-16- heeft geen vraag aan het college gericht. Mevrouw Kniep heeft gevraagd om aan dat alternatief te koppelen de mogelijkheid voor huurders om te kopen. Dat lijkt het college op dit moment van weinig realiteitszin getuigen, ge zien de discussie die we pas gehad hebben en waarbij een duidelijk stand punt door deze raad is ingenomen. Met betrekking tot de wooneenheden voor een- en tweepersoonshuishoudens - en ik zal daar straks ook nog eens naar verwijzen - die mogen volgens het globale plan alleen boven de winkels en de sociaal-culturele voorziening worden aangebracht. Die mogelijkheid zit in de macro-voorziening en die kan gerealiseerd worden los van die 32 dicht heid per hectare. Dus die 32 per hectare heeft alleen betrekking op die microvoorziening, waar we dus over die invulling in die clusters zoals we gedaan hebben, daar kan op grond van het globale plan geen meer-gezins- woning komen. Dat wil zeggen met meer ingangen boven de begane grond. De heer Van der Graaf heeft er ook over gesproken. Maar die kunnen dus wel kómen boven de winkels en boven de sociaal-culturele voorziening. Dan met betrekking tot de dichtheid van 32 hectare en dan ben ik aan de vragen van de heer Van Eijkeren. De heer Van Eijkeren zei B. en W. suggereert dat dat iets afschuwelijks is. Nee, we hebben ons bij de uitwerking te houden gehad aan de grenzen zoals ze gesteld waren bij het raadsbesluit waarbij het bestemmingsplan was vastgesteld en dat was 32 dus 32 per hectare als maximum, dus dat hebben we moeten aanhouden. Het voorstel van de heer Van Eijkeren met die 200 woningwetwoningen enfin die ^08 woningen, waarbij dan overigens die 65 niet zo hoeven meetellen voor die dichtheid. Dat leidt tot een tekort aan oppervlakte omdat je dan 1,6 hectare mist en die zul je ergens vandaan moeten halen. De 22 woningen die samenhangen met Jongmans die staan ook los van de invulling van lob-B in die zin dat ze die 32 per hectare verder niet verstoren. Die 22 kunnen er extra bijkomen. Zij zijn verspreid over het hele terrein van lob-B en aangeduid als premie 3- Met betrekking tot het voorstel wat de heer Van Eijkeren onder 2 deed, vrije sector 2 vervangen door woningwet en eventueel premie 1. Dat leidt tot de overschrij ding van de norm van 32 en de noodzaak tot aanpassing van het globale be stemmingsplan. Dat geldt ook voor een combinatie van 1 en 2. Met betrekking tot de verwijzing naar de notulen van 25 mei en de uitspraak van de heer Berends, daarvan vrezen wij van de presentatie van de heer Van Eijkeren dat die de zaak toch wel erg simplificeert. Een wijziging zoals door hem bedoeld betekent gewoon het opnieuw starten met lob-B en dat brengt toch tenminste een 6 a 8 weken extra vertraging. Als het allemaal past binnen het globale plan. Over de beschouwingen die er staan op de overgang van bladzijde 1 naar bladzijde 2, daarvan mag ik zeggen dat die lettel-lijk zijn overgenomen van de toelichting op het bestemmingsplan. We dachten dat het goed was om ze hier bij te zetten omdat dat de randvoorwaarden zijn waar binnen die uitwerking moest plaatsvinden. Met betrekking tot de vragen van de heer Van der Graaf. Hij zegt kun je nou Jongmans niet aftrekken van dat tekort van 1-? hectare. Het probleem is dat Jongmans er al in zit. Dan zou je het twee keer doen. Het is er maar een keer dus het zit al in het totale plan in. Met betrekking tot de uitgangspunten voor verharding en groen en over de verdeling van alle woningen en over alle clusters. Die oppervlaktes zoals ze zijn opgenomen in de toelichting op het globale plan en dan uit gaande van 28 woningen per hectare, die zijn evenwichtig afgestemd op het geheel en op dat aantal, maar die zijn ten behoeve van de micro-voorziening gespreid over het gehele plan. Met betrekking tot Ja, de heer Van der Graaf zegt: die ^08 dat komt dan uit op 32,9 per hectare als ik er dat bij pak. Maar dan is de heer Van der Graaf bezig om macro-groen, dus buiten deze micro-opzet, macro-groen op te offeren, maar dantast je het globale plan in de totaalopzet aan. De verdere uitwerking daar zijn we op dit moment niet op ingegaan. Die verdere uitwerking betekent dat dus die leidt tot die een heidsprijs van 19.250,dat je het globale plan moet aanpassen en dat dat tijd kost.Het direct verifiëren van de cijfers was op de korte tijd die ter beschikking was niet mogelijk, maar het leek ook in het licht van de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 16