-2-
18. Schrijven van de heer J. Traats te Oudenbosch d.d. 23-6-1980, betreffende aan
houding van een aangevraagde bouwvergunning.
19- Schrijven van gedeputeerde staten van Noord-Brabant d.d. 15-^-1980, betref
fende bestemmingsplan "Reinaartlaan en omgeving".
20. Overzicht "Onvoorziene uitgaven, saldi-reserve, kapitaallasten van nieuwe
onrendabele investeringen en eenmalige middelen", tot en met de raadsverga
dering van 10 juli 1980.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, dat betreft punt 12, en daar geeft u aan om het
voor kennisgeving aan te nemen en punt 12 dat betreft onder andere het programma
voor 1981 van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Ik zou voor willen stellen
om dit niet alleen voor kennis aan te nemen, maar een enkele reaktie te sturen
met betrekking tot dit programma en dat betreft de volgende programma-punten. Dat
is het programma-punt van de gewestelijke brandweer en dat is het programma-punt
voor de volksgezondheidszaken ofwel de gewestelijke gezondheidsdienst en ik zou in
het antwoord twee thema's willen behandelen. Dat is punt 1, dat het een goede zaak
is dat je tot regionalisatie overgaat van zaken die de gemeentelijke maat te boven
gaan, maar dat je dan zorgvuldig moet zijn in het vaststellen van welke voor
zieningen de gemeentelijke maat te boven gaan, omdat maar al te gauw gereikt is
in dit land waar toch met de mond decentralisatie wordt beleden maar maatregelen
doorgaans het effect hebben van centralisatie. Dat maar al te gemakkelijk zaken
om redenen van schaalgrootte etc. naar de regiovoorzieningen worden geleid. Wat
zie je dan Dat je een vervreemding krijgt van het bestuur van een dergelijke
organisatie op het gebied waarvoor ze de voorzieningen moeten leveren. Voorbeelden
daarvan zijn dat aan de ene kant gestreefd wordt om het maatschappelijk werk
bijvoorbeeld naar de gemeente te brengen terwijl je meer en meer ziet dat de dienst
verlening wordt verzorgd door regionale instituten. We hebben in deze raad daarover
gesproken dat je dan als gemeentebestuur aan invloed verliest doordat de directe
betrokkenheid wegraakt. Hetzelfde geldt dus voor.... in dat gebied hebben we ervaring.
Op de gebieden van de volksgezondheid en de brandweer denk ik dat het een goede
zaak is om alleen dié activiteiten die boven de maat van de gemeente zijn, om
die te regionaliseren. Dat je dan bij een dergelijk onderzoek wat voor de brand
weer is aangekondigd, dat je dan ten aanzien van die zaken zeker de efficiency
moet meenemen maar dat je datgene wat beslist tot het takenpakket van het gemeente
bestuur behoort en dan niet het takenpakket in bestuurlijke zin, maar in uit
voerende zin, dat je dat toch in ieder geval bij de gemeente laat. Ik heb stemmen
gehoord die er op neerkomen dat op een gegeven moment bijvoorbeeld de plaatselijke
brandweer wordt opgeheven omdat dan uit de naburige gemeente de directe brand
bestrijding zou kunnen plaatsvinden. Ik denk dat dat een hele slechte zaak is.
De brandweer van de plaatselijke korpsen die identificeren zich juist door die
plaatselijke korpsen. Om een lang verhaal kort te maken. Ik zou als gemeente van
Oudenbosch Ik zou voor willen stellen aan deze raad om met betrekking tot
deze twee agendapunten aan te geven dat datgene wat centraal geregeld wordt dat
daar bij het onderzoek zeker moet worden gekeken naar de efficiency, maar datgene
wat decentraal moet gebeuren dat men daar naast de efficiency ook vooral let op
de identiteit tot het betrokken verzorgingsgebied. Ik wil nog een tweetal andere
opmerkingen maken en dat is Dat is er eigenlijk maar een. Het betreft het
punt van de paragraaf van de ruimtelijke ordening. Daar wordt voorgesteld dat
het streekgewest de gemeentelijke standpunten over het ontwerp van het gewijzigd
streekplan zal bundelen en daarover discussie zal voeren. Ik denk dat er veel
zinvoller taken zijn dan het alleen het fungeren van een brievenbus. En dan veel
meer in de richting dat op streekgewesttelijk niveau de beleidsnota's van de hogere
overheid worden bestudeerd. Dat op basis daarvan het beleid van die hogere over
heid wordt getoetst op de effectèn die het zal hebben op het streekgewest. Dat
het gewest een sigaleringsfunctie heeft voor de gemeenten uit het betrokken gebied.
En voorts dat het adviserend ten behoeve van een gezamenlijke reaktie en het in
spelen als gewest op delen van het ...of delen van het gewest op dit beleid zal
bevorderen. Ik vind deze drie taken veel zinvoller dan alleen maar het fungeren
als brievenbus.
De VOORZITTER: Ik zat aanvankelijk even te zoeken naar agendapunt 12 en te proberen
om een relatie te leggen met de opmerking die u maakte.