-k-
constructief)De eerste fase is dan de ontdekking en stillegging van de bouw,
de tweede is de fase van de schriftelijke aanzegging indien niet met de bouw
wordt gestopt, al dan niet vergezeld van het opmaken van het proces-verbaal.
In die aanzegging kan reeds rekening gehouden worden met de waarschijnlijkheid
van het verlenen van een bouwvergunning. De derde fase tenslotte is die van de
aanschrijving tot uitoefening van politiedwang. Het voordeel is dat het college
zich dan vooraf kan beraden of dat al of niet zou moeten gebeuren. En vergeet
dan eens die nadruk op dat woord politiedwang. Maar gebruik bijvoorbeeld eens de
term die ook de burgerlijke rechter hanteert: zonodig met behulp van de sterke
arm of iets dergelijks. Begrijpt u nog steeds niet dat het ons gaat juist om de
benadering die niet mag getuigen van een meerdere of mindere sympathie van
toevallige bestuurders en/of ambtenaren voor het subject, maar waarin ook niet
mag ontbreken het besef dat primair de overheid de dienaar is van de bevolking
en van de individuele burger.
Mijnheer de voorzitter, ik heb de andere fracties uitgenodigd zich hierover uit
te spreken. Ik wacht met spanning. Hopelijk hebben zij wel willen begrijpen
waar het over gaat. Van verschillende kanten, en niet in de laatste plaats
van de kant van de regionale kranten, is weer eens aandacht besteed aan het
functioneren van de raad en van commissies. De aandacht gaat dan naar de lange
vergaderduur, de woordenstroom, het afnemen van het bezoek aan de vergaderingen
door publiek. Vrijwel nooit gaat de aandacht uit naar wat er wordt gezegd,
terwijl dat toch - zeker bij de pers - wel wat meer voor de hand liggend
lijkt te zijn. En dat terwijl ons als absoluut zeker voorkomt dat wanneer de
mensen, die niets te zeggen hebben, dat zwijgend zouden doen, alleen al voor
een beduidende vermindering van de woordenstroom zouden zorgen. Maar nee
hoor, de regionale pers komt niet verder dan het tellen van de velletjes tekst
en dat tellen doen ze dan nog slecht ook. Van de Partij van de Arbeid mag u
niet verwachten dat wij onze mening hierover voor ons houden. Evenmin dat we
niet zouden trachten door middel van het indienen van voorstellen verbetering
te brengen in de situatie.We deden dit reeds herhaaldelijk door bijvoorbeeld
vorig jaar voor te stellen een structuurverordening vast te stellen. Een
verordening waarin wordt vastgelegd wat de rechten en plichten zijn van de
verschillende bestuursorganen en het ambtelijk apparaat ten opzichte van el
kaar. Veel gekrakeel en gekissebis zoals dit ook wel wordt genoemd, zou daarmee
voorkomen worden, omdat dan vast zou liggen hoe we met elkaar om dienen te gaan.
Want daar gaat echt veel tijd in zitten. De raad is geen publieke vermakelijk
heid en zijn commissies evenmin. Het volgen van discussies zal nimmer een een
voudige zaak zijn, maar mag naar onze mening ook nooit van zodanige waarde
worden geacht dat daarvan zou moeten afhangen of een raadslid iets al dan niet
uitgebreid in een discussie wil brengen. Het beeld dat de heer Rennings
schetste over het bezoek aan raadsvergaderingen en commissievergaderingen
is zeer algemeen en dat is ook helemaal niet vreemd,gelet op wat ik eerder zei.
En hoewel ik persoonlijk zeer veel genoegen schep in een volle bak hierboven,
maak ik me veel meer zorgen over het ontbreken van persvertegenwoordigers.
Want daaruit bestaat nu eenmaal ons enige kontakt met de burgerij. U wilt
toch zeker niet echt veronderstellen dat op 12.000 inwoners het van groot
belang is of er 10 mensen op de tribune zitten of 20 Nee, het is de pers
die de bevolking moet laten weten wat hier speelt. En die pers faalt in mijn
ogen in belangrijke mate. Wie van de lezers weet hoe het eigenlijk nu precies
zit met de rechtsongelijkheid in behandeling van de burgers van Oudenbosch,
die wij B. en W. hebben verweten En wie weet hoe het nu is met de mate,
waarin volgens ons oordeel B. en W. de raad hebben misleid Niemand toch.
De kranten laten immers na om daarover hun lezers te informeren. Als het aan
de pers ligt zal de bevolking nimmer weten of wij inderdaad de mogelijkheid
hebben gehad om tegen betaalbare kosten de woningbouw beduidend op te schroeven.
Omdat men nalaat uit de woordenbrei die essentie op te pikken, die de burger
inzicht geeft. Ik zou niet de spreekbuis zijn van de P.v.d.A.-fractie, wanneer
ik niet tot voorstellen kwam, waarmee naar onze mening een belangrijke ver
betering is te bereiken;
a. de raadsleden die iets te zeggen hebben doen dat voortaan zwijgend;
b. het gemeentehuis gaat voortaan als regel om 23.15 uur dicht. Uiteraard