-25-
Mijnheer de voorzitter, wij hebben kennis genomen van de ter inzage gelegde
specificaties met betrekking tot de sportweek. Deze informatie bevestigde
grotendeels wat wij al wisten: het merendeel van de uitgaven betreft con
sumpties en prijzen. Als zijnde strijdig met het karakter van de sportweek
heeft de stuurgroep al besloten de prijzen voor 1981 af te schaffen.
Daarnaast vinden wij dat men met consumpties en dergelijke best wat
zuiniger mag zijn. De raming voor de sportweek kan dan ook met minimaal
500,verlaagd worden. Wij moeten ook op de kleintjes letten. De 5*000,
bij de posten 588 en 590 voor subsidies wegens jubilea en bijzondere activi
teiten dienen ons inziens bij gebrek aan informatie vervangen te worden door
een "memorie"-raming. Bij het eventueel aan de orde komen van dergelijke
subsidies kan geput worden uit de eenmalige middelen.
Het antwoord van B. en W. inzake de subsidie aan de Harmonie heeft ons wat
verward. Wij gaan er echter vanuit dat de raming ingevolge de brief van de
harmonie alsnog met 3*960,verlaagd zal worden. Mocht dat niet het geval
zijn, dan zullen wij in tweede termijn zelf met een daartoe strekkend voorstel
komen.
Mijnheer de voorzitter, daarmee heb ik in totaal 156.350,aan dekkings
middelen aangewezen. Het tekort van 27.650,willen wij putten uit onvoor
zien en de saldireserve. Wellicht overigens dat ook de andere fracties nog
wat financiële ruimte weten te creëren, bijvoorbeeld door een aantal lidmaat
schappen op te zeggen. Vlak voor de aanvang van deze vergadering ontving ik
nieuwe cijfers die we uiteraard nog niet hebben kunnen verwerken; dan valt er
ook nog wat ruimte. In het voorafgaande ben ik nog niet ingegaan op de
gevolgen van het volume-beleid van de rijksoverheid ten aanzien van W.A.O.
A.A.W. en W.W. voor de gemeentelijke lasten terzake van de R.W.W.
Ook wij kunnen niet precies berekenen hoeveel ons dat gaat kosten, maar af
gaande op het niet speculatieve bedrag van kO miljoen die de gemeenten volgens
de departementale begroting gezamenlijk moeten ophoesten, schatten wij de
gevolgen voor Oudenbosch op circa 30 tot 35 duizend, exclusief de personele
gevolgen. Mutatis mutandis geldt hetzelfde ten aanzien van de toenemende lasten
ingevolge het decentralisatiebeleid. Op grond van 69 miljoen voor het hele land
komen wij op een bedrag van circa 60.000,toevallig of niet: precies
de kosten van één formatieplaats. Voeg daarbij nog eens de toenemende behoefte
aan ambtelijke vorming - met de 900,uit de begroting doe je ook niks -
en we hebben nog een aardig putje te dempen. Op dit moment zien wij geen andere
mogelijkheid dan daarvoor een beroep te doen op de saldi-reserve.
Sprekend over reserves, mijnheer de voorzitter, willen wij het voorstel doen
de reserve winst verkoop gronden maatschappelijke zorg te gebruiken voor de
grondaankopen ten behoeve van de fietspaden in de Bornhemweg. Investerings
project 15a kan dan uit het investeringsprogramma geschrapt worden, waarmee
wij de begroting ontlasten van een wellicht zich nog jaren voortslepende
zaak. Dit betekent overigens wel dat de rente op die reserve niet uitgekeerd
moet worden aan de algemene dienst, maar op de reserve zelf moet worden bij
geschreven. Gezien het feit dat dat bedrag gelijk is aan de geraamde kapitaals-
lasten heeft deze operatie geen gevolgen voor de begrotingspositie. Ook de
geluidsmeetapparatuur, opgenomen voor 1982, dient ons inziens geschrapt te
worden. Wij zijn van mening dat met name op zulke terreinen-gemeenten en
zeker de kleine gemeenten moeten samenwerken. Die samenwerking bestaat en
als dat al niet zo was zouden wij ze nu ter plekke moeten uitvinden.
Twee verkeerslichten op de Markt zou betekenen dat je - gelet op de reeds aan
wezige verkeerslichten bij de Zouavenlaan én de overweg - Oudenbosch van oost
naar west en terug beter per step kunt doorkruisen. Vanuit het oogpunt van
doorstroming is dat gewoon één verkeerslicht teveel. Wij stellen daarom voor
één verkeerslicht te schrappen, daarbij nog in het midden latend waar dat
overblijvende verkeerslicht geplaatst moet worden.
Mijnheer de voorzitter, ik kom tot ons laatste voorstel in deze ronde. Mijn
fractie acht het juister de vergoeding voor raadsleden voor 20% uit te keren
in de vorm van presentiegeld voor commissies. Uitgaande van een vergaderfre
quentie zoals die in de begroting vermeld staat, komen wij aan een bedrag van
39,per commissievergadering. Post 12a zou volgens ons dan ook als volgt