-18- Bergen op Zoom. Uit de woorden van de voorzitter heeft hij begrepen dat Roosendaal wel inziet dat het model van de provinciale raad goed bruikbaar is. Hieruit begrijpt hij dat het probleem lag in het sluiten van een compromis met Bergen op Zoom. Welnu, dezelfde argumentatie geldt dan voor Bergen op Zoom. Wanneer de meerderheid van de betrokken gemeenten besluit dat het een andere regeling moet zijn dan mag Bergen op Zoom van hem tegen zijn. Dan loopt Bergen op Zoom hetzelfde risico: of zelf betalen of aanwijzing te krijgen om eraan deel te nemen. Het blijft een argumentatie, die naar zijn mening niet rechtstreeks gericht is op de inhoudelijke waarde van hetgeen waarover wij spreken maar die gericht is op wat wel eens zou kunnen gebeuren. Hij denkt ook dat het een goede zaak zou zijn wanneer deze raad in een besluit stelt en mededeelt aan de aanstaande deel nemers dat de bereidheid aanwezig is om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling en dat het model Roosendaal ons niet ligt om motiverende redenen. Als men deze besluiten neemt dan is er geen man overboord. Men kan dan afwachten wat het effect bij de andere gemeenten, die voor hetzelfde vraagstuk staan, zal zijn. Hij weet niet welke gemeenten reeds een besluit genomen hebben. Men kan, dit aanvaardend, inhoudelijk gaan besluiten of men het een dan wel het ander beter vindt. Dat vindt hij veel essentiëler. Het model van de provin ciale raad in z'n geheel vindt hij ook niet geschikt. Er zou kunnen uitkomen dat een geheel andere regeling tot stand komt welke geënt is op die van de pro vinciale raad. De voorzitter zei dat het ziekenfonds door de koorden van de beurs een belangrijke vinger in de pap heeft. Hij heeft het ziekenfonds alleen maar genoemd als voorbeeld. Er zijn 5 disciplines, die op deze manier een stem krijgen. Het ziekenfonds heeft hiervan slechts een machtige positie. De anderen hebben evengoed zoveel belang bij de organisatie van de ambulancedienst. Vandaar dat iijn stelling overeind blijft dat het beter is dat de stemverhou ding zal zijn: leden gekozen uit de gemeenteraden of uit de burgemeesters en k of 5 participanten. Het lid RENNINGS zegt geneigd te zijn te vinden dat de model-verordening van de provinciale raad aantrekkelijke kanten heeft. Ook in die verordening is het volgens hem uitgesloten dat het daarheen zal leiden dat er minimaal een verte genwoordiging uit de twee grote centrumgemeenten in dat bestuur zou worden be noemd. Het aantrekkelijke daarvan is dat men met een bestuur, aangevuld met een aantal leden uit ziekenfondsen, een slagvaardig bestuur heeft. Men bereikt dat men in een grotere frequentie zeil vergaderen. Men komt gemakkelijker tot een stuk terugkoppeling vanuit de leefgemeenschappen. Hij vindt dat de overheid een belangrijke taak heeft om na te gaan wat het effect is van haar maatregelen. Dat effect bereikt men door zo dicht mogelijk bij diegenen, die het product van de overheidstaken aangeboden krijgen, aan te sluiten. Hij voelt veel voor de suggestie om principieel en van harte in te stemmen met deze regeling en voor te stellen om niet de voorgelegde regeling aan te gaan maar de ontwerp regeling van de provinciale raad. Het lid VAN ELZAKKER zegt dat er wordt veronderstelt en veronderstelt. Er wordt omheen gepraat. Hij wilde alleen maar vragen waarom, als het werkelijk waar is dat de gemeenschappelijke regeling beter gestoeld kan zijn op de provinciale regeling, zoals de heer Rennings naar veren brengt, dit dan niet gebeurd is. Men moet dan nu maar weer besluiten dit voorstel aan te houden. Dat is de con sequentie. De VOORZITTER zegt dat het tot zijn taak behoort dat de raad een overzicht heeft van de consequenties van de besluiten. Vandaar dat hij uw raad hierop gewezen heeft. Het is zo dat het uitgangspunt de regeling van de provinciale raad was. De beide grote gemeenten hadden best het vertrouwen dat zij daarin voldoende aan hun trekken zouden komen. Maar juist vanuit de kleine gemeenten uit de zuid-west hoek kwam het verzoek om daarbij allemaal aanwezig te zijn. Dat was geinspi- reerd door het wegkrijgen van de invloed uit de grotere gemeenten. Het antwo was dat het wel mogelijk was met gewogen stemrecht. Men heeft hierop een promis gevonden. Dit op grond van het pogen door de kleinere gemeente»- op een andere wijze de structureren. Hij dacht dat Bergen op Zoom h van gewogen stemrecht heeft gedaan. Hij gelooft dat men de zwart' naar Bergen op Zoom moet spelen. Het is door de kleinere gemee. roepen, omdat zij dit het grote bestuur vroegen. De grote gemeen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1979 | | pagina 18