreiding van de
taken van de gewestelijke gezondheidsdienst. Ik zou overigens toch nog
een aanvulling van het preadvies aan de raad willen voorstellen. In de gewest
raad is al in een eerdere termijn daar op ingegaan. Daar heb ik het
gevoel gekregen dat een groot deel van onze argumenten is teruggedraaid
van nou ja, we gaan eerst bij de gemeenten inventariseren wat die willen
en dan gaan we erop in. Dus een stuk van de argumentatie die door de
Oudenbossche leden in de gewestraad naar voren zijn gebracht en die haar
mijn overtuiging erg belangrijk, in ieder geval één ervan is, dat is de
onduidelijkheid niet alleen in de bestuursstructuur, die hier in het pre
advies staat. De bestuursstructuur die afwijkt van wat deskundigen hebben
voorgesteld en wat deze gemeenteraad in '76 heeft voorgesteld. Ik had
werkelijk goede hoop dat nu het door deskundigen was voorgesteld dat het
ook zou worden overgenomen. Ik heb een ander punt gemist en dat is de
onduidelijkheid in de directiestructuur. Daar zijn twee directeuren. Aan de
ene kant wordt gezegd als dadelijk een van de directeuren weg gaat dan kan
het zijn dat het een adjunct-directeur wordt, maar men zegt niet expliciet
dat wordt een adjunct-directeur en dan streven we naar die eenhoofdige
leiding. Dat is een, maar veel belangrijker is dat op korte termijn zelfs
de taakverdeling op het gebied van de algemene directietaken niet verdeeld
is en dat is voor een situatie als de onderhavige erg griezelig. Daar kunnen
we weten dat er toch nogal wat competentiekwesties hebben gespeeld, wat
wrijvingen over en weer zijn. Ik denk dat je daar niet duidelijk genoeg
in kunt zijn en het is essentieel dat dan op directieniveau ook de alge
mene taken verdeeld zijn en dat niet de gewestelijke gezondheidsdienst met
twee monden naar buiten spreekt om maar eens enkele zaken te noemen. Dat
de rapportage-verantwoordelijkheid, dat die bij een van de twee ligt; dat
de man die verantwoordelijk is voor de interne gang van zaken, dat ze
elkaar daar niet voor de voeten lopen. Nou, die praktische punten zijn
er op het gebied van de algemene directietaken nog vele aan te voeren. Ik
acht het essentieel dat men daar tot uitspraken komt en ik zou dat vanuit
deze gemeente toch in ieder geval willen aandragen, dat de verantwoorde
lijkheid op het gebied van de algemene directietaken expliciet wordt ver
deeld en dan heb ik eigenlijk de twee belangrijke punten van eigenlijk
het openlaten van beslissingen genoemd.
De heer VAN DER GRAAF: Mijnheer de voorzitter, ten aanzien van die bestuurs
structuur denken wij vrijwel in gelijke gedachten als de heer Rennings met
zijn fractie en ik zou dan ook wel willen dat in hët uitèindelijke bericht