-16- Oudenbosch Nu en Straks ook al op gekomen. Nieuwe activiteiten die wij op dit moment niet kunnen voorzien. Het laatste deel gaat over de kriteria. Het hele decentralisatiebeleid is begonnen bij de knelpuntennota. Die had geconstateerd dat het welzijnsbeleid wat warrig in elkaar zat. Dat er aller lei lijnen doorheen liepen en die heeft gesignaleerd dat er wat gedaan moest worden aan bereikbaarheid, demokratisering, flexibiliteit en samenhang. Ook aan de rechtszekerheid. Rechtszekerheid loopt als een rode draad door het beleid heen, maar of wij nou slagen in ons beleid denk ik dat wij dat voor ons kunnen toetsen aan bereikbaarheid, demokratisch functioneren, flexibiliteit en samenhang en op grond daarvan zullen wij nadere toetsings punten moeten formuleren in de subsidieverordening waar zij in de procedure aan de orde komt. Ik dacht dat die kriteria voor zichzelf spraken. Ik ben trouwens door mijn spraakwater heen. Ik stop ermee voorzitter. De VOORZITTER: Dank u wel. Wij lopen inmiddels op mijn inschatting van de eerste instantie wat achter. Misschien dat we daarom aan uw behoefte aan spraakwater tegemoet zouden kunnen komen, door weliswaar erg ongebruikelijk nu te schorsen. Ik denk dat daar een extra reden voor kan zijn. U hebt als eerste de discussie willen openen en daarbij een aantal reacties ingebracht op hetgeen anderen hebben gezegd en misschien dat de anderen het daarom op prijs stellen om daarover met de fractiegenoten nog eens overleg te plegen. Mogen we het een aan het ander koppelen en van de nood een deugd maken. Nu schorsen om een kopje koffie te gaan drinken en om vijf voor negen de ver gadering heropenen de VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze. Na opheffing van de schorsing geeft de VOORZITTER het woord aan: De heer RENNINGS: Mijnheer de voorzitter, dames en heren, onze fractie zou voor de beraadslagingen apart willen houden als uitgangspunt de nota van het college. Niet alleen omdat hij door het college is uitgebracht, maar omdat wij het een waardevolle nota vinden,ondanks de punten van kritiek die wij hier en daar hebben, maar vooral om de beleidsintentie die er uit spreekt op vele onderdelen van het beleid. Het meest kenmerkende ervan zou ik toch willen citeren en dat is dat daar waar het college gaat spreken over de uitgangspunten van het beleid in de welzijnssector zij in een algemene passage schrijft: "een dergelijk welzijnsbeleid kan zich pas ontwikkelen als ze de kans krijgt zich in alle sectoren van het beleid te manifesteren. Bij elk beleid dient de burger centraal te staan en wel in het besef dat de mens niet een in vele onderdelen of facetten te ontleden persoon is, maar een intern samenhangend geheel'.' Dat wil dus zeggen dat dat gene wat wij vanavond afspreken voor het welzijnsbeleid dat het college dat tot grondslag van alle sectoren van beleid wil maken en dan weet ik best dat zeker niet in alle gevallen daarin geslaagd zal worden. Als ik maar de overtuiging heb en krijg in de komende jaren dat daar inderdaad naar gestreefd wordt en dat de inzet van allen die daaraan werken erop gericht is. Het is een hoopgevend en vreugdevol feit dat het college niet alleen heeft stilgestaan zich uit te spreken over het welzijnsbeleid maar daar in een aparte passage aandacht heeft geschonken aan het doortrekken van die lijn naar de rest van het gemeentelijk beleid. Een ander belangrijk facet van deze beleidsintentie de ruime aandacht die in de nota wordt gegeven aan het overleg met de uitvoerende organisaties. Misschien dat onze fractie maar ook anderen in het verleden toch teveel heeft stilgestaan bij de financiële aspecten van het welzijnsbeleid. Te weinig aangevoeld, aangehoord, doordrongen is van het feit dat mensen die in particuliere organisaties werken er behoefte aan hebben om te overleggen met die grote overheid die in een aantal gevallen bedreigend overkomt, maar die in een groot aantal andere gevallen toch als grote steun en toeverlaat wordt ervaren. Ik stel vast dat in de nota wordt aangekondigd dat het overleg een centrale plaats zal krijgen en dat ernaar zal worden gestreefd daar een structureel lees regelmatige inhoud aan zal worden gegeven. Een ander punt waar ik even bij stil zou willen staan is

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 156