-26- mene informatie, om daarmee tegemoet te komen aan mogelijk wat misverstanden als het gaat over het zuiver hebben van doelstellingen en van uitgangspunten. Van prioriteiten enz., want er zijn wat termen gevallen. Wat we met de nota bedoeld hebben dat is het benoemen van een aantal uitgangspunten»:3ie zijn voortgekomen uit die onderzoekingen, uit de gesprekken met de organisaties, uit de inspraakavonden en die voorts een duidelijke relatie hebben met het toch beperkte terrein waarop we bezig zijn namelijk het sociaal-cultureel terrein. Dat is dus een klein stukje van het hele welzijnsbeleid. Daar hebben die uitgangspunten dus hun geboorte in gevonden. De doelstellingen..... De zeer algemene doelstellingen.... dat ben ik met iedereen eens de zeer algemene doelstellingen.... zijn in feite de concretisering van de uitgangspunten. Hoeveel je doelstellingen precisieert, hoe moeilijker dat ze hanteerbaar worden op een langere termijn. Vandaar dat uitgangspunten van grote waarde zijn en op basis daarvan kom je tot het benoemen van doelstellingen. Dat is allemaal tot en met de fase k en deze tussenfase, daarna volgt fase 5 en gaan we het plan maken. Daar hebben we hulpmiddelen bij. Dat zijn de activi teiten van de organisaties. Dat zijn opnieuw gegevens van dat onderzoek, dat zijn de wensen van de mensen en die twee die stellen we tegenover elkaar. De algemene doelstellingen en hetgene wat in het plan is opgenomen. Op basis daarvan, dus vanuit die confrontatie, kom je tot een aantal werkdoelen die veel concreter en veel duidelijker zaken zullen weergeven, maar dat is de volgende fase. Om een aantal van die mogelijke werkdoelen te noemen. Een werkdoel kan bijvoorbeeld zijn dat in dat k-jarenplan staat een accommodatie plan. Bijvoorbeeld zeg je in een bepaalde periode dienen organisaties te kunnen beschikken over een lokaal, over een gebouw. Een ander werkdoel kan zijn werklozen voorzien in hun verlangens en wensen. Nog een ander werkdoel zou kunnen zijn culturele activiteiten voor de jeugd. Bijvoorbeeld is in de ge- spreksavonden door de oudervereniging gevraagd Die hebben gezegd nou er zijn duidelijk tekorten voor jeugdigen, de scholieren. Er is duidelijk behoefte aan een stuk creatieve, aan een stuk culturele vorming. Nou daar zou je een werkdoel van kunnen maken. Een ander werkdoel kan zijn emancipatie activiteiten. Of de bereikbaarheid van bijvoorbeeld een organisatie blijkt ge ring te zijn. Aan activiteiten wordt op een smallere basis deelgenomen. Er zijn nogal wat drempels om daar overheen te komen. Nou dan ga je in overleg met die organisatie een opening maken. Bij dat alles hanteer je de uitgangs punten en de doelstellingen. Dat is de toets en op die basis ga je dan ver volgens prioriteiten stellen. Dus als je die werkdoelen, als je die activitei ten kent» dan ga je daarin die prioriteiten stellen. Dat is zeer algemeen genoemd, wat het doel is en ik denk dat daarmee eigenlijk ook duidelijker wordt waarom dat we uitgangspunten, waarom dat we de doelstellingen zo algemeen mogelijk hebben gehouden. Dat geldt hetzelfde voor de beleidsuitgangspunten. Misschien dat ik daar nog verdere toelichting op moet geven, maar dan merk ik dat wel, maar gezien de enorme vloed van opmerkingen denk ik dat ik daar toch in eerste instantie maar mee volsta om het in ieder geval niet veel moeilijker te maken als dat het in feite al is. Ik kom dan tot de opmerking mijnerzijds met betrekking tot de ingediende commentaren. Ik zal proberen die zo logisch mogelijk toch allemaal de revue te laten passeren, voor zover me dat lukt. Beginnende bij de opmerkingen van de welzijnscommissie dan beperk ik mij even tot datgene wat op de doelstellingen en op de uitgangspunten slaat. De commissie is daar van mening dat alle uitgangspunten waarbij eisen worden gesteld aan sociaal-culturele organisaties openheid, flexibiliteit enz. onverkort zullen moeten gelden voor het gemeentebestuur. Ik vind dat je dat niet in een uitgangspunt nog nader moet aangeven. Op de allereerste plaats omdat dit door de werkopzet gegarandeerd wordt. Het is mij duidelijk overigens wat daar bedoeld werd, met die opmerking. Het gaat daar om het totale gemeentelijk hande len. Dan zit verder in het uitgangspunt 3 en beleidslijn b verwoord hoe je zoiets dan nog in een uitgangspunt opnieuw op moet nemen anders dan is opge nomen bijvoorbeeld in uitgangspunt 6 en in die beleidslijn. Dat vind ik wat moeilijk. Ik ben het eens met het gestelde, maar ik plaats het wel in de contekst waarin het bedoeld wordt en ik wijs aan dat er garanties zijn in de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 166