-16-
heeft geen vraag aan het college gericht. Mevrouw Kniep heeft gevraagd om
aan dat alternatief te koppelen de mogelijkheid voor huurders om te kopen.
Dat lijkt het college op dit moment van weinig realiteitszin getuigen, ge
zien de discussie die we pas gehad hebben en waarbij een duidelijk stand
punt door deze raad is ingenomen. Met betrekking tot de wooneenheden voor
een- en tweepersoonshuishoudens - en ik zal daar straks ook nog eens naar
verwijzen - die mogen volgens het globale plan alleen boven de winkels en
de sociaal-culturele voorziening worden aangebracht. Die mogelijkheid zit
in de macro-voorziening en die kan gerealiseerd worden los van die 32 dicht
heid per hectare. Dus die 32 per hectare heeft alleen betrekking op die
microvoorziening, waar we dus over die invulling in die clusters zoals
we gedaan hebben, daar kan op grond van het globale plan geen meer-gezins-
woning komen. Dat wil zeggen met meer ingangen boven de begane grond.
De heer Van der Graaf heeft er ook over gesproken. Maar die kunnen dus wel
kómen boven de winkels en boven de sociaal-culturele voorziening. Dan met
betrekking tot de dichtheid van 32 hectare en dan ben ik aan de vragen van
de heer Van Eijkeren. De heer Van Eijkeren zei B. en W. suggereert dat
dat iets afschuwelijks is. Nee, we hebben ons bij de uitwerking te houden
gehad aan de grenzen zoals ze gesteld waren bij het raadsbesluit waarbij
het bestemmingsplan was vastgesteld en dat was 32 dus 32 per hectare
als maximum, dus dat hebben we moeten aanhouden. Het voorstel van de heer
Van Eijkeren met die 200 woningwetwoningen enfin die ^08 woningen, waarbij
dan overigens die 65 niet zo hoeven meetellen voor die dichtheid. Dat leidt
tot een tekort aan oppervlakte omdat je dan 1,6 hectare mist en die zul je
ergens vandaan moeten halen. De 22 woningen die samenhangen met Jongmans
die staan ook los van de invulling van lob-B in die zin dat ze die 32 per hectare
verder niet verstoren. Die 22 kunnen er extra bijkomen. Zij zijn verspreid
over het hele terrein van lob-B en aangeduid als premie 3- Met betrekking
tot het voorstel wat de heer Van Eijkeren onder 2 deed, vrije sector 2
vervangen door woningwet en eventueel premie 1. Dat leidt tot de overschrij
ding van de norm van 32 en de noodzaak tot aanpassing van het globale be
stemmingsplan. Dat geldt ook voor een combinatie van 1 en 2. Met betrekking
tot de verwijzing naar de notulen van 25 mei en de uitspraak van de heer
Berends, daarvan vrezen wij van de presentatie van de heer Van Eijkeren
dat die de zaak toch wel erg simplificeert. Een wijziging zoals door hem
bedoeld betekent gewoon het opnieuw starten met lob-B en dat brengt toch
tenminste een 6 a 8 weken extra vertraging. Als het allemaal past binnen
het globale plan. Over de beschouwingen die er staan op de overgang van
bladzijde 1 naar bladzijde 2, daarvan mag ik zeggen dat die lettel-lijk zijn
overgenomen van de toelichting op het bestemmingsplan. We dachten dat het
goed was om ze hier bij te zetten omdat dat de randvoorwaarden zijn waar
binnen die uitwerking moest plaatsvinden. Met betrekking tot de vragen van
de heer Van der Graaf. Hij zegt kun je nou Jongmans niet aftrekken van dat
tekort van 1-? hectare. Het probleem is dat Jongmans er al in zit. Dan zou
je het twee keer doen. Het is er maar een keer dus het zit al in het totale
plan in. Met betrekking tot de uitgangspunten voor verharding en groen en
over de verdeling van alle woningen en over alle clusters. Die oppervlaktes
zoals ze zijn opgenomen in de toelichting op het globale plan en dan uit
gaande van 28 woningen per hectare, die zijn evenwichtig afgestemd op het
geheel en op dat aantal, maar die zijn ten behoeve van de micro-voorziening
gespreid over het gehele plan. Met betrekking tot Ja, de heer Van der
Graaf zegt: die ^08 dat komt dan uit op 32,9 per hectare als ik er dat bij
pak. Maar dan is de heer Van der Graaf bezig om macro-groen, dus buiten deze
micro-opzet, macro-groen op te offeren, maar dantast je het globale plan in
de totaalopzet aan. De verdere uitwerking daar zijn we op dit moment niet op
ingegaan. Die verdere uitwerking betekent dat dus die leidt tot die een
heidsprijs van 19.250,dat je het globale plan moet aanpassen en dat
dat tijd kost.Het direct verifiëren van de cijfers was op de korte tijd die
ter beschikking was niet mogelijk, maar het leek ook in het licht van de