-le
vari de ene naar de andere post, waarbij alleen maar van belang is of het inder
daad onderwijskosten zijn. De interpretatieproblemen zijn ook aan de orde ge
komen. De heer Den Braber heeft hierop gewezen. Er is een duidelijk interpre
tatieverschil met betrekking tot de drukwerkkosten, want daaruit moet afgeleid
v/orden het verschil wat er is tussen die 1500»en f 300»Hij denkt
dat men voor het opbouwen van een goed beeld en het krijgen van inzicht in de
financiële afwikkeling van die exploitatie een aantal jaren nodig zal hebben
en dat men niet met de gegevens van één jaar zal komen tot een oordeel en een
goed beeld van wat er voor dat bedrag per leerling exact nodig is. Het is niet
een zo exact bedrag. Al is het een bedrag, wat dan misschien een grote mate van
nauwkeurigheid suggereert, doordat het geen afgerond bedrag is, maar zo maar
een willekeurige gulden - in dit geval een 3 - °P het eind heeft. Het is duide
lijk het bedrag waarbij men de indruk heeft dat het schoolbestuur het doen en
laten van de school goed kan laten functioneren, terwijl het royaal past binnen
de limiet, zoals die door de inspecteur wordt aangedragen. Er zijn van school
tot school zoveel verschillen dat men eigenlijk met dat ene bedrag per leer
ling als het allemaal verschillende schoolbesturen zouden zijn nog veel moei
lijker zou komen te zitten. Het feit dat men hier maar met twee schoolbesturen
te maken heeft maakt het mogelijk om tot een bedrag te komen wat, gemiddeld
genomen, goed bruikbaar is. Dat dit dan ook leidt tot het feit dat het een
betrekkelijk gestandaardiseerde toelichting is, is natuurlijk wel een, voor de
verduidelijking van het geheel, jammere omstandigheid. Hij denkt dat daar
wel onmiddellijk mee samenhangt het feit dat het gemiddelde van het totaal
ook bruikbaar is voor ieder van die scholen. Hij hoopt graag met de heren Van
Hoof en Den Braber dat dit een opbouwen is van gegevens die het mogelijk maken
om in de toekomst wel te zeggen van: nou hier wordt een post opgevoerd, die
gewoon niet reëel is of die, zoals die hier wordt opgevoerd, toch eigenlijk
niet in zijn volle omvang nodig is, met die post houden we geen rekening.
Als dat dan met kleine posten is dan is het effect natuurlijk op het totaal nog
buitengewoon gering. Als dat echter een tendens is die dan in de totale begro
ting zit dan gelooft hij dat men tot een echte zinvolle discussie kan komen en
dat men naar aanleiding van de toelichting die men krijgt ook duidelijk redenen
krijgt om een critisch gesprek met de schoolbesturen voort te zetten. Daartoe
heeft men op dit moment, naar de mening van het college, te weinig handvaten
om dat te doen.
Het lid VAN HOOF zegt hieraan nog een ding te willen toevoegen, namelijk dat
het in genen dele van zijn kant er op mag lijken dat er een bepaald wantrouwen
zou zijn naar de schoolbesturen toe. Hij vindt echter wel dat door op deze ma
nier de gelden ter beschikking te stellen er vragen opgeroepen worden. Waarom
niet met een eerlijke rekening gekomen Wat let het de mensen als ze het alle
maal goed doen, laat het dan iedereen zien. Dan kan men zich er ook over uit
spreken. Het zo krakkemikkerig verstrekken van gegevens roept mogelijk vragen
op. Misschien gewoon ten onrechte. Hij wilde dit nog even aan deze kwestie
toevoegen.
Het lid VAN DER GRAAF zegt dat naar de mening van zijn fractie, het college
van burgemeester en wethouders de raad dient af te schermen van dit soort
onvruchtbare situaties. Onvruchtbaar, omdat de raad geen rechtstreeks^gesprek
heeft met de schoolbesturen en daardoor niet in de gelegenheid is om a la
minute en onmiddellijk aan te geven waar het schort en waar het dus zou moeten
verbeteren. Hij richt zijn kritiek in deze alleen en uitsluitend richting burge
meester en wethouders. Burgemeester en wethouders hebben te zorgen dat, wanneer
de raad daarom vraagt - en dat is gevraagd; dat is een aantal jaren gevraagd -
die cijfers op tafel komen. Niet door eigenmachtig te zeggen, omdat de raad
rekeningen wenst in te zien, twee rekeningen per jaar wel voldoende te vinden.En
dan nog niet de rekeningen zelf maar wat ambtelijk gecijfer uit die rekeningen.
Hij schaart zich wat dat betreft aan de kant van de heer Van Hoof. Waarom lig
gen die rekeningen niet ter inzage Is dat een probleem En ook: waarom lig
gen ze alle vijf niet ter inzage De ambtelijke toelichting, waarover ook de
heer Van Hoof al sprak, wordt niet nader gecorrigeerd door het college van
burgemeester en wethouders en de raad mag dit dus beschouwen als een stuk, dat
door burgemeester en wethouders gedragen wordt. Dat stuk heeft eigenlijk het
zelfde karakter als de woorden van de voorzitter zoeven, namelijk dat het alle-