-18-
mijn op schrift gestelde verhaal weer voort te zetten.
In het afgelopen jaar is de situatie rondom het ziekenhuis drastisch gewijzigd.
In plaats van een ziekenhuis kreeg Oudenbosch uitzicht op een buitenpolikliniek
en diagnostisch centrum. Uw initiatief tot het aanstellen van een coördinator
die belast wordt met het inhoud geven en opstarten van deze voorziening spreekt
ons erg aan. Gaarne vernemen wij het standpunt terzake van het ziekenhuis
bestuur. Ik kom straks nog terug op enkele financiële paragrafen maar ik denk
dat het voor de orde van de vergadering beter is het algemene verhaal nu af
te ronden met de C.A.I. en het investeringsschema waar ik nog enige opmerkingen
over heb. Met betrekking tot de centrale antenne-inrichting is naar onze
mening de argumentatie van de beheerscommissie voor de bezinning op het al
dan niet overgaan op vervangingswaarde, te weten de technologische ontwikke
ling is niet zo aanspreekbaar. De reeds verstreken levensduur van de actieve
apparatuur alsmede het achterblijven van afschrijvingen op de vervangingswaarde
leiden tot een andere conclusie. Op grond van bestuurlijk zuivere verhoudingen
wachten wij echter de discussie in de beheerscommissie mits in 81 afgerond af.
Met betrekking tot het investeringsschema Ten aanzien van de reconstructie
van de Bornhemweg en de rijwielpaden Ofschoon onze fractie reeds thans neigt
tot het starten van de onteigeningsprocedure houden wij ons definitieve stand
punt voor in afwachting van nadere informatie omtrent het aantal en omvang
van de nog af te sluiten overeenkomsten. Uw suggestie om voor de uitvoering
van het werk te wachten op A.C.W.-subsidie willen wij nadrukkelijk beperken
tot het moment dat de gemeente de grond in eigendom verwerft. Met betrekking
tot de tunnel zijn wij van mening dat wij het vervroegen van de aanleg slechts
dan kunnen ondersteunen indien gelijktijdig zekerheid bestaat omtrent de
beschikking over de tuin van Saint Louis respectievelijk het recht van overpad
door die tuin. Wij dringen er bij uw college op aan terzake stappen te onder
nemen. Tot slot voorzitter met beperking dan van de opmerkingen die ik dadelijk
in de financiële beschouwingen nog zal maken wil ik die algemene beschouwing
nog besluiten met de conclusie dat de omstandigheden in aanmerking nemende
1981 redelijke vooruitzichten biedt op basis van een goede begroting waarin
het voorzieningenniveau kan worden gehandhaafd.
De heer VAN HOEK: Mijnheer de voorzitter, vele tekenen wijzen in de richting
van versobering, bezuiniging en terughoudendheid. Op nationaal niveau en zeker
ook op internationaal niveau worden we geconfronteerd met ongunstige inkomens
ontwikkelingen, een toenemende werkloosheid, een lagere economische groei
met daaraan gekoppeld achterblijvende investeringen en een stijging van de
sociale uitkeringen. De economische crisis in de wereld zet zich nog steeds
voort: de huizenmarkt is ingestort en herstel is nog niet in zicht; de energie
prijzen geven een stijgende lijn te zien; de werkgelegenheid neemt verder af
en de rijksinkomsten en daardoor de bijdragen aan de gemeenten vertonen een
dalende lijn; bezuinigingen is een noodzaak. Met uw college zijn wij van
mening dat de ongunstige economische ontwikkeling die ook haar weerslag
vindt in de overheidsfinanciën noopt tot een voorzichtig financieel beleid.
Geen beleid van "er kan niets meer", maar een beleid waarbij "duidelijk alle
financiële consequenties van een bepaalde beleidsbeslissing zijn aangegeven,
zowel de directe als de indirecte". Een beleid dat een redelijk verzorgings
niveau voor de bevolking mogelijk maakt en tegelijkertijd ook nog ruimte voor
nieuw beleid en om nieuwe projecten te creëren.De ontwerp-begroting van de
algemene dienst is sluitend: geeft een post van onvoorziene uitgaven van
63.588,^6 en een ruimte voor onrendabele investeringen van y\6j>.2^6,k3 en
daarnaast ook nog een redelijk te noemen reservepositie. Deze reservepositie
heeft het mogelijk gemaakt om een sluitende begroting voor te leggen, omdat de
rentebaten van de reserves als struktureel dekkingsmiddel voor een bedrag van
352.000,zijn toegevoegd. Geen risicoloos beleid Zeker niet met het oog
op de toekomst.Wanneer in nog slechtere tijden over de reserves zal worden be
schikt, zullen we ook de structureel ingezette rentebaten moeten missen.
Met het beschikken over de post "eenmalige middelen" wordt, en u stelt dit terecht
in de nota van aanbieding een claim gelegd op de toevoeging 198l.Maar u tast
bovendien de rek in de begroting aan. Ten aanzien van de belastingheffing in