-1^-
zakelijk is dat die school meer geld moet krijgen omdat blijkt dat het te gering
is wat gegeven wordt, dan dient de raad erover te kunnen oordelen. Door het
vormen van reserves gebeurt dat niet. Ik wil er overigens op wijzen dat de
gedachtengang van de heer Rennings niet door de feiten gesteund wordt, wanneer
hij zegt dat is ook voor andere doeleinden bestemd. De enige, letterlijk de
enige toelichting die we vinden bij deze kattebellen, dat is de toelichting bij
dat reservefonds, en die toelichting luidt: dit is het batig exploitatiesaldo
over 1978 dat aan de reserve groot onderhoud is toegevoegd. Als je nou de enige
toelichting die er is niet serieus neemt, nou dan kan ik me voorstellen dat hij
verder geen toelichting nodig heeft. Mijnheer de voorzitter, het overnemen van
het groot onderhoud. Wij zijn toch waarlijk niet zo dom dat we veronderstellen
dat dat nu nog even kan. Ik heb het niet met zoveel woorden gezegd, maar
natuurlijk bedoelen wij niet dat het nu nog moet kunnen. Natuurlijk strekt
onze opmerking om dat voor 1981 toch in ieder geval te bewerkstelligen. Daarbij
zijn uiteraard een heleboel zaken belangrijk, zoals dus die reserves die
in de fondsen gestort zijn, want het zou inderdaad niet juist zijn wanneer de
gemeente met een blanke lei begon en de reserves die in die tussentijd zijn ge
vormd voor dat groot onderhoud, wanneer die daarvoor niet konden worden gebruikt.
Met andere woorden op dit punt is voor ons geen uitstel nodig van de behande
ling van dit voorstel. Wat overigens wel gezegd moet worden dat is dat wij
consequent, en wat we ook vorig jaar gezegd hebben, dat wij niet akkoord kunnen
gaan met het vaststellen van leerlingenbedragen wanneer daaraan niet ten grond
slag ligt een duidelijke begroting, een duidelijke rekening van het laatste
jaar waarin die rekening is kunnen worden opgemaakt. Dus niet het voorlaatste
of laatste jaar dat kan ook het voorlaatste jaar zijn met een duidelijke toe
lichting zoals we in feite altijd verlangen op alle gebieden waar we subsidiëren.
Welnu dat ligt niet voor. Om die reden kunnen wij onze goedkeuring aan dit
voorstel niet geven.
De heer RENNINGS: Ik blijf toch nog met die vraag over de energiekosten zitten.
Ik heb uit de brief van het schoolbestuur van de Paulusparochie niet begrepen
dat zij daarin bezuinigingen aankondigden. Het was veeleer een voorbehoud maken
om mochten er kostenstijgingen komen dan toch nog extra kosten in rekening te
mogen brengen. Ik heb bij mijn vergelijking van de posten die aan de reserve
zijn toegevoegd en de posten die voor groot onderhoud voorzien zijn heb ik
gezegd dat er inderdaad een overschot op is. Ik heb me ook niet beroepen op een
toelichting van het schoolbestuur. Ik heb me beroepen op de herhaalde opmerkingen
van de inspecteur als hij schrapt in incidentele aanvragen op grond van artikel
72 van de Lager-onderwijswet dacht ik dat je dan herhaaldelijk tegenkomt dat
dat uit de exploitatievergoeding moet. Met andere woorden, het is niet voorzien.
Desalniettemin vindt de inspecteur dat het toch uit de exploitatievergoeding
betaald moet worden. Met name gold het daar als er sets moeten worden uitgebreid
als er nieuwe sets ter vervanging van een heel leerprogramma moeten komen. Ik
bedoel daarmee dat daar ook een deel van de reserve voor aangewend moet worden.
Of deze. er nu voor bestemd is of niet. .Ik stel gewoon vast dat in de prognose van
kosten je herhaaldelijk tegenkomt dat in afwijking van verzoeken van schoolbesturen
naar de exploitatievergoeding wordt verwezen. Ik concludeer dat we inderdaad
nog een toelichting op de verschillen nodig moeten hebben; dat we in ieder geval
een stuk meer inzicht hebben dan voorgaande jaren. Ik heb in ander verband al
over de reserve gesproken. Ik had nog gevraagd hoe groot is dan die reserve.
Ik,denk dat ik die vraag nu niet meer moet stellen, want daar is straks al over
gesproken. Ik concludeer dat wij met het voorstel, gelet op die bemerkingen
voor het volgend jaar, wel akkoord kunnen gaan.
De heer VAN HOOF: Mijnheer de voorzitter, even heel kort. Mijnheer Van der Graaf
zegt: je kunt het op 2 manieren berekenen. Ik wil toch nog even constateren
dat tussen zijn manier van rekenen en tussen de mijne toch 77-000,verschil
zit en dat is toch niet onaanzienlijk. Hij sprak over een bedrag dat veel
groter was dan 35,per leerling en als je dat in eerste opwelling hoort als
buitenstaander dan zou je zeggen: mensen, mensen wat is daar aan de hand. En als