-15- met blokjes zoals dat in Elderhof als voorbeeld is genoemd genoegen zouden moeten nemen bij veel mensen toch een vrij grote overgang zou betekenen. Meer woningen bouwen binnen het raam van de toelaatbare 32 woningen per hectare zou dan gevonden moeten worden in het verkleinen van grote kavels naar kleine of verschuiven en dat lijkt ons veel wenselijker, want daar is veel ruimte beschikbaar. Die extra woningen die moeten dus naar onze mening ten koste gaan van de grond die beschikbaar is voor de vrije sector en bij de grootste en duurste percelen zou dan ingeleverd moeten worden. Dat was onze gedachte over het invullen van het plan dus in grote lijnen handhaven van de clusters. Ik denk dat je een plan wat in harmonie is opgebouwd moet gaan doorkruisen. Mede omdat dat een samenhangend geheel gaat worden. Zowel lob-A als B en dat je niet daar nou grote verstoringen in gaat aanbrengen. Zeker niet als dat dan tot geweldige of laten we zeggen ongewenste tijdsvertragingen leidt Ik dacht dat wij in eerste instantie De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze. Na opheffing van de schorsing stelt de VOORZITTER: Er zijn een aantal vragen gesteld aan het college. Ik stel me voor dat het daarom het verstandigste is dat ik eerst die vragen beantwoordt en daarna maar weer in diezelfde volgorde in tweede instantie doen. Oh, wij missen nog de wethouder Brouwers. Dan wachten we even. Als ik dan allereerst begin met de vragen van de heer Rennings. Zijn eerste vraag Ik laat een aantal zaken onbesproken zoals in het begin toegelicht omdat die met name in de discussie met uw raad aan de orde moeten komen. De vraag met betrekking tot de P.G.G.M.-Er zijn met de P.G.G.M. geen contacten geweést vanwege het feit dat de woningen die in de sociale sfeer te bouwen waren dat daar in de financiering was voorzien. Deels is dat de woningstichting en deels is dat zijn dat het Schilderspensioenfonds wat nu aan het bouwen is en het algemeen burgerlijk pensioenfonds wat zich voor lob-C bereid heeft verklaard om daar te bouwen. Met betrekking tot de doorstroming bij die 36 koopwoningen van de 36 kopers hebben er 10 een woning van de stichting vrij gemaakt, en 23 waren ingeschrevenen van de woningstichting. Met betrekking tot de vraag van de heer Rennings of aanwending van de reserves van het grond bedrijf toegestaan is. Daar is eigenlijk toch wel een erg storende redactiefout vanuit het goede orgineel gekomen in deze definitieve versie. Daar lijkt geen bezwaar van de zijde van G.S. te verwachten te zijn als maar tevoren die middelen daarvoor worden aangewezen. Als gewacht wordt tot de kostprijsbereke ning wordt gegeven voor de verkoop dan zou het wel op bezwaren kunnen stuiten maar als het meteen wordt aangewezen niet. Met betrekking tot de privaat rechtelijke verplichtingen zijn er ten opzichte van Eurowoningen wel aan tallen woningen toegezegd naar soort en ook met betrekking tot de lobs waarin ze gerealiseerd moeten worden. Er is geen verplichting opgenomen over de plaats. Wel is deze indeling zoals hier in de besproken uitwerking in de commissie algemene en bestuurlijke zaken, ook besproken in de stuurgroep en daar hebben én Eurowoningen én de woningstichting zich daarmee akkoord verklaard. Met betrekking tot het voorstel van de heer Rennings om een bepaalde cluster te vervangen is het college van mening dat dat voorstel concreet is in het licht van de opmerkingen van G.S. en de taak van B. en W. Dan komt er nog eens bij dat het plan een stuk samenhang heeft en als je zoiets zou willen doen dat dan de vraag zou zijn aan de stedebouwkundige of het mogelijk is om 7 a 8 vrijstaande woningen te vervangen door 20 woningwetwoningen en k twee-onder-een- kap-woningen, waarmee de vraag met betrekking tot het aantal hetzelfde blijft maar de stedebouwkundige ze op een naar zijn idee verantwoorde wijze inpast in de totaalopzet van lob-B. Dat heeft tijdsconsequenties. Onze mensen schatten die op 6 a 8 weken extra. De vraag is of dat financiëlè consequenties heeft dan, want dat kun je dan op dit moment nog niet direct bezien en het college zal het op prijs stellen als de raad wil aangeven hoeveel de raad aanvaardbaar vindt om tot een verdichting als bedoeld - en dat geldt eigenlijk voor ieder voorstel wat er uit zou komen - uit die reserves mag worden opgebracht voor de financiering van - voor een sluitende exploitatie - van lob-B. De heer Van Hoek

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 15