-13- uit leden door de raad uit zijn midden te benoemen. Dat betekent dat een niet- raadslid er domweg niet in mag zitten. In lid 6 staat: "of zo spoedig mogelijk daarna door en uit de raad aangewezen". Dat "aangewezen" is in dit geval een fout woord. Daar behoort de term "benoemd" gebruikt te worden om in overeen stemming te zijn met de wet. Aanwijzen is iets anders dan benoemen. Artikel 3, lid 4, luidt: "Bij verhindering van de voorzitter wordt hij door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ander lid van hun college vervangen." Dat dient uiteraard - als zijn voorstel wordt overgenomen - ook gewijzigd te worden. Dan zou het kunnen luiden: "Bij verhindering wordt de voorzitter door het oudste lid vervangen." In artikel 4, lid 1, staat een quorum-bepaling en een bepaling over het staken der stemmen. Hij denkt dat het verstandig zal zijn om in een commissie van drie waarborgen te scheppen dat er altijd drie leden aanwezig zijn. Volledig kan men dat nooit waarborgen, maar wel voor een belangrijk gedeelte, bijvoorbeeld, wanneer wij besluiten om niet alleen drie leden te benoemen maar om drie leden en drie plaatsvervangende leden te benoemen. In dat opzicht is men minder afhankelijk van quora-bepalingen en men heeft vrijwel altijd een commissie, die uit drie leden bestaat. Artikel 4, lid 3 luidt: "Stemrecht hebben alle leden. De voorzitter heeft geen stemrecht." Dit is overbodig wanneer zijn voorstel wordt gevolgd om de door het college ge wenste voorzitter eruit te knikkeren. In artikel 4, lid 6 staat: "Raadsleden die geen lid van de commissie zijn, kunnen de vergaderingen van de commissie als toehoorder bijwonen." en in lid 5 staat: "De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar." Hij denkt dat men daar een principieel meningsverschil kan krijgen. Is die commissie openbaar op het moment dat daar niet leden van de commissie aanwezig zijn ook al zijn dat raadsleden? Hij denkt eigenlijk van wel maar hij vraagt zich af waarom die commissie niet openbaar is. Vrijwel alle ad ministratieve rechtspraak is openbaar. Gelukkig. Dit is alleen niet openbaar daar waar belangen geschaad kunnen worden. Hij denkt aan bijvoorbeeld het me disch tuchtrecht, waar geheimen geopenbaard worden; zaken die anders vertrouwe lijk gehouden zouden moeten worden. Dat zal bij deze commissie zelden het geval zijn. Wanneer dit wel het geval is dan kan dat geregeld worden. Men kan dan re gelen dat de commissie op gelijke wijze als dat bij deze raad geregeld is de deuren sluit Lid 6 zou daardoor overbodig zijn. Lid 5 moet dan luiden: "De vergaderingen van de commissie zijn openbaar." Van artikel 5> lid 1i heeft hij in zijn inleiding al gezegd dat het eigenlijk wat moeilijk zou zijn als er een andere voorzitter geregeld wordt, dan het college wenst. Het is dan wenselijk dat de leden van het college van burgemeester en wethouders uitgenodigd kunnen worden. Dit zou dan moeten worden toegevoegd. Er staat nu dat er anderen uit genodigd kunnen worden. Artikel 5 rammelt verschrikkelijk. Als men goed luistert dan kan men op de publieke tribune zelfs horen hoe dit rammelt: "De voorzitter van de commissie is bevoegd en als twee leden dit wensen verplicht, de direkteur van het bedrijf gemeentewerken en/of andere ambtenaren of deskundigen uit te nodigen in de vergadering van de commissie te verschijnen, teneinde de in de vergadering te behandelen onderwerpen nader toe te lichten, of ten aanzien daar van nadere informatie te verstrekken." Dit gaat nog. Maar als dan volgt: "Onver minderd het hiervoor gestelde kan de raad, bij afzonderlijk besluit, bepalen, dat de direkteur van het bedrijf gemeentewerken en/of andere ambtenaren of deskundigen verplicht zijn de commissieleden op hun verzoek en desgewenst ter plaatse alle inlichtingen te verstrekken," dan begint hij bijzonder verbaasd te zijn, want dat betekent dat die commissie haar vergadering een maand moet ver dagen om de raad in de gelegenheid te stellen de verplichting uit te spreken dat er geantwoord moet worden. Dat betekent dit toch. Is de raad dan gemachtigd en bevoegd om externe deskundigen te verplichten inlichtingen te verstrekken? Hij vreest van niet. Het klopt gewoon niet. Dit artikel is vrij slecht geschreven. Juister zou in dit geval zijn dat, artikel 5i lid 1 zo was geredigeerd dat de voorzitter van de commissie bevoegd en als twee leden dit wensen, verplicht zou zijn de direkteur van het bedrijf gemeentewerken en/of andere ambtenaren - wat voor hem ook alleen maar ambtenaren van de gemeente Oudenbosch mag worden; dat is juister, want men kan geen ambtenaren van andere disciplines verplichten - in de vergadering van de commissie te horen. Vervolgens zou er een regel moeten komen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1979 | | pagina 13