-39- te gaan. Ik dacht dat ik juist in die richting was geformuleerd en dan moet ik zeggen van nou, we raken een parkeerterrein kwijt wat toch een aanzienlijk gevaarlijke situatie in zich bergt. Zeker als je de ontsluiting daarvan in ogen schouw neemt. Er wordt een hoek bebouwd en daardoor wordt een gat in de kom van de gemeente opgevuld en - en dat vinden we eigenlijk het aantrekkelijkste - er wordt een zoals door zijn aantallen en ook blijkens de maquette wordt er een woningtype gebouwd wat erg aansluit bij de woningen uit de omgeving, namelijk erg kleinschaligheid en het plan zoals het op ons is overgekomen dat het een waarde volle aanvulling is van de gebouwen uit de omgeving. De VOORZITTER: Met betrekking tot het bezwaar over de verkeerssituatie wat de heer Wijnen heeft gebracht denk ik dat ik dat het beste aan de*heer Du Pont kan vragen. De heer DU PONT: Nou, ik dacht juist dat het uitgangspunt altijd is geweest bij de reconstructie van het kruispunt zoals het dus gemaakt is, dat dat een definitieve reconstructie was, waarbij rekening gehouden diende te worden met de uitzichthoek. en daar is met het maken van het plan van tevoren op gewezen dat dat in het plan verwerkt moest zijn. Nou die uitzichthoek, die kunt u duidelijk zien dat men daar rekening mee gehouden heeft en dat dus uit verkeerstechnisch oogpunt het plan volledig voldoet aan de eisen die we indertijd daarvoor gesteld hebben. De VOORZITTER: Met betrekking tot het bestemmingsplan hebt u waarschijnlijk wel kunnen meeluisteren. De matrix wordt inderdaad meteen benut voorzover het gaat om de mogelijkheid tot het vestigen van woningen. Daar waar er een bouwvergunning nodig is voor eeneen volgende bouwvergunning nodig is voor een woning, kan die in ieder geval niet afgegeven worden. Met betrekking tot het soort woningen dat er komt lopen we op het moment denk ik weinig risico, want als een bouwer boven het niveau van premie A uitkomt dan denk ik dat ze over het algemeen niet verkoopbaar zijn. Dat is in ieder geval voor 2 van de woningen de bedoeling. De hoekwoning, daarvan hebben we geen prijsindicatie. Er is nogal gestoeid tussen de aannemer en bouw- en woningtoezicht en bouwtoezicht, dus de welstandscommissie om tot een aanvaardbare en toch nog verkoopbare woning te komen, want het inpassen in de lijn van de gevelrijen aan de Molenstraat en aan de Markt was verre van een voudig. Uiteindelijk is er dit compromis uitgekomen, waarbij die twee aan de Molenstraat dus in de premie-A-sfeer gerealiseerd moeten gaan worden. Ja, de overwegingen die de heer Rennings aanhaald zijn ook bij ons duidelijk aanleiding geweest. Het vullen van een gat. Het wegwerken van een erg gevaarlijk gelegen parkeerterrein. Nog gevaarlijker sinds wij een stuk grond hebben verkocht aan de buurman, waardoor namelijk men uitsluitend door rechtstreeks het trottoir op te steken gebruik kan maken van de parkeerplaats. Er is een duidelijke aansluiting bij de woning geweest. We hadden ook de indruk dat we er een goede zaak mee zouden doen en wellicht dat het dan ook in de sfeer van de werkgelegenheid nog een welkome aanvulling op dit moment is, want zoveel is er niet te bouwen. De heer WIJNEN: Ja, de matrix is vol, maar dat was niet het overwegingspunt en ik denk dat ten aanzien van de matrix dat is een kwestie van definitie, maar de gezichtshoek dat denk ik niet dat dat het meest centrale punt is. Het is eigenlijk meer de draaimogelijkheden en de ruimte in het kruispunt om voor voldoende breedte van voertuigen om die de Markt op te laten draaien. Daar wordt het dus bepaalt. Niet vanwege het gebrek aan zicht, maar vanwege het feit dat daar een krappe situatie is ter plekke en dat is eigenlijk de reden geweest voor het voorstel om dit aan te houden totdat daar duidelijkheid is. Het is niet dat wij het voorstel niet leuk vinden qua opzet en uitvoering dat is een ander argument. Daar zijn wij helemaal niet tegen, maar het is meer van nou, is daar nou een definitieve situatie met betrekking tot het verkeer daar ingetreden. Nou dan denk ik dat je moet zeggen van nou, dat willen we eerst nog eens even nader bekijken. De heer DU PONT: Ja, ik dacht dat toen het kruispunt gereconstrueerd was, dat we daar toen een situatie geschapen hadden die dacht ik toch aan de eisen voldoet en ik zie niet in dat daar nog meer van die hoek af zou moeten. Het is een behoorlijke brede uitrit geworden. Het verkeer dat naar rechts moet heeft een behoorlijke uit- voegstrook en ik moet u eerlijk zeggen dat de problemen die u signaleert dat wij die toch zo niet ervaren. De VOORZITTER: Mag ik concluderen dat u zich in meerderheid toch duidelijk kunt vinden in het voorstel. Vraagt iemand aantekening dat hij tegen het voorstel is

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 128