-13-
van hebben, die weten natuurlijk wel wat hier bedoeld wordt, maar stel je
voor dat die mensen onder de tram komen dan zijn we de bedoeling kwijt en
ik stel daarom voor om lid c, de redactie daarvan te wijzigen in "het bedrag
van de inkomsten welke eenmalig niet worden genoten." Ik denk dat dat veel
duidelijker is dan wanneer er staat "inkomsten die niet ten gunste van
een functionele post kunnen worden geraamd". Nou artikel 18, lid 1, daar heb
ik het over gehad. Ik stel dus voor om dat te schrappen. In mijn brief aan het
college en in de reactie heb ik ook voorgesteld om de terugboeking naar de
saldireserve van ruim een ton om die te schrappen en dus over te laten lopen
naar het fiscaal egalisatiefonds. Mij is inmiddels duidelijk geworden dat dat
in strijd is met allerlei voorschriften en derhalve trek ik dat bij deze in.
Ik denk dat ik er wel ben. Ja, nogmaals mijnheer de voorzitter we zijn blij met
het instrument dat ons in staat stelt ons financieel beleid nog verder te ver
fijnen. Met name dus in de richting van de belastingproblematiek. De mensen
in onze gemeente zullen dat ook merken, is mijn verwachting dat wij dit hebben.
In die zin dat wij een alleszins aanvaardbaar voorzieningenniveau in stand
kunnen houden zonder dat daar in deze moeilijke tijden exorbitante belasting
heffingen voor moeten plaatsvinden. Ik wil wel wijzen op de doelstelling van
het fonds. Daar staat dat het is gemaakt om schommelingen te egaliseren. Het
is zeker niet gemaakt om belastingverhogingen of belastingaanpassingen te voor
komen. Dat is best een handige opmerking mijnerzijds voor een later agendapunt.
Het is daar met name niet voor gemaakt omdat er toch een, zoals het in de nota
staat, ja, het structurele karakter van het een en ander is niet helemaal hard.
Het fluctueerd erg en derhalve moet je dus voorzichtig zijn met daar nou uit
te concluderen van nou hoeven we geen belasting meer te heffen of conclusies
die in die richting gaan.
De heer VAN HOOF: Ja, mijnheer de voorzitter, ik ben indertijd een van de tegen
stemmers geweest tegen het invoeren van een fiscaal egalisatiefonds. Ik had
daar geen directe behoefte aan. Ik denk dat wanneer we de juiste kredietbewaking
toepassen zoals die mogelijk is met de eigen middelen met de post onvoorzien
en met de post eenmalige middelen, maar nogmaals mits adequaat toegepast,
juiste kredietbewaking, dan denk ik dat we gewoon hetzelfde effect zouden kunnen
bereiken. Mijnheer Den Braber die doet voorkomen alsof met de kreatie van dit
fonds in een keer een bron van financiële middelen geschapen wordt, wat ons
voorzieningen-niveau zonder meer in stand houdt. Nou mijnheer de voorzitter
ik wil dat toch wel graag uitgelegd zien. Het fonds zal gevoed moeten worden
en die middelen zullen dan toch ergens vandaan komen. Ik stel me voor dat door
het fiscaal egalisatiefonds niet zomaar zonder meer geld uit de lucht komt vallen
bij wijze van spreken. Dat zal dan toch eerst ergens vandaan moeten komen en
ik zie dan geen andere mogelijkheid dan dat het of dat we het van de overheid
kregen, maar ik zie niet in dat we dat alleen maar krijgen omdat we een
fiscaal egalisatiefonds zouden hebben. Of een andere mogelijkheid en de enige
mogelijkheid die er dan is en die er altijd zal blijven en die er altijd geweest
is in het verleden, dat is het vragen aan de burgers. Ja, daar ontkomen we niet
aan ook al hebben we een fiscaal egalisatiefonds. Naar mijn mening heeft het de
enige gunstige werking dat het inderdaad de schommelingen in de belastingheffing
kan voorkomen. Waar de heer Den Braber juist weer van zegt dat het daar juist niet
voor bedoeld is. Nogmaals mijnheer de voorzitter, met de uitwerking als zodanig
kan ik vrede hebben. We hebben er weer een middel bij, maar ik wil niet voor
bijgaan aan de notitie die ook ter inzage heeft gelegen van de adviserende
ambtenaar, dat dit allemaal wel kan en dat dit fiscaal egalisatiefonds mede een
bijdrage kan leveren, maar dat we dan toch ook moeten zorgen voor andere maat
regelen en daar wordt dan naar mijn mening mee bedoeld personele maatregelen.
Ik denk dat dat veel meer een aspect is wat soulaas zou kunnen bieden om een
adequate kredietbewaking te kunnen hebben dan het in het leven roepen van allerlei
fondsjes en reserveringsmogelijkheden. Ik denk nogmaals dat het a la minute
kunnen constateren van begrotingsafwijkingen, dat dat feitelijk het enige
middel is, als dat geconstateerd kan worden dan kan dat via de post onvoorzien
of via de post eenmalige middelen, kan dat ook gedaan worden. Nogmaals mijnheer
de voorzitter, nu het voorstel hier is. Ik kan er vrede mee hebben maar het
lost naar mijn mening niet de problemen op waar we toch steeds mee geconfronteerd