-kk- Rennings is er ook op ingegaan in de sfeer van nou we kunnen wel controleren dat vervoer van gevaarlijke stoffen, waarbij ik dan zeg van bent u daar zeker van. Ik lees nogal eens een enkele keer in de krant, dat doe ik wel eens meer in de krant lezen, nou laatst twee maal achter elkaar een bijna catastrofe tussen Rotterdam en Kijfhoek als ik het me goed herinner, met chemische stoffen, waar bij je kunt zeggen van ja, de controle die is wel goed geweest, maar het resultaat was in ieder geval matig, want men heeft in allerijl een spoorwagon moeten vervoeren naar een plaats waar hij dan wat veiliger was dan binnen de bebouwde kom van Rotterdam. Als ik bijvoorbeeld denk dat er dwars door Bergen op Zoom met een zekere regelmaat een chloortrein rijdt, dan zeg ik we kunnen wel zeggen dat we het vervoer van gevaarlijke stoffen controleren, maar als daar een keer een bom ontploft dan helpt die constatering ons niets. Dus daar kun je je twijfels over hebben. Nou, dan gaan we praten over kun je dan het aanbod van gevaarlijke stoffen in de afvalstoffen controleren. Niet alleen op de stortplaats maar ook nog een keer het aanbod, want daar zit dat hele grote verschil in dat dat vervoer van die gevaarlijke stoffen is een ondernemersbelang om daar medewerking te krijgen en te zoeken met de overheid, met de controlerende instantie, omdat het produkt gecontroleerd ergens terecht moet komen. Dat heeft een aantal vertakkingen. Op het punt van de afvalstoffen, nou, daar staat een ondernemer wel wat zwakker in zijn schoenen hoor, want daar kun je dus iedere firma die bereid is om die troep weg te rijden die kun je inschakelen en daar kraant geen haai naar- ja dat is een rotwoord, daar kom ik wel eens mee in de war - maar vandaar dus dat ik - ja, kraait geen haan naar, er haait geen kraan, kraait geen ach weet ik veel, maar dat komt nu in de notulen hoor -. Ja, nou ben ik mijn apropos kwijt. Wat ik in ieder geval duidelijk wil maken dat is dat we niet al te gemakkelijk moeten doen over die mogelijkheid van controleren. Dat is een zaak die naar mijn vaste overtuiging waar ontzettend veel haken en ogen aanzitten en die haken en ogen die zullen des te groter zijn daar waar je stort in vergelijking met daar waar je verbrandt en waar je het naar de VAM toestuurt, want daar is een andersoortige benadering van afvalstoffen dan bij storten. Vandaar: dat ik toch wel graag zie dat dat zou leiden dus tot een algehele aanvaarding van dat idee. De heer RENNINGS: Ja, ik wil daar geen misverstand over laten bestaan. Ik ben voor het idee van die VAM meenemen alleen heb ik nog niet de overtuiging dat dat gecon troleerd storten niet mogèlijk is. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je op een bijna oneindig aantal plaatsen en transporten het vervoer van gevaarlijke stoffen kunt controleren. De vergelijking van de spoortrein gaat naar mijn mening niet op,tyrant dat weten we. Dat weten we iedere keer als die chloortrein langs komt en we aanvaarden dat. Dat is iets anders dan dat je niet weet dat er met chloor heen en weer geschouwd wordt. Ik denk dat zeker als je spreekt in een nota van een aantal centrale stortplaatsen, dat wil zeggen dat het aantal beperkt zal zijn en dat je daar gemeenschappelijk gebruik van zou willen maken, dan ben ik nog steeds van mening dat zeer veel meer mogelijkheden er tot controle zijn en dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn op basis van dat model dan ook tot een kostenvergelijking te komen en ik denk dat op dit moment een van de oneigenlijke argumenten die gebruikt wordt om maar naar gecontroleerd storten te gaan om te zeggen dat het goedkoop is. In die onderzoeken kan je aantonen dat het helemaal niet zo goedkoop is. Veel beter dan alleen maar te laten zien wat het nou kost om de rommel op te ruimen, want je kunt het ook preventief laten zien via een model van controle en dan is het alternatief daarvan is daar zeker aan gelijk. Dus ik ben daarvoor. Ik wil alleen de reactie naar het streekgewest en naar de provincie versterken dat we niet op een paard wedden van de VAM, maar het tweede paard van dat gecontroleerd storten dat vind ik naar twee kanten hout snijden. Zowel naar controle op het storten als in de kostenvergelijking naar de verbran dingsinstallatie, waarbij ik dan nog steeds voor ogen heb van het ja, dat de redelijkheid zal overwinnen en dat mensen dan zien dat dat zogenaamde goedkoop storten dat dat wel goedkoop denken is, maar uiteindelijk je arm betalen. De heer KOK: Ja, mijnheer de voorzitter, ik heb toch wel het volste vertrouwen in een controlerend orgaan van afvalstoffen ter plaatse van lokale plaatsen waar gestort moet worden. Verbrandingsprocessen en dergelijke, maar het grootste probleem en daar ben ik toch wel een beetje bang voor dat zijn die investeringen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 133