-35-
hier is gedaan. De suggesties, die daarbij aan de orde zijn gekomen hadden
duidelijk een heel andere functie dan de suggesties, zoals die aan de orde zijn
gekomen bij de bespreking van de werkopzet rond het sociaal-culturele plan.
Daar ging het er om met een stuk naar buiten te gaan, wat weliswaar geen stuk
van de raad was, maar waar toch iets van de raad in zat. Hier had het duidelijk
een andere intentie. Dat neemt niet weg dat het wellicht toch aanbeveling bad
verdiend om wat nadrukkelijker in het preadvies in te gaan op de suggesties,
zoals die daar gedaan zijn, de andere dan die van de rondwegen, waarvan
in het preadvies gezegd is dit hier buiten de discussie te houden. Het feit
dat de wethouder dit niet in antwoord in eerste termijn heeft gedaan moge
dan toch voor een stuk tegemoet komen aan dat bezwaar. Hij zegt overigens
graag toe dat de lijn, die is ingeslagen met betrekking tot de notulering
van informele bijeenkomsten, door dat de laatste keer te doen, al heeft moeten
vaststellen dat het vaststellen van die notulen toch wel weer moeilijk is,
in ieder geval wordt voortgezet.
Het lid DU PONT zegt met name te hebben willen stellen dat het de bedoeling
van het college was op bedoelde bijeenkomst de technische kant van de hele
zaak, omdat juist die materie nogal vrij moeilijk is, naar voren te brengen.
Als de heer Van der Graaf dan zegt dat er een aantal alternatieve oplossingen
is aangedragen dan moet spreker zeggen, hij heeft daar ook geen notulering
van, dat hem is bijgebleven dat dat met name de punten waren: de tunnel en
de rondwegen. Dat waren de essentiele punten die, buiten de technische gege
vens die in het rapport stonden, ter discussie stonden. De kwestie van de
rondwegen heeft het college buiten de discussie willen houden, omdat het
college daarover apart een keer met de raad van gedachten wil wisselen. Ten
aanzien van de tunnel heeft hij de visie van het college willen weergeven
waarom dit vast wil houden aan de prioriteit, zoals die in het plan is vast
gelegd. Als antwoord op de bemerkingen van de heer Wijnen heeft hij inderdaad,
maar de heer Wijnen heeft dat ook zelf niet meer genoemd, wel gesproken over
de omleiding via Molenstraat en Spoorlaan. Hij heeft de heer Wijnen niet
geantwoord op diens suggestie van de omleiding via het West Vaardeke, ter
ontlasting van de route Bornhemweg, Beatrixlaan, Wilhelminaplein, Julianalaan.
Wanneer men de suggestie van de heer Wijnen wil volgen en met name het ver
keer wil gaan brengen via de Havendijk, West Vaardeke, dan krijgt men daar de
moeilijkheid, die daar ook in het verleden was ten aanzien van het punt biu
de uitgang West-Vaardeke. Het is bekend hoe een moeilijk punt dat is. Boven
dien is er in de situatie daar duidelijk wijziging gekomen, doordat de wijk
"Het Spui-noord" intussen is gerealiseerd en het college vreest dat dan door
veel verkeer gebruik gemaakt zal gaan worden van de sluiproute door Het Spui,
omdat het punt West Vaardeke zo moeilijk wordt ervaren dat dat gemeden zal
worden. De oplossing is volgens het college, als dit gedaan zou worden, alleen
mogelijk wanneer er rigoureuse ingrepen zouden plaatsvinden op het kruispunt
Wagenhoek. In de situatie waarin het kruispunt nu is zou dat alleen een extra
belasting geven. Bovendien zou men daar een concentratie van verkeer krijgen,
die nu op het kruispunt Pastoor Hellemonsstraat gespreid wordt in de oost
west-richting. Die anders dan daar terecht komt, hetgeen toch ook weer een
heel ander verkeersgedrag zou gaan geven. De heer Rennings zegt dat spreker
niet geantwoord heeft op diens vragen ten aanzien van parkeren en het rijwiel
pad in de Bornhemweg. Ten aanzien van het parkeren wordt in het rapport, dacht
hij, duidelijk gesproken dat, wanneer er parkeerplaatsen, met name in het
centrum verdwijnen, daar dan parkeerruimte voor terug moet komen. Die parkeer
ruimte behoeft per se niet gevonden te worden in het scheppen van extra
parkeerruimte, maar kan ook met regulerende maatregelen verkregen worden.
Wanneer die situatie zich voordoetzal bekeken moeten worden hoe men dit op
lost, hetzij met blauwe zones, parkeermeters of andere zaken. Dit dient pas te
geschieden op het moment als zich zoiets voordoet. Dat moment is er nu nog
niet. Laatstelijk is daarnaar nog een onderzoek ingesteld. Daaruit bleek dat
die maatregelen op dit moment nog niet noodzakelijk zijn. Wanneer dit zich voor'
doet dan kan men die maatregelen altijd nemen, want het is gewoon het nemen
van verkeersmaatregelen. Wat betreft het rijwielpad langs de Bornhemweg dacht