-38-
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
6.6.Voorstel tot verhoging van de subsidie aan de Stichting Maatschappelijk
Centrum in verband met diverse personele voorzieningen/l87e wijziging
gemeentebegroting 1979 en 3be wijziging gemeentebegroting 1980.
De heer DEN BRABER: Als eerste komt hierbij aan de orde de herinschaling
van de opbouwwerker. De realisering daarvan loopt langs drie wegen. De
werkgever stelt de functiecode en de inschaling vast. De gemeente de
subsidiëring en het ministerie ambtshalve, dus onafhankelijk van wat wij
hier verhapstukken, pleegt een aanpassing van de rijksbijdrageregeling in
geval als zij meerkosten vermoeden. Nou heeft dit maatschappelijk centrum
op k september de eerste stap gezet en in de vergelijking O.C.-functie -
O.B.-functie geredeneerd vanuit het feit dat die man zelfstandig en project
matig bezig is gezegd nou dat is duidelijk een O.C.-functie. Na het besluit
van het M.C. wordt de procedure eigenlijk een beetje vertroebeld want de
onafhankelijke rol van C.R.M. in deze wordt aangetast omdat de gemeente
toen eerst zijn oor te luister legde bij het ministerie. De mening van het
ministerie inzake het al of niet zelfstandig werken was dat die man dat niet
deed. Hij deed dat onder verantwoordelijkheid van een leidinggevende
functionaris en bij gebrek aan zo'n figuur zegt men dan maar gemakshalve
niet ambtshalve maar gemakshalve, die figuur is dan het bestuur. Ten aan
zien van de vorm van werken zeggen ze: ja, hij fietst te weinig. Nou klopt
dat wel want meestal komen we de opbouwwerker in een meer geautomatiseerd
voertuig tegen, maar ja tenslotte is de techniek ook hier niet stil blijven
staan, maar impliciet houdt dat in dat men hem een accommodatie toedicht
die er niet is. Ze zullen toch niet in de war zijn met De Standdaard in
Standdaarbuiten daar lijkt het tenminste een beetje op maar daar hebben we
hier in Oudenbosch zo weinig aan. De man beschikt alleen maar over een
bureau maar dat had hij net zo goed thuis kunnen hebben voor de werkzaam
heden die hij daar verricht. Het ministerie dicht hem dus het club- en buurt
huiswerktoe dat er helemaal niet is. Ten aanzien van de redenering van het
ministerie zeg ik dan ook van nou daar klopt helemaal niks van. Nou komt zo'n
redenering niet als een donderslag bij heldere hemel de wethouder heeft er
bij het vorige voorstel ook al - met zachte woorden - op gewezen, dat
het gewoonte is geworden bij het ministerie om tegenwoordig de consequentie
van het eigen uitgezette beleid voorzover dat al aanwezig is niet te aan
vaarden. Het welzijnsweekblad kan daarover wekelijks aardige dingen vertellen.
Daarom vind ik dat we moeten zeggen nou dat jullie voorbijgaan aan het
feitelijke opbouwwerk hier in Oudenbosch en voor die opbouwwerker een O.B.-
functie maken - wat een naam zeg -. Dat is jullie zaak. Wij zijn verant
woordelijk voor het werk hier in Oudenbosch en wij moeten bepalen in welke
mate wij willen subsidiëren en terecht schrijft het maatschappelijk centrum
in zijn brief die deze week binnengekomen is dat we daarbij uit moeten gaan
van de praktijk. En die praktijk is niet anders dan dat hier duidelijk
sprake is van een O.C.-functie. Derhalve gaan wij mee met de keuze van het
maatschappelijk centrum en stellen voor om te subsidiëren conform die code
O.C. hetgeen voor 1979 een meer-subsidie van 9-019?in zou houden, al
thans volgens mijn berekeningen. Dat is veel geld, maar ja het is niet
anders. Conform het ambtelijk advies zou ik u wel willen verzoeken om als
we daartoe besluiten de zaak opnieuw bij C.R.M. aan te kaarten. Het tweede
punt van het voorstel is de uitbreiding van het aantal administratieve uren.
Eigenlijk liggen er daar twee verzoeken open. Enerzijds die uitbreiding met
10 uur en anderzijds een verzoek om goedkeuring voor het aantrekken van een
full-time-kracht, in de gelegenheidsverruimende sfeer. Van dat laatste vind
ik in het preadvies niks terug. Is dat helemaal van de baan of hoe staat
het daar nou mee Ten aanzien van die uitbreiding van 6 naar 16 uur waar
eigenlijk 20 uur nodig is volgens dit stuk kunnen we moeilijk nee-zeggen.
De tweede opbouwwerker is een zaak die al een fors aantal jaren loopt. In
het verzoek daartoe geeft het bestuur aan dat de huidige opbouwwerker handen
tekort komt. Ze wijzen op het toenemende inwonertal en de daaraan gepaard