-to-
activiteiten dan moet er minimaal in Oudenbosch een functionaris C zijn.
In zoverre kan onze fractie meegaan met het standpunt van het bestuur van
het maatschappelijk centrum en betekent het dat wij op dit punt het college
niet volgen. Met betrekking tot de uitbreiding van de administratieve uren.
Die vergelijking hebben wij gemaakt; die kan je natuurlijk niet helemaal
zo maken, maar wij hebben dus op een rij gezet wat we direct voor capaci
teiten in Oudenbosch hebben op het gebied van het maatschappelijk werk, wat
we krijgen en wat daar tegenover voorheen de administratieve ondersteuning
was. En als je geen maatregelen zou nemen, hoe die verhouding dan was. En
dan moet je zeggen terwijl je aan de ene kant minimaal voor 2 jaar een
uitbreiding krijgt van 28 uur per week naar 108 uur per week kan alleen dat
een administratieve ondersteuning vergen. Als je dan bovendien kijkt naar
de manier van werken gedurende de laatste twee jaar met het beleidsplan,
met de communicatie etc. etc., dan is het duidelijk dat er een stuk admini
stratieve ondersteuning moet zijn. Het deel wat niet in het preadvies staat
van de uitbreidende werkop basis van de werkverruimende maatregelen.
Daar zou ik ook graag over worden geïnformeerd. Met name omdat nou in deze
sector juist die werkloosheid zo groot is. Dat heeft er zelfs toe geleid
dat de minister van sociale zaken zijn E-werken met ingang van 1 januari '80
heeft stopgezet om in de administratieve functies meer middelen ter be
schikking te krijgen. Bij het aanstellen van de tweede opbouwwerker. Ik kan
mij vinden in de argumenten van de heer Den Braber. Als je een leiding
gevende functionaris hebt dan kan de tweede minder zwaar zijn. Daar zou'ik
nog aan toe willen voegen dat het erg goed is om juist de niet volledig
ervaren mensen ook een kans te geven. Ik denk dat we moeten streven naar een
geschikte man of vrouw en niet de beste en ik vind het alleszins aanvaard
baar om te kiezen voor functie O.A. Er wat dieper induiken heeft mij ge
leerd dat opleidingsniveau X betekent dat je persé iemand neemt uit de
part-time, dus iemand die nog een opleiding volgt. Daarmee wil niet gezegd
zijn dat ook iemand die onder de categorie Y valt - zo leer je het alfabet
nog eens - en dat is dan iemand die nog geen ervaring heeft maar een op
leiding heeft gevolgd. Die zou het wat ons betreft ook kunnen zijn. Ten
slotte die jeugd- en jongerenwerker. Gelukkig dat hij er komt. Wij zullen
dit voorstel van harte ondersteunen. Een opmerking moet mij tenslotte nog
van het hart. En dat is op bladzijde 5 waarin u zegt dat is een lastenver
zwaring van ongeveer 60.000,zal leiden zodat het weieens zou kunnen
betekenen dat de plaatselijke belastingen zouden moeten worden verhoogd.
Ik denk dat die relatie eigenlijk niet mag worden gelegd. Het is zo de
belastingen worden verhoogd omdat het totaal aan uitgaven wordt overschreden
en als wij vinden dat dit moet gebeuren en de belastingen mogen niet worden
verhoogd dan zullen wij moeten kiezen wat dan niet moet gebeuren. Ik vind
het veel zuiverder om te zeggen dat het terecht is dat die lasten toenemen
maar dat dat voor deze 60.000,automatisch de belastingen moeten worden
verhoogd; die conclusie wil ik vooralsnog niet trekken.
De heer WIJNEN: Mijnheer de voorzitter, gezien de recentheid van die werk....
van die C.A.O.-bepaling voor het opbouwwerk, lijkt het ons gewenst dat eerst
eens vastgesteld wordt door het bestuur en door het ministerie van C.R.M.
wat nou werkelijk de taken en functieomschrijving van de opbouwwerker hier
in Oudenbosch is. Ik vind dat daar nogal wat onduidelijkheid over bestaat
blijkbaar bij C.R.M. Dus in gezamenlijk overleg zou de werkgever met C.R.M.
eens kunnen doornemen of die betreffende woorden die daar centraal staan
zelfstandigheid, leidinggevende functionaris, fietsen en dat soort dingen
dat er nou eens door C.R.M. werkelijk gekeken wordt wat doet die man. Welke
begrippen gebruiken zij en wat voor inhoud geven zij daar nou aan en hoe
komen ze er nou bij. Hebben ze daar nou een onderzoek voor gedaan om te
zeggen hij past er niet in. Waar baseren ze die beslissing op. Dat lijkt ons
toch een belangrijke zaak. Ik denk dat het voor het bestuur van het M.C.
gezien het feit dat ik dan ken van het opbouwwerk hier, dat het eigenlijk
niet eens zo moeilijk is om dit aannemenlijk te maken. Dat C.R.M. toch moet