-6- schaal vertaald zou betekenen dat post 612 minstens 3 ton te laag is. Merk waardig ook dat het college op geen enkele wijze bereid is om in te gaan op dubbelbetalingen aan ambtenaren bijvoorbeeld. We praten dan in de meeste gevallen over 2 en meermalen modaal. Maar ja, een anonieme bijstandstrekker schijnt toch gemakkelijker te pakken Het fenomeen presentiegelden voor ambtenaren is in beide raadsafdelingen aan de orde geweest. In de ene afdeling werd het voorstel geopperd om wat nadrukkelijker in te spelen op het werkloos heidsaspect. Het is natuurlijk wel wat strijdig met ideeën van eerlijk delen van werk, als bij ons ambtenaren - weliswaar tegen een goede beloning - hun normale werktijd overschrijden door avondwerk te verrichten. Nu verwachten wij geen wonderen en wij nemen zelfs aan dat het extra geld zal gaan kosten, maar toch willen wij het voorstel doen dat extra werk eerlijker te verdelen, bijvoorbeeld in de vorm van deeltijdbanen. In de andere afdeling wordt inge gaan op het element van strijdigheid met artikel 6kg tot en met h van de ge meentewet. In het antwoord stellen B. en W. over deze aangelegenheid niets meer te hebben vernomen. Nou ik wel. Ik kreeg kortgeleden een brief van de minister van binnenlandse zaken met de mededeling dat hij het niet met mijn stellingen eens was, op één punt na: voor één ambtenaar zal de klok inderdaad terug moeten.In hoeverre het antwoord van minister Wiegel gebaseerd is op een naar mijn mening onjuist ambtsbericht van B. en W. zal nog moeten blijken, omdat ik het hoofd nog niet in de schoot leg. Het onjuiste zit in de zinsneden - die deels ook in het antwoord op het afdelingsonderzoek worden gehanteerd - namelijk dat in de regel van de ambtenaren meer wordt gevraagd dan de werkzaamheden die normaliter tot zijn functie behoren. En dat is kul. Alsof secretariaten van adviescommissies niet tot de normale werkzaamheden zouden behoren. Een ambtenaar van de sociale dienst in de vergadering van het bijstandscollege als secretaris: wat is daar voor abnormaals aan En dat geldt voor vrijwel alle commissies. Het antwoord op de vraag over reis- en verblijfkosten (post 32)is weer naar verwachting. "Op de naleving daarvan zullen wij nauwlettend toezien". Dat was alleen niet gevraagd. Gevraagd was wat het effect was van een jaar lang nauw lettend toezien. De problemen bij de invulling van diverse deelplannetjes in de ruimtelijke ordening-sfeer schijnen ook maar niet opgelost te kunnen worden. Wij hebben ons laten verleiden door de optimistische geluiden van de voorzitter met betrekking tot het plan "Huize de Molen", zaliger nagedachtenis. We nemen hem dat niet zo erg kwalijk. Ook 'de voorzitter kan niet verantwoorde lijk worden gesteld voor de verslechtering van de economie. Hoewel Maar wij zitten wel met een onverkoopbaar stuk grond, waardoor het totale plan stevig de financiële mist ingaat. Het perceel dat nu nog beschikbaar is, is naar onze mening uitermate geschikt voor het neerzetten van een sociaal-culturele accommodatie, hetzij voor de wijk Velletri, hetzij voor de ontmoetingsruimte voor buitenlanders. Wij nodigen u uit u over dit voorstel uit te spreken. Ten aanzien van het plan Zouavenlaan-Oost kan de raad op onze tegenstand blijven rekenen indien er geen betaalbare woningen worden gebouwd. Het bouw perceel Varkensmarkt, ten onrechte door B. en W. bouwplan Habo genoemd, zou naar onze mening thans moeten worden voorbereid en ter hand genomen door het gemeentelijk woningbedrijf. Wij zijn er zeker van dat binnen het gemeentelijk apparaat de know-how aanwezig is om in eigen beheer deze en sommige andere deelplannen aan te pakken, eventueel met inschakeling van mensen bijvoorbeeld via de TAP-regeling. Het gaat er overigens bij ons niet in dat de gemeente aan Habo iets verschuldigd is. Habo heeft gedurende 1-5- jaar getracht op grond, waarop geen enkele optie is gelegd, een plan waar te maken en dat is niet gelukt tot nu toe. Zou de gemeente dan nu niet vrij zijn met die grond een eigen weg te gaan. Kom nou l We moeten als raad maar eens een deadline gaan stellen en dat geldt ook voor de andere plannen: op die termijn moet een plan gereed tot uitvoering zijn en anders EXIT Andere mogelijkheden onderzoeken. Het feit dat in Albano lob A nog grond voor 82 woningen onverkocht is, is een teken aan de wand. Het is te hopen dat de raad dat teken weet te verstaan. De wijk in aanbouw doet het ergste vermoeden met al die open plekken. Hoe is het overigens met de wel verkochte grond, buiten die van de woningstichting

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 208