-18-
best wel eens benadrukt mag worden dat daar ons korps eigenlijk niet op is
ingesteld. Wij hebben met name die organisatie waarin ook beleidsmatige
advisering wordt ondergebracht, moet ondergebracht worden, maar het appa
raat is in feite afgestemd qua omvang op de doe-taken en dat dit er uitgekomen
is zonder dat daarmee het klaarkomen van de begroting in gevaar is gekomen
dat vind ik zeker omdat het hier om pionierswerk ging toch eigenlijk wel een
compliment waard. U zegt de instrumenten zijn nog niet uitgeput. Ik denk dat
vanuit het werken met een systeem we ervaringen zullen opdoen. Van de een
malige middelen is het fiscaal egalisatiefonds zijn de structurele delen
daarvan gekomen. Er is een fiscaal egalisatiefonds gekomen. Ik denk overigens
dat we dat niet meer alleen hoeven te doen, want ik heb begrepen dat nieuwsgierige
chefs financiën uit de omgeving al hebben ingehaakt op de persberichten en
zich hebben verstaan met de ontwerpers hier in het gemeentehuis om te kijken
of dat nou eigenlijk ook niet iets voor hen was. En de secretaris fluistert:
en de provincie zal niet achterblijven. Ik begrijp van de heer Rennings dat ook
hij is voor het objectiveren van de post onvoorzien. Met betrekking tot die
aanduidingen van die meeropbrengst van die belastingen legt de heer Rennings
een relatie naar het beginsel: elk jaar draagt zijn eigen lasten. Ik denk dat
als je een dergelijke uitspraak wilt hanteren dat je dan wel principieel een
egalisatiefonds wat over jaren zou moeten werken zou moeten afwijzen. Daarnaast
denk ik dat er geen relatie, geen echte relatie is tussen de kosten en de meer
opbrengst of liever gezegd tussen meeropbrengst en eventuele kosten, reden
waarom dit voorstel gedaan is om op die manier die onverwachte meevallers
te bestemmen naar de beleidsvorming voor dit en komende jaren toe. Met be
trekking tot het plafond wat u zegt dat er wel zou moeten worden aangegeven
om niet te veel vrijheden te krijgen tot het voeden. Ja, ik denk dat waar de
raad dat zelf doet dat helemaal niet zo nodig is dat we daar in feite altijd
allemaal bij zijn. De heer Wijnen constateert dat het jammer is dat het niet
eerder is ja, ik denk dat we dat allemaal zullen doen als we aan iets goeds
bezig zijn. Zijn opmerking over de extra afschrijving en het voorstel om
artikel 18, lid 1 te schrappen zijn met name aan het adres van de heer Den Braber
gericht en ik denk dat hetzelfde geldt voor de woorden van de heer Van Hoek.
Oh, wacht even, nou zie ik dat ik bij de heer Van Hoof nog iets vergeten ben.
Iets waar ook de heer Van Hoek op wijst. Het is natuurlijk inderdaad niet zo
dat we hier een bron van nieuwe voorzieningen hebben gecreëerd, maar ik denk dat
we wel met de nodige realiteitszin moeten vaststellen dat de middelen die er
wel zijn toch in ieder geval beter benut kunnen worden en direkter door de
raad benut kunnen worden, want als het gaat om het besteden van middelen die
bij die saldi-reserve terecht zijn gekomen dan weten we met elkaar dat het
reuze moeilijk is. Ik hoop dat ik alle vragen beantwoord heb. Het woord is aan
de raad.
De heer DEN BRABER: Een paar korte reacties mijnheer de voorzitter. Over die
extra afschrijvingen dat wij daarmee gekomen zijn was ingegeven door het feit dat
wij dat nieuwe fenomeen dat fiscaal egalisatiefonds willen bewaken en ge
confronteerd waren tot nu toe met een politiek hier die dus met name over
schotten besteedde voor extra afschrijvingen en daarom vonden wij dat daarvoor
nadere spelregels bepaald moeten worden. Maar nu uw college zegt van nou
u zit in feite op dezelfde lijn. U zegt in principe moeten we nu geen over
schotten meer besteden voor extra afschrijvingen. Dat gaat een stuk verder dan
wij. Ik kan me daar alleen maar in vinden en als wij ons aan dat principe houden
dan zijn wij zeer tevreden. Het vastgestelde bedrag. Ja, de heer Rennings
noemt het percentage van de algemene uitkering plus belasting en ik kom op een
bedrag per inwoner. Het maakt mij in feite niet zoveel uit, maar de suggestie
dat we dus terug moeten rekenen, daar wil ik vanaf. Ik wil het inderdaad objectie
veren, vooraf zonder terugrekening-methode, maar ja, je moet ergens beginnen
en op dit moment nou, de schaal is 1/200.000, maar ik denk toch wel dat het
bij de provincie de voorkeur verdient dat we een bedrag per inwoner hanteren.
De meeropbrengsten van de belastingen om daar een plafond in aan te brengen