-33- een aansluiting geeft op het sportcomplex.. Deze zal bovendien niet uitgevoerd kunnen worden met toe- en afvoerwegen, maar altijd met trappen, hetgeen voor fietsers toch een belemmering kan zijn en mogelijk gemeden zou kunnen worden door het fietsverkeer. De heer Rennings zegt dat hij graag een aantal normen in het rapport verwerkt zou willen zien» Deze heeft zelf aangegeven dat dat niet zo gemakkelijk is» Bij de uitvoering van het plan kan er naar gestreefd worden die normen er bij te hebben. Hij moet zeggen dat men, in overleg met de verkeersdeskundigenog niet uit deze kwestie is gekomen. De heer Rennings gaf aan dat de wegenhierarchie niet altijd in overeenstemming is met het schema zoals dat in het verkeerscirculatieplan is aangegeven. Er is duidelijk in het verkeerscirculatieplan gesteld dat in principe dat schema wordt gehanteerd. Zoals de wegenhierarchie hier in dit plan is aangegeven in 1977eind 19^3, is een wegenhierarchie, die niet helemaal sluit met dit principe. Er is zoveel mogelijk naar gestreefd die sluiting te vinden. Die is niet altijd te vinden omdat het stratenverloop in de wijk beeldbepalend is. Daaraan is dit schema^ wat niet meer is dan een schema in feite om weer aan te geven hoe de situaties in de wijken zijn, om die daarin op te nemen. De heer Rennings praat ook over de drie tunnels. Spreker dacht dat hij de heer Rennings kon verwijzen naar hetgeen hij eerder gezegd heeft. De heer Van Eijkeren zegt zich af te vragen waarvoor die informele bijeenkomst is gehouden. Er is met de opmerkingen, die gemaakt zijn geen rekening gehouden. Spreker dacht dat die informele bij eenkomst duidelijk was bedoeld als een mogelijkheid van technische uitleg van de kant van de mensen, die een belangrijke bijdrage hadden geleverd aan^ dit rapport. Dat was het uitgangspunt van deze discussie in die informele bij eenkomst. Meer heeft het college hieraan ook niet willen toekennen, omdat de punten, die daar met name ter discussie waren, de tunnels en wegenhierarchie, uiteindelijk, dacht hij, hier bij het als zodanig aannemen van dit plan ter discussie zouden komen. Er is een aantal technische zaken aan de orde geweest, met name.is er toen, dacht hij, van de kant v.an de heer Van Eijkeren met de samensteller van het rapport over uitgangspunten en doelstellingen gedis cuteerd. Hij dacht dat dat in het rapport als zodanig geen wezenlijke veran deringen had gebracht. Vandaar dat het college daarop in het rapport niet verder is ingegaan, omdat burgemeester en wethouders meenden dat in die dis cussie die zaken toch wel toegelicht waren. De heer Van Eijkeren praatte ook over de rondwegen. Spreker dacht dat hij daarop al was ingegaan. De wegen hiërarchie, hij heeft dit in antwoord op de vraag van de heer Rennings gezegd, is in feite een constatering van de situatie, zoals die in de diverse wijken is. Er zijn inderdaad wegen, die uitkomen op wegen van een orde, die niet een maal, maar vaak tweemaal groter is. Dat zijn gegeven situaties. Daar kan men, dacht hij, in de praktijk ook weinig aan doen, want dat zou betekenen dat die wegen dan afgesloten moeten worden en dergelijke, omdat ze op een weg van grotere orde uitkomen. Dat is in de praktijk niet uitvoerbaar. Er is alleen aangegeven hoe de situatie is en in het schema hoe de ideale situatie zou kunnen zijn. Deze is echter in veel gevallen niet haalbaar. Over de tunnels heeft hij gesproken. De heer Van Eijkeren sprak ook over de conflictpunten en de eventuele fasering, wat dat weer aen conflictpunten kan oproepen. Hij dacht dat dat zaken waren, die bij de uitvoering, in fasen van het plan iedere keer aan de orde gesteld kunnen worden en dat dan die situaties, per situatie, kunnen worden beoordeeld en bekeken. Op de vraag van de heer Van Hoek heeft hij, dacht hij, antwoord gegeven, voor wat betreft diens vraag over het effect van de rondweg ten opzichte van het doorgaande verkeer. Het lid. VAN DER GRAAF voelt zich toch wel wat moeilijk worden als hij de heer Du Pont hoort spreken over de uitleg, die gegeven moet worden aan een dergelijk informele bijeenkomst. De raad stelt het beleid vast, stelt dus ook het ver keerscirculatieplan vast. Het college heeft daarbij tot taak om af te tasten wat het beleid van de raad is; hoe dat moet worden verwoord en wanneer dan een informele bijeenkomst alleen maar de uitleg krijgt enkel maar bedoeld te zijn als een technische uitleg, dan zegt hij zich toch wel wat vreemd te gaan voe len. Er zijn in die bijeenkomst duidelijke alternatieven aangegeven. Formeel heeft de wethouder gelijk. Formeel wordt bedoeld plan nu vastgesteld. Hij stelt zich alleen even voor hoe moeilijk dat is. Hoe moeilijk, omdat de raad dan met duidelijk omschreven amendementen zou moeten komen op dit verkeers-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1979 | | pagina 119