-2- 18. Schrijven van de heer J. Traats te Oudenbosch d.d. 23-6-1980, betreffende aan houding van een aangevraagde bouwvergunning. 19- Schrijven van gedeputeerde staten van Noord-Brabant d.d. 15-^-1980, betref fende bestemmingsplan "Reinaartlaan en omgeving". 20. Overzicht "Onvoorziene uitgaven, saldi-reserve, kapitaallasten van nieuwe onrendabele investeringen en eenmalige middelen", tot en met de raadsverga dering van 10 juli 1980. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, dat betreft punt 12, en daar geeft u aan om het voor kennisgeving aan te nemen en punt 12 dat betreft onder andere het programma voor 1981 van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Ik zou voor willen stellen om dit niet alleen voor kennis aan te nemen, maar een enkele reaktie te sturen met betrekking tot dit programma en dat betreft de volgende programma-punten. Dat is het programma-punt van de gewestelijke brandweer en dat is het programma-punt voor de volksgezondheidszaken ofwel de gewestelijke gezondheidsdienst en ik zou in het antwoord twee thema's willen behandelen. Dat is punt 1, dat het een goede zaak is dat je tot regionalisatie overgaat van zaken die de gemeentelijke maat te boven gaan, maar dat je dan zorgvuldig moet zijn in het vaststellen van welke voor zieningen de gemeentelijke maat te boven gaan, omdat maar al te gauw gereikt is in dit land waar toch met de mond decentralisatie wordt beleden maar maatregelen doorgaans het effect hebben van centralisatie. Dat maar al te gemakkelijk zaken om redenen van schaalgrootte etc. naar de regiovoorzieningen worden geleid. Wat zie je dan Dat je een vervreemding krijgt van het bestuur van een dergelijke organisatie op het gebied waarvoor ze de voorzieningen moeten leveren. Voorbeelden daarvan zijn dat aan de ene kant gestreefd wordt om het maatschappelijk werk bijvoorbeeld naar de gemeente te brengen terwijl je meer en meer ziet dat de dienst verlening wordt verzorgd door regionale instituten. We hebben in deze raad daarover gesproken dat je dan als gemeentebestuur aan invloed verliest doordat de directe betrokkenheid wegraakt. Hetzelfde geldt dus voor.... in dat gebied hebben we ervaring. Op de gebieden van de volksgezondheid en de brandweer denk ik dat het een goede zaak is om alleen dié activiteiten die boven de maat van de gemeente zijn, om die te regionaliseren. Dat je dan bij een dergelijk onderzoek wat voor de brand weer is aangekondigd, dat je dan ten aanzien van die zaken zeker de efficiency moet meenemen maar dat je datgene wat beslist tot het takenpakket van het gemeente bestuur behoort en dan niet het takenpakket in bestuurlijke zin, maar in uit voerende zin, dat je dat toch in ieder geval bij de gemeente laat. Ik heb stemmen gehoord die er op neerkomen dat op een gegeven moment bijvoorbeeld de plaatselijke brandweer wordt opgeheven omdat dan uit de naburige gemeente de directe brand bestrijding zou kunnen plaatsvinden. Ik denk dat dat een hele slechte zaak is. De brandweer van de plaatselijke korpsen die identificeren zich juist door die plaatselijke korpsen. Om een lang verhaal kort te maken. Ik zou als gemeente van Oudenbosch Ik zou voor willen stellen aan deze raad om met betrekking tot deze twee agendapunten aan te geven dat datgene wat centraal geregeld wordt dat daar bij het onderzoek zeker moet worden gekeken naar de efficiency, maar datgene wat decentraal moet gebeuren dat men daar naast de efficiency ook vooral let op de identiteit tot het betrokken verzorgingsgebied. Ik wil nog een tweetal andere opmerkingen maken en dat is Dat is er eigenlijk maar een. Het betreft het punt van de paragraaf van de ruimtelijke ordening. Daar wordt voorgesteld dat het streekgewest de gemeentelijke standpunten over het ontwerp van het gewijzigd streekplan zal bundelen en daarover discussie zal voeren. Ik denk dat er veel zinvoller taken zijn dan het alleen het fungeren van een brievenbus. En dan veel meer in de richting dat op streekgewesttelijk niveau de beleidsnota's van de hogere overheid worden bestudeerd. Dat op basis daarvan het beleid van die hogere over heid wordt getoetst op de effectèn die het zal hebben op het streekgewest. Dat het gewest een sigaleringsfunctie heeft voor de gemeenten uit het betrokken gebied. En voorts dat het adviserend ten behoeve van een gezamenlijke reaktie en het in spelen als gewest op delen van het ...of delen van het gewest op dit beleid zal bevorderen. Ik vind deze drie taken veel zinvoller dan alleen maar het fungeren als brievenbus. De VOORZITTER: Ik zat aanvankelijk even te zoeken naar agendapunt 12 en te proberen om een relatie te leggen met de opmerking die u maakte.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 29