-VI- Teveel spreiding van stortplaatsen in de regio komt niet ten goede aan het milieu, omdat deze situatie van een stortplaats moeilijk op een intensieve wijze kontro- leerbaar te volgen is, van chemische afvalstoffen. De afvalwet gaat er van uit, dat een gekontroleerde wijze van stortplaatsen in principe een bruikbaar methode kan zijn, dit moet niet gelden voor elke gemeente maar moet zowel mogelijk centraal afgewerkt worden. De vuilverwijdering door middel van verbranding neemt sterk toe, technisch gezien is dit een zeer aantrekkelijke methode, de kosten vormen echter een probleem.De afvoer van reststoffen van een verbrandingsproces en de lozing van rookgassen kunnen als voornaamste bezwaren tegen dit proces worden aangevoerd. Aan rookgassen kan echter veel worden gedaan, door filterwerking te gebruiken bij verbrandingsprocessen. Wijze van werking: Voor een milieuhygiënische verantwoorde wijze van verwijdering van afvalstoffen komen de volgende methodes in aanmerking, onder andere het gecontroleerd storten, verbranding en composteren en in de laatste plaats hergebruik van afvalstoffen. De afvalwet gaat er van uit: Dat eenieder in beginsel verantwoordelijk is voor de afvalstoffen die hij of zij voortbrengt, met de financiële consequenties vandien. Dë verwijdering op een doelmatige en op een milieuhygiënische verantwoorde wijze moet plaatsvinden. Er moeten regelingen worden getroffen, dat het zich ontdoen van bepaalde afval stoffen zodanig kan worden bepaald, dat afvalstoffen en hergebruik van afvalstoffen doelgericht kan worden bewerkt. Mijnheer de voorzitter, in het preadvies stelt u dat het provinciaal afvalstoffenplan wordt vastgesteld voor een periode van 5 jaar. Indien men in deze periode wil komen'tot een verdergaande samenwerking binnen het streekgewest, dan zal er snel duidelijkheid moeten komen over de toe komstige positie van de vuilverbrandingsinstallatie te Roosendaal. Dit ondersteunt ook de fractie van het samenwerkingsverband. Mijnheer de voorzitter, ik ben geen deskundige in deze gehele situatie van verwer king afvalstoffen, maar van mening om er genoeg over gelezen te hebbenende dagelijkse trend van nieuwsgaring in de persbladen en televisie te volgen wordt ik steeds bewuster gemaakt over deze gehele materie van het afvalstoffen-probleem. Daarom ben ik van mening dat Roosendaal een goede locatieplaats zou kunnen zijn voor het gewest in de toekomst, voor het totale afvalstoffenprobleem die daar ter plaatse zou kunnen gebeuren in een verbrandingsinstallatieproces. Tenslotte, mijnheer de voorzitter, zouden wij nog willen wijzen op de wens in de nota genoemde om in de gemeente een controleplaats aan te geven, waar burgers op bepaalde tijden huisvuil kunnen brengen. Dit kan zowel een besparing geven op de kosten van het ophalen" van huisvuil. maar kan ons ook verlossen van het huisvuil dat nu her en der gestort wordt langs de berm van de weg. Tenslotte mijnheer de voorzitter, wij hopen hier een bijdrage geleverd te hebben voor een goede afloop, in deze situatie van afvalstoffenprobleem in de regio. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, wat mij erg trof in de stukken die Nee, laat ik eerst iets anders zeggen. In grote lijnen met de nota akkoord, alleen misschien vinden de heer Van der Graaf en ik elkaar op dat punt, dat we hem in zijn conclusies wat aan zouden willen scherpen, maar wat mij het meest trof in de stukken die ter inzage lagen was een stelling ik dacht van de heer Fakkers dat er dan sprake is van niet van gecontroleerd storten, maar gecontroleerde onzorgvuldigheid en dat is eigenlijk naar twee kanten. Dat is onzorgvuldig naar de manier waarop we storten en de controle daarop maar ook het feit dat we maatschappe lijk gezien thans laten zien dat het ook anders kan. Als u ziet dat de ongeregelde stortingen de wilde transporten van afvalstoffen, dat is veel ongeregelder dan het transport van produkten en wat zie je nou net bij produkten. Dat we een uit gebreide organisatie hebben om transport van gevaarlijke stoffen te controleren. Nota bene gevaarlijke stoffen die administratief te volgen zijn via connossementen, via vrachtbrieven etc. Via uitladingslijsten bij producenten en bij inkomstenlijsten van consumenten. Desalniettemin hebben we daar een uitgebreid controle-apparaat van het Corps Controleurs Gevaarlijke Stoffen, maar in het gebied waar het vol strekt ongeorganiseerd gaat, waar je als '.controlepunten zou moeten hebben de stort-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 130