-15-
als je de behoefte aan dit soort functionarissen, dit soort adviseurs zou gaan
bundelen binnen het streekgewest dan is de zeggenschap die je hebt met betrekking
tot de mensen die het gaan doen, die is natuurlijk weg, want die zeggenschap wordt
overgenomen door het streekgewest. De vraag is of je daarmee niet toekomt aan
een streekgewest met zijn wijken waarbij je precies de grens van het streekgewest
kunt vaststellen omdat je dan overgaat naar een nieuw type wijk. Ik denk dat de
eigen keus van een kreatieve geest toch wel de moeite waard is om ook voor de
toekomst open te houden. Met betrekking tot de opmerking van mevrouw Kniep.
Ja, ik wil alleen bevestigen - dat staat ook in het advies - dat we inderdaad
alert moeten blijven op toekomstige ontwikkelingen om te kijken of zich daar
nieuwe situaties aandienen-waarop het aanbeveling verdient dat het streekgewest
inspringt. Het plan wordt dan ook ieder jaar bijgesteld. Ieder jaar krijgen we
een nieuw plan.
De heer VAN DER GRAAF: Mijnheer de voorzitter, hoe actueel zijn structuurplannen
en nou u heeft mij daar niet iets mee verteld waar ik verbaasd over ben. Het is juist
het feit dat het gewest een structuur, de gedachte heeft een structuurplan te
maken, gewestelijk en mede de taak van gemeenten overnemend terwijl van die ge
meenten zelf eigenlijk nauwelijks grond is om te zeggen van we moeten zo nodig.
Juist dat was de achtergrond van mijn vraag. Met andere woorden geen gewestelijk
structuurplan en ook geen gemeentelijk dan besparen we dat geld. Belangrijker
is wat u zegt tegen de gedachte die ik heb geopperd om een gewestelijk - en dan
zeg ik nu in dit geval ik drukte me inderdaad wat verkeerd uit - stedebouwkundig
bureau in te stellen, omdat ik denk dat juist datgene wat u zegt door mij eigen
lijk al was ....als probleem al was weggenomen. Ik heb gezegd die behoefte is
er, met nadruk bij kleine gemeenten. Welnu dan zul je een streekgewest, dat niet
alleen bestaat uit twee grotere gemeenten, maar uit veel meer kleinere gemeenten,
daar zul je naar moeten streven dat die dienstverlening dat die er is, waarmee in
feitelijke zin die kleinere gemeenten op een zelfde basis gebracht worden als die
twee grotere. Daar is die samenwerking dus een punt waar je van kunt zeggen daar
wordt het interessant. U zegt dat die keuze die van die kreatieve geesten, dat die
zeggenschap weg is. Dat dacht ik al eerder weerlegd te hebben. Ik heb namelijk
gezegd: niet wanneer het gaat om een bestemmingsplan als Albano, maar duidelijk
wanneer het gaat om diezelfde dingen waarvoor nu bijvoorbeeld over een belangrijk
gedeelte Bouw- en Woningtoezicht West-Brabant wordt ingeschakeld. Ook daar
dat is in feite dezelfde situatie. Ook daar hebben wij geen keus voor wat betreft
die kreatieve geest, maar we zeggen dit zijn zaken die eigenlijk veel meer
technisch zijn dan dat je daar inderdaad die kreativiteit voor nodig hebt. Daar
kunnen we ons dat veroorloven en dan is daarmee gelijk ook het bezwaar weggenomen
dat straks als dat doorgang zou vinden dat je dan kunt zien waar de grens van
het streekgewest is, want daar houdt dan de invloed op van dat stedebouwkundig
bureau. Dat vindt dan niet plaats evenmin als dat nu plaatsvindt voor wat betreft
het werkingsgebied van Bouw- en Woningtoezicht West-Brabant. Die dubbele situatie
van die Provinciale Planologische Dienst. Ik denk dat ook dat probleem geen grond
heeft, wanneer we dus inderdaad duidelijk zeggen dat het hier gaat om in
gehuurde stedebouwkundige deskundigheid, waarbij uiteindelijk deze raad en al die
andere raden verantwoordelijk zijn voor datgene wat ze zelf aanvaarden en ook
voor wat ze vragen aan die stedebouwkundige. Nou dan is die situatie doodgewoon
niet aanwezig. Ik blijf dus voor wat betreft mijn fractieleider-gedachte dat een
dergelijke vorm van dienstverlening zou leiden tot kostenbesparing tot echte
samenwerking, vooral de kleinere gemeenten en dan nog een hele denk ik terzake
een hele kleine maar terzake doende opmerking over het financiële deel hiervan.
Het zou op zich niet belangrijk zijn of dat die twee grote gemeenten meedoen, want
natuurlijk moet een dergelijke dienstverlening kostendekkend zijn. Evengoed als
wij nu betalen aan bureau Arnhem en betalen aan Bouw- en Woningtoezicht West-
Brabant zullen we natuurlijk ook moeten betalen voor de advisering en de werk
zaamheden van een dergelijk bureau.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, ik denk inderdaad dat het juist is dat wij
wat voorzichtig moeten zijn om het dorpenplan te noemen. Ik denk dat er andere
wegen zijn om dat onder de aandacht te brengen. Ik denk dat dat niet op
deze manier moet. Ik zie toch een stuk overeenkomst tussen de suggestie die ik