causaal opgebouwde chronologische volgorde? Hij heeft daar vraagtekens over. Kortom, hij zit eigenlijk toch met een aantal vragen naar aanleiding van een lacune, die hij in het voorstel constateert. Het lid VAN HOEK wil zijn voorkeur uitspreken voor de aanleg van de zuidelijke omleidingsroute. Bij het provinciaal bestuur moet, volgens hem, worden aange drongen op een snelle realisatie van deze route, welke de verkeersproblemen zal oplossen in Oudenbosch. Met het voorliggende, plan kan hij akkoord gaan, al wil hij wel dat aan de verkeersmaatregelen voor het langzaam verkeer de hoogste prioriteit wordt verleend. .„.p* Het lid DU PONT zegt dat de heer Van Hoof zich in grote lijnen akkoord heeft verklaard met het plan. Hij hoopt dat dit plan niet de kast m gaat, maar dat inieder geval aan de zaken, die in het plan genoemd zijn, zo veel mogelijk uitvoering gegeven kan gaan worden. De heer Wijnen zei dat dit een plan is tot 1983. Hij vraagt hoe het college denkt de informatie naar de bevolking toe te spelen. Het is duidelijk de bedoeling van het college om op de deel- plannen die uit het verkeerscirculatieplan straks naar voren zullen komen, volledig de inspraak toe te passen. Vooral voor degenen in wiens omgeving zich dit met name afspeelt. De heer Wijnen praat ook over de rondwegen, de zuide lijke en oostelijke rondweg, in hoeverre dat hier reeel is en hoe die binnen de plan-procedure gerealiseerd worden. Burgemeester en wethouders hebben in het preadvies al aangegeven dat die zaak apart ter discussie zal worden ge steld, omdat daarover nogal wat vraagpunten zijn. Het college heeft h^erop al regelmatig bij gedeputeerde staten aangedrongen, maar het is bekend hoe moeilijk deze zaak is om dat gedaan te krijgen. Toch blijft het een hoge prioriteit houden omdat dan, dat is hij met de heer Van Hoek eens, als die rondwegen er zouden komen in het centrum de nodige problemen opgelost zouden zijn. De heer Wijnen zegt als deze rondwegen niet op korte termijn gereali seerd zouden worden er dan andere oplossingen voor gevonden moeten worden. De heer V/ijnen heeft bij de algemene beschouwingen, maar dan moet hij even terugdenken want de heer Wijnen heeft dit niet herhaald, meent spreker,ge- zegd om de Markt éénrichtingsverkeer te maken en de andere richting om te leiden door de Molenstraat, via de Spoorlaan over het bestaande fietspad naar de Bosschendijk. Het college meent deze oplossing sterk te moeten ont raden, omdat dat ten eerste het verkeer in de Molenstraat en de Spoorlaan aan zienlijk zal verzwaren. Vooral straks als Albano gerealiseerd wordt zal dan de druk op de Spoorlaan veel groter worden. Bovendien ziet het college de moge lijkheid niet om via het fietspad, wat nu grenzend aan de tuin van de broeders en aan de spoorlijn, en uitwegend op de Bosschendijk, een redelijke oplossing te vinden. Hij dacht dat dan dat punt op de Bosschendijk een nogal problema tische zaak zal gaan worden. De heer Plevier zegt dat hij vooralsnog niet de rondwegen onderschrijft. Het college heeft gezegd dat dit straks een apart punt van discussie kan worden. Over de tunnels wil de heer Plevier zich ook niet uitspreken omdat deze vindt dat dat beter in een latere discussie kan. Er zijn drie tunnels in discussie. Spreker zou er toch wel op aan willen dringen om het in ieder geval over één tunnel, met name 1, eens te worden. Tunnel 1 is namelijk de tunnel, die straks aansluiting geeft op woonlob A en woonlob B van het bestemmingsplan Albano. Dit is bovendien de tunnel, ie ook als werkelijke fietstunnel gerealiseerd kan gaan worden, omdat deze in zijn plaatsbepaling zodanig is dat het een tunnel kan zijn met aan- en af- voerwegen. Bovendien is het een tunnel die aansluit op een fiets- en voet gangersroute vanuit het centrum naar de wijk Albano, lob A en B met name, de lobs die dus het eerst gerealiseerd zullen worden, maar die verder aanslui ting vindt op het sportpark Albano en straks, mogelijk, verder m de richting Bosschenhoofd en Bosbad. Vandaar dat het college vindt dat die tunnel een hoge prioriteit heeft. Hij is ook opgenomen in het bestemmingsplan. Wat dat betreft is die zaak ook reeds geregeld en het zal toch belangrijk zijn om straks de verbinding met Albano en met het sportcomplex Albano met de rest van Oudenbosch zo optimaal mogelijk te doen zijn. Het college vindt a ie tunnel een betere bereikbaarheid zal hebben dan de tunnel die geprojecteerd is bij de Lollestraat, die overigens dan in een veel later stadium eigenlij pas goed kan functioneren voor het bestemmingsplan Albano en die met direct

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1979 | | pagina 118