-28-
die gestoken, is, zowel in het een als in het ander. In zijn algemeenheid
over de nota dus ondanks hun adhesiebetuiging vervalt het toch wel helemaal,
wil ik de volgende opmerkingen maken. Ze maken met betrekking tot de beperkte
middelen enz. dezelfde opmerkingen als O.N.S. en willen dus een volgorde aan
houden waar in de commissie gesproken is, maar waar ook aangegeven wordt dat
je dus niet moet beginnen met allerlei beperkingen in te bouwen met be
trekking tot de middelen. Ik ben wat dat betreft akkoord en ik verwijs daar
voor dus ook naar de inleiding van de nota, omdat daarin onverkort hetzelfde
gesteld wordt. Een opmerking over de woorden pluriformiteit van de samen
leving dat dat aspect ten onrechte niet in Oudenbosch is onderzocht, althans
niet in de zin zoals dat in de nota van toelichting bij de rijksbijdrage
regeling is aangegeven. Mijnheer Den Braber die zal toch wel weten dat de
commissie bij het samenstellen van het rapport waarin die pluriformiteit
meegenomen zal worden, we voor het probleem zaten dat er geen gegevens aan
wezig waren. Los van dat feit, de pluriformiteit is een breder begrip dan
alleen levensbeschouwing en alles wat er aan materiaal was, beschikbaar- voor
het onderzoek is inderdaad meegenomen. Het is inderdaad jammer dat er niet
meer voorhanden lag, maar wanneer je niet over de informatie beschikt. Niet
hier op de secretarie en niet elders bij die informanten die het zouden
kunnen geven, dan moet je het noodzakelijkerwijze in de rapportage laten vallen.
Of laten vallen Het kan er niet zo inkomen als dat je gewenst zou hebben.
Een derde opmerking: de activiteiten als recreatie, die moeten volgens de
Partij van de Arbeid worden toegevoegd aan de activiteiten. Daar ben
ik mee akkoord. Ik denk dat het juist is, dat je dat inderdaad expliciet ook
noemt. Ja, dan de uitgangspunten zoals ze door de Partij van de Arbeid worden
geformuleerd. Ja, nogmaals het is een op hun kop zetten van datgene wat we
in de eigen nota bij elkaar geschreven hebben en ik ben er voorshands niet
voor om het dus op zijn kop te zetten en dit over te nemen. Temeer niet, omdat
de Partij van de Arbeid zelf steeds verwijst naar teksten en citaten die in
onze uitgangspunten voorkomen. Vandaar dat ik er dus erg voor ben om ons
toch te houden aan de formatie zoals wij die zelf gesteld hebben. De doel
stellingenJa de heer Den Braber die heeft daarnet pratende over - de
doelstellingen een toevoeging gedaan en die begint dan eigenlijk te zeggen
dacht ik dat waar hij ze niet met sterretjes, maar met cijfers voornoemt
dat dat de prioriteiten zijn, maar in de doelstellingen. Ja, ik heb hier
een opmerking over in deze zin. Waar vinden nou deze doelstellingen hun basis
Waar haal je deze gegevens vandaan? Op zich niet zo moeilijk, want die kun
je inderdaad dus allemaal wel bij elkaar schrijven of noemen, maar het zijn
zodanig concrete doelen, dat je daar eigenlijk te weinig aan hebt. Ik heb
daarnet al gezegd, waarom dat ik de voorkeur geef of waarom wij de voorkeur
geven aan algemene doelstellingen. Daar volsta ik mee. Dat is mijn kritiek
op deze zeer concrete doelen. Op de allereerste plaats vraag ik mij af waar
ze dus op gestoeld zijn. Op de tweede plaats: ze zijn in hun benoeming veel
te beperkt. Er is ook geen onderzoek naar gedaan. Ik denk dat het een ge
voelen is, dat waarschijnlijk wel klopt. In ieder geval als je zo de doel
stellingen benoemt, dan komt in ieder geval niet tot zijn recht, wat in de
inspraakavonden en overleg met verenigingen en organisaties tot stand is
gekomen en houd je dus ook geen rekening of te weinig met hetgeen uit het
onderzoek is gebleken. De kriteria zoals hij ze daar noemt zijn dat bij ons
de uitgangspunten. Die zijn bij ons in de uitgangspunten genoemd. Een plan,
wat door ons getoetst wordt aan die uitgangspunten, zal dus gewoon precies
overeenstemmen met datgene waar daar onder de kriteria genoemd zijn, maar
op zich hebben ze toch nog tekortkomingen. Namelijk deze kriteria van bereik
baarheid, demokratisch functioneren, flexibiliteit en samenhang, dat zijn
alleen kriteria waar je toetsen in vindt om een organisatie op te toetsen.
Je kunt hier niet de behoeften, die er leven, aan toetsen. Om een voorbeeld
te geven, wat ook in de toelichting van de werkopzet staat en ik vind dat
toch wel een goed voorbeeld hier. Bijvoorbeeld de cursus pottenbakken die kan
best demokratisch functioneren en die kan best bereikbaar zijn, maar je kunt