-2b- mijn stellend dat deze twee maanden die hier geadviseerd zijn zinvol is. Dat we er dan met elkaar over praten. Dan hebben we namelijk ook de mogelijk heid - dat kunnen we vanuit de raadsvergadering wat moeilijker doen - om bijvoorbeeld te zeggen:. Nou laten we nou gewoon eens naar die praktijk toegaan. Dus mijn voorstel zou zijn om dat in een commissie algemene en bestuurlijke zaken te brengen. Ja Akkoord Voor het overige conform de adviezen van de commissie Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten. 23» Voorstel tot instemming met het "totaalbeeld van de op te richten ge westelijke gezondheidsdienst". De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, eerst naar het preadvies. Met de strekking van het preadvies zijn wij het eens. De aanvulling die u doet met betrekking tot de jeugdtandverzorging, om dat een onderdeel te maken van de districts gezondheidsdienst, de gewestelijke gezondheidsdienst, willen wij in bijzondere mate ondersteunen, want als wij goed zijn geïnformeerd dan was de school artsenverzorging zo die er al was of zo je daarvan kon spreken in Ouden bosch, is toch nu volledig ter ziele en een van de argumenten van de scholen die dacht ik hiertoe het initiatief toe genomen hebben was dat het uitgangs punt niet was dat alle kinderen eraan deel konden nemen. Ik denk dat het temeer klemt vanuit onze gemeente aan te dringen op deze uitbreiding van de taken van de gewestelijke gezondheidsdienst. Ik zou overigens toch nog een aanvulling van het preadvies aan de raad willen voorstellen. In de gewest raad is al in een eerdere termijn daar op ingegaan. Daar heb ik het gevoel gekregen dat een groot deel van onze argumenten is teruggedraaid van nou ja, we gaan eerst bij de gemeenten inventariseren wat die willen en dan gaan we erop in. Dus een stuk van de argumentatie die door de Oudenbossche leden in de gewestraad naar voren zijn gebracht en die haar mijn overtuiging erg belangrijk, in ieder geval één ervan is, dat is de onduidelijkheid niet alleen in de bestuursstructuur, die hier in het pre advies staat. De bestuursstructuur die afwijkt van wat deskundigen hebben voorgesteld en wat deze gemeenteraad in '76 heeft voorgesteld. Ik had werkelijk goede hoop dat nu het door deskundigen was voorgesteld dat het ook zou worden overgenomen. Ik heb een ander punt gemist en dat is de onduidelijkheid in de directiestructuur. Daar zijn twee directeuren. Aan de ene kant wordt gezegd als dadelijk een van de directeuren weg gaat dan kan het zijn dat het een adjunct-directeur wordt, maar men zegt niet expliciet dat wordt een adjunct-directeur en dan streven we naar die eenhoofdige leiding. Dat is een, maar veel belangrijker is dat op korte termijn zelfs de taakverdeling op het gebied van de algemene directietaken niet verdeeld is en dat is voor een situatie als de onderhavige erg griezelig. Daar kunnen we weten dat er toch nogal wat competentiekwesties hebben gespeeld, wat wrijvingen over en weer zijn. Ik denk dat je daar niet duidelijk genoeg in kunt zijn en het is essentieel dat dan op directieniveau ook de alge mene taken verdeeld zijn en dat niet de gewestelijke gezondheidsdienst met twee monden naar buiten spreekt om maar eens enkele zaken te noemen. Dat de rapportage-verantwoordelijkheid, dat die bij een van de twee ligt; dat de man die verantwoordelijk is voor de interne gang van zaken, dat ze elkaar daar niet voor de voeten lopen. Nou, die praktische punten zijn er op het gebied van de algemene directietaken nog vele aan te voeren. Ik acht het essentieel dat men daar tot uitspraken komt en ik zou dat vanuit deze gemeente toch in ieder geval willen aandragen, dat de verantwoorde lijkheid op het gebied van de algemene directietaken expliciet wordt ver deeld en dan heb ik eigenlijk de twee belangrijke punten van eigenlijk het openlaten van beslissingen genoemd. De heer VAN DER GRAAF: Mijnheer de voorzitter, ten aanzien van die bestuurs structuur denken wij vrijwel in gelijke gedachten als de heer Rennings met zijn fractie en ik zou dan ook wel willen dat in hët uitèindelijke bericht

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 82