-18- begrepen dat wij vasthouden aan ons voorstel om de tunnel te verschuiven naar 1981. Het antwoord van wethouder Brouwers ten aanzien van het opnemen van 250.000,voor de uitvoering van het accommodatieplan bevreemdt ons zeer. Menige wethouder zou blij zijn als hij voor de realisering van een beleidsonder deel de middelen kreeg aangereikt. Ook wij weten op dit moment niet precies wat het gaat kosten en wat voor voorzieningen er moeten komen. U moet dat een beetje vergelijken met het verkeerscirculatieplan en met investeringen op grond van artikel 50 Kleuteronderwijs-,respectievelijk artikel 72 Lager-onderwijswet Het enige wat van deze posten zeker is, is dat ze geld gaan kosten. Het is bovendien naïef te veronderstellen dat een accommodatieplan geen kosten met zich mee zou brengen. Om de uitvoering van het accommodatieplan veilig te stellen handhaven wij ons voorstel in het investeringsprogramma voor 1981 en 1982 een bedrag te reserveren van 250.000,zonder ons nu daarbij uit te spreken over wat er gerealiseerd moet worden. Overigens willen wij in dit verband nog de opmerking van de heer Van Hoek met betrekking tot de jeugdhonken krachtig onder steunen. Mijnheer de voorzitter, door O.N.S. is het voorstel gedaan 10.000, uit te trekken voor experimenten voor jeugd- en jongerenactiviteiten. Mits een deel van dit bedrag besteed wordt aan kindervakantiewerk, zullen wij onze steun geven aan dit voorstel. Bij aanvaarding daarvan trekken wij ons eigen voorstel in. Mijn fractie blijft van mening dat 10.000,voor uitoefening van politie- dwang veel te veel is. Daarbij verloopt dit zelden budgettair neutraal voor de gemeente. Derhalve handhaven wij ons voorstel voor kosten politiedwang een crediet van 1.500,te voteren en de inkomstenpost "memorie" te ramen. Voor de dekking van de lasten van de uitvoering van het Komplan zal mede een beroep gedaan moeten worden op de saldi-reserve. In dat licht bezien volgt mijn fractie het voorstel van het college terzake te wachten tot er meer concrete cijfers beschikbaar zijn.Mijnheer de voorzitter, uit de stukken blijkt dat er voor on voorziene uitgaven op dit moment 130.000,beschikbaar is, plus 500,van de sportweek, die - hoewel door het college overgenomen - nog niet in de eerste wijziging verwerkt is. Gewoon vergeten waarschijnlijk. Daar moet dus nog geld bij om onze wensen te kunnen vervullen. Allereerst waren wij van plan voor te stellen de leges te verhogen met 5$- Gehoord de heer Rennings gaan wij mee met het voorstel ons te beperken tot 2%. Verwijzend overigens naar het investe ringsprogram wil ik daarbij dan wel opmerken dat de financieringsproblemen voor 82 en volgende jaren er niet geringer op zullen worden. Mijnheer de voorzitter, op een wat vreemde manier wordt ons in uw antwoord voor gerekend dat bij bezuinigen bij gemeentewerken moet leiden tot verhoging van de arbeidsproduktiviteit. Nog afgezien van het feit dat de raad uiteraard ook kan kiezen voor een lager onderhoudsniveau, moet u mij toch eens vertellen waar u geleerd hebt dat appels gedeeld door peren perzikken als uitkomst geeft. U schrijft immers:"geld ambtenaren uren" !Exclusief de direkteur staan er in de begroting 32 ambtenaren met in totaal 52.780 produktieve uren, dat is 1650 uur de man. Het niet opvullen van de vakature brengt dat gemiddelde op 1702y uur, een stijging met 3in plaats van de 6waar u op uitkomt. Uitgaande van het normale aantal produktieve uren per man per jaar (rekening houdend met verlof, feestdagen, ziekteverzuim) moet zo'n stijging, - zo men daar voor kiest - mogelijk zijn. Dat u bovendien - met name in uw reactie aan het Samenwerkings verband - de mogelijkheden van bezuinigingen/ombuigingen bij gemeentewerken onderschrijft, brengt ons ertoe ons voorstel uit de eerste termijn te handhaven. Wij stellen de raad derhalve voor de volgende posten te verlagen: logeerinrichtingen -/- 8.000, wandelplaatsen -/- ^1.100, sportpark Pagnevaart -/- 2.600, sportpark Albano -/- 2.600, tennispark -/- 850, Baarlebossche -/- 1.300, en openbare speelterreinen -/- 550, Voor de verdeling van deze 57-000,besparing - waarmee de dekking van onze voorstellen rond is - verwijs ik kortheidshalve naar onze opmerkingen in eerste termijn. Voor de goede orde wil ik nog wel even opmerken dat mijn verhaal met be-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 253