-18- best wel eens benadrukt mag worden dat daar ons korps eigenlijk niet op is ingesteld. Wij hebben met name die organisatie waarin ook beleidsmatige advisering wordt ondergebracht, moet ondergebracht worden, maar het appa raat is in feite afgestemd qua omvang op de doe-taken en dat dit er uitgekomen is zonder dat daarmee het klaarkomen van de begroting in gevaar is gekomen dat vind ik zeker omdat het hier om pionierswerk ging toch eigenlijk wel een compliment waard. U zegt de instrumenten zijn nog niet uitgeput. Ik denk dat vanuit het werken met een systeem we ervaringen zullen opdoen. Van de een malige middelen is het fiscaal egalisatiefonds zijn de structurele delen daarvan gekomen. Er is een fiscaal egalisatiefonds gekomen. Ik denk overigens dat we dat niet meer alleen hoeven te doen, want ik heb begrepen dat nieuwsgierige chefs financiën uit de omgeving al hebben ingehaakt op de persberichten en zich hebben verstaan met de ontwerpers hier in het gemeentehuis om te kijken of dat nou eigenlijk ook niet iets voor hen was. En de secretaris fluistert: en de provincie zal niet achterblijven. Ik begrijp van de heer Rennings dat ook hij is voor het objectiveren van de post onvoorzien. Met betrekking tot die aanduidingen van die meeropbrengst van die belastingen legt de heer Rennings een relatie naar het beginsel: elk jaar draagt zijn eigen lasten. Ik denk dat als je een dergelijke uitspraak wilt hanteren dat je dan wel principieel een egalisatiefonds wat over jaren zou moeten werken zou moeten afwijzen. Daarnaast denk ik dat er geen relatie, geen echte relatie is tussen de kosten en de meer opbrengst of liever gezegd tussen meeropbrengst en eventuele kosten, reden waarom dit voorstel gedaan is om op die manier die onverwachte meevallers te bestemmen naar de beleidsvorming voor dit en komende jaren toe. Met be trekking tot het plafond wat u zegt dat er wel zou moeten worden aangegeven om niet te veel vrijheden te krijgen tot het voeden. Ja, ik denk dat waar de raad dat zelf doet dat helemaal niet zo nodig is dat we daar in feite altijd allemaal bij zijn. De heer Wijnen constateert dat het jammer is dat het niet eerder is ja, ik denk dat we dat allemaal zullen doen als we aan iets goeds bezig zijn. Zijn opmerking over de extra afschrijving en het voorstel om artikel 18, lid 1 te schrappen zijn met name aan het adres van de heer Den Braber gericht en ik denk dat hetzelfde geldt voor de woorden van de heer Van Hoek. Oh, wacht even, nou zie ik dat ik bij de heer Van Hoof nog iets vergeten ben. Iets waar ook de heer Van Hoek op wijst. Het is natuurlijk inderdaad niet zo dat we hier een bron van nieuwe voorzieningen hebben gecreëerd, maar ik denk dat we wel met de nodige realiteitszin moeten vaststellen dat de middelen die er wel zijn toch in ieder geval beter benut kunnen worden en direkter door de raad benut kunnen worden, want als het gaat om het besteden van middelen die bij die saldi-reserve terecht zijn gekomen dan weten we met elkaar dat het reuze moeilijk is. Ik hoop dat ik alle vragen beantwoord heb. Het woord is aan de raad. De heer DEN BRABER: Een paar korte reacties mijnheer de voorzitter. Over die extra afschrijvingen dat wij daarmee gekomen zijn was ingegeven door het feit dat wij dat nieuwe fenomeen dat fiscaal egalisatiefonds willen bewaken en ge confronteerd waren tot nu toe met een politiek hier die dus met name over schotten besteedde voor extra afschrijvingen en daarom vonden wij dat daarvoor nadere spelregels bepaald moeten worden. Maar nu uw college zegt van nou u zit in feite op dezelfde lijn. U zegt in principe moeten we nu geen over schotten meer besteden voor extra afschrijvingen. Dat gaat een stuk verder dan wij. Ik kan me daar alleen maar in vinden en als wij ons aan dat principe houden dan zijn wij zeer tevreden. Het vastgestelde bedrag. Ja, de heer Rennings noemt het percentage van de algemene uitkering plus belasting en ik kom op een bedrag per inwoner. Het maakt mij in feite niet zoveel uit, maar de suggestie dat we dus terug moeten rekenen, daar wil ik vanaf. Ik wil het inderdaad objectie veren, vooraf zonder terugrekening-methode, maar ja, je moet ergens beginnen en op dit moment nou, de schaal is 1/200.000, maar ik denk toch wel dat het bij de provincie de voorkeur verdient dat we een bedrag per inwoner hanteren. De meeropbrengsten van de belastingen om daar een plafond in aan te brengen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1980 | | pagina 107