-19- trekking tot de jacobsladder bedoeld was om te laten zien hoe gemakkelijk een sneeuwbal een lawine kan worden. Mijnheer de voorzitter, uw opmerking dat zelfs een onteigeningsprocedure ten aanzien van de Bornhemweg nog niet gestart kan worden omdat het bestemmingsplan nog niet is goedgekeurd, maakt een verwijdering van deze post uit het investeringsprogramma nog urgenter. Wie weet hoe lang dat nog allemaal gaat duren. Juist omdat wij vrij kunnen beschikken over de reserve winst verkoop gronden maatschappelijke zorg, is het volgens mijn fractie een goede zaak dit fonds voor de aankoop van die gronden beschikbaar te stellen. Budgettaire consequenties heeft een dergelijk besluit niet, want de rente van het fonds is gelijk aan de kapitaallasten van de grondaankopen. Het feit dat we het benodigde geld nu niet hoeven te lenen levert ons op dit moment zelfs nog enkele duizenden guldens voordeel op, als gevolg van het renteverschil. Mijnheer de voorzitter, tenslotte nog de vergoeding voor raadsleden. Wij stellen voor 20% van het beschikbare bedrag uit te keren in de vorm van presentiegelden en post 12a dienovereenkomstig te wijzigen. Ter afsluiting nog wat opmerkingen bij financiële voorstellen van de andere fracties. Met het college achten wij het idee van het Samenwerkingsverband reeds in 1981 over te gaan tot het plaatsen van een stoplicht aan de Wagenhoek prematuur. Dat het plaatsen van wegwijzers 10.000,gaat kosten geloven wij niet erg. Wij denken hierbij eerder aan een bedrag in de orde van grootte van 4.000,a 5-000,voor een eerste kern plan. Wenselijkheid van uitbreiding kan op grond van ervaringen later worden bekeken. Bij het voorstel van O.N.S. om het verschil tussen omslag- en inflatiepercentage van de rente van bestemmingsreserves uit te keren aan de algemene dienst, wil ik graag met instemming de opmerking betrekken van de heer Van Hoek ten aanzien van het gebruik van rente. Voorzichtigheid is geboden en dat geldt in versterkte mate voor bestemmingsreserves. Conform het voorstel van het college zou het door O.N.S. bedoelde verschil uitgekeerd moeten worden aan de eenmalige middelen. Wij zouden dat bedrag dan bijvoorbeeld ondermeer kunnen gebruiken voor het a fonds perdu doen van kleine investeringen - denk aan de snoeiladders verderop deze avond dan zijn we daar ook van die administratieve rompslomp af. Het voorstel van O.N.S. de contributie aan het Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven te schrappen zullen wij niet volgen in het licht van de veranderingen die er in de financiële c.q. boekhoudkundige sfeer op til zijn. Anders ligt dat ten aanzien van het Nederlands Wegencongres. Honderd gulden voor een paar preadviezen, waarvan de essentie ook elders terug te vinden is, vindt ook mijn fractie veel te veel. Tot slot wil ik namens mijn fractie nog adhesie betuigen aan de opmerking van de heer Van Hoek dat duidelijk alle financiële consequenties van een bepaalde beleidsbeslissing aangegeven moet worden, niet alleen de directe maar ook de indirecte. De gedachte is niet nieuw. Ook vorig jaar zijn door de V.V.D. en door ons dergelijke opmerkingen gemaakt. Gelet op een structureel verantwoord beleid wordt invulling van deze gedachte vooral in de komende tijd belangrijker dan ooit. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, door onze fractie is een aantal opmerkingen in eerste termijn gemaakt. Onder andere het verschil tussen de rente-omslag en het inflatiepercentage. We zijn het eens met uw antwoord dat het bedrag dat op die grond berekend kan worden voor 1981 te weten 98.531,zeker .niet geheel als structurele ruimte kan worden gezien. Wij zouden dan graag in herinnering willen brengen dat u eerste suggestie was dat in 1981 nader te onderzoeken, want een deel van die ruimte is naar onze mening zeker structureel. Al was het alleen maar dat we altijd in onderhoudfondsen een bedrag hebben zitten en er nu ineens van uitgaan dat de reserves uit het grondbedrijf afwezig zullen zijn dat gaat ons toch ook wel te ver. Met andere woorden graag de gegevens uit een nader onderzoek welk deel van deze ruimte je als structurele ruimte kan zien. Thans volstaan we met het opvoeren van de post eenmalige middelen onder gelijk tijdige verlaging van de groei van de onderhoudsfondsen en reserves grondbedrijf tot een bedrag van 98.531,Met betrekking tot post 678. Wij handhaven de extra middelen voor experimenten voor jeugd- en jongerenactiviteiten waarin naar onze mening ook het kindervakantiewerk moet worden mede begrepen tot een bedrag totaal van 10.000,Dan post 596. Op grond van het voorstel van

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 254