-18- mijn op schrift gestelde verhaal weer voort te zetten. In het afgelopen jaar is de situatie rondom het ziekenhuis drastisch gewijzigd. In plaats van een ziekenhuis kreeg Oudenbosch uitzicht op een buitenpolikliniek en diagnostisch centrum. Uw initiatief tot het aanstellen van een coördinator die belast wordt met het inhoud geven en opstarten van deze voorziening spreekt ons erg aan. Gaarne vernemen wij het standpunt terzake van het ziekenhuis bestuur. Ik kom straks nog terug op enkele financiële paragrafen maar ik denk dat het voor de orde van de vergadering beter is het algemene verhaal nu af te ronden met de C.A.I. en het investeringsschema waar ik nog enige opmerkingen over heb. Met betrekking tot de centrale antenne-inrichting is naar onze mening de argumentatie van de beheerscommissie voor de bezinning op het al dan niet overgaan op vervangingswaarde, te weten de technologische ontwikke ling is niet zo aanspreekbaar. De reeds verstreken levensduur van de actieve apparatuur alsmede het achterblijven van afschrijvingen op de vervangingswaarde leiden tot een andere conclusie. Op grond van bestuurlijk zuivere verhoudingen wachten wij echter de discussie in de beheerscommissie mits in 81 afgerond af. Met betrekking tot het investeringsschema Ten aanzien van de reconstructie van de Bornhemweg en de rijwielpaden Ofschoon onze fractie reeds thans neigt tot het starten van de onteigeningsprocedure houden wij ons definitieve stand punt voor in afwachting van nadere informatie omtrent het aantal en omvang van de nog af te sluiten overeenkomsten. Uw suggestie om voor de uitvoering van het werk te wachten op A.C.W.-subsidie willen wij nadrukkelijk beperken tot het moment dat de gemeente de grond in eigendom verwerft. Met betrekking tot de tunnel zijn wij van mening dat wij het vervroegen van de aanleg slechts dan kunnen ondersteunen indien gelijktijdig zekerheid bestaat omtrent de beschikking over de tuin van Saint Louis respectievelijk het recht van overpad door die tuin. Wij dringen er bij uw college op aan terzake stappen te onder nemen. Tot slot voorzitter met beperking dan van de opmerkingen die ik dadelijk in de financiële beschouwingen nog zal maken wil ik die algemene beschouwing nog besluiten met de conclusie dat de omstandigheden in aanmerking nemende 1981 redelijke vooruitzichten biedt op basis van een goede begroting waarin het voorzieningenniveau kan worden gehandhaafd. De heer VAN HOEK: Mijnheer de voorzitter, vele tekenen wijzen in de richting van versobering, bezuiniging en terughoudendheid. Op nationaal niveau en zeker ook op internationaal niveau worden we geconfronteerd met ongunstige inkomens ontwikkelingen, een toenemende werkloosheid, een lagere economische groei met daaraan gekoppeld achterblijvende investeringen en een stijging van de sociale uitkeringen. De economische crisis in de wereld zet zich nog steeds voort: de huizenmarkt is ingestort en herstel is nog niet in zicht; de energie prijzen geven een stijgende lijn te zien; de werkgelegenheid neemt verder af en de rijksinkomsten en daardoor de bijdragen aan de gemeenten vertonen een dalende lijn; bezuinigingen is een noodzaak. Met uw college zijn wij van mening dat de ongunstige economische ontwikkeling die ook haar weerslag vindt in de overheidsfinanciën noopt tot een voorzichtig financieel beleid. Geen beleid van "er kan niets meer", maar een beleid waarbij "duidelijk alle financiële consequenties van een bepaalde beleidsbeslissing zijn aangegeven, zowel de directe als de indirecte". Een beleid dat een redelijk verzorgings niveau voor de bevolking mogelijk maakt en tegelijkertijd ook nog ruimte voor nieuw beleid en om nieuwe projecten te creëren.De ontwerp-begroting van de algemene dienst is sluitend: geeft een post van onvoorziene uitgaven van 63.588,^6 en een ruimte voor onrendabele investeringen van y\6j>.2^6,k3 en daarnaast ook nog een redelijk te noemen reservepositie. Deze reservepositie heeft het mogelijk gemaakt om een sluitende begroting voor te leggen, omdat de rentebaten van de reserves als struktureel dekkingsmiddel voor een bedrag van 352.000,zijn toegevoegd. Geen risicoloos beleid Zeker niet met het oog op de toekomst.Wanneer in nog slechtere tijden over de reserves zal worden be schikt, zullen we ook de structureel ingezette rentebaten moeten missen. Met het beschikken over de post "eenmalige middelen" wordt, en u stelt dit terecht in de nota van aanbieding een claim gelegd op de toevoeging 198l.Maar u tast bovendien de rek in de begroting aan. Ten aanzien van de belastingheffing in

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 220