-18- dagelijks bestuur regelmatig met de "heren" in Den Bosch te schaften. Nu er echter een discussie over de mogelijke reorganisatie van Brabant aan de orde is, moet naar mijn mening iedereen frank en vrij zijn eerlijke mening geven. Uitgaan van de praktijk lijkt me dan de juiste manier. Een voorbeeld waarmee ik feitelijke onvrede wil uitspreken over de huidige situatie op bestuurlijk gebied in onze provincie moge het volgende dienen: Toen ik in 1970 in deze raad kwam werd in een van de eerste raadsvergaderingen aangedrongen op verkeerslichten aan de Bosschendijk. Eerst in 1978 werden deze, na langdurig en vaak slopend overleg met de provincie tot voltooiing ge bracht. Algemene klachten over brieven die of helemaal niet, of soms na vele maanden pas, beantwoord worden zijn andere voorbeelden. Zo zijn er nog een aan tal zaken die te noemen zijn. Om kort te gaan, ik ben geen slaafse naloper van degenen die coute oue coute pleiten voor het éne Brabant.Een deling van Brabant, mits financieel, economisch haalbaar lijkt mij een goed onderwerp van studie en discussie." Het lid VAN DEE GRAAF zegt het volgende: "Brabant één of Brabant opgedeeld? Visioenen van bruut doorgehakte bundels Brabanders, een hoog hek met prikkeldraad met aan weerszijde wreed gescheiden families, het lijkt wel of dat de schrikbeelden zijn van het kwaad dat over Brabant dreigt te komen. En wat gebeurt er werkelijk als Brabant zou worden opgedeeld in twee of meer mini-provincies? Wat er werkelijk gebeurt hebben we zelf meerdere malen mede tot stand gebracht. Het creëren van de schaal die voor bepaalde beslissingen het meest geeigend lijkt. We hebben erkend dat sommige zaken beter in een groter verband kunnen worden beslist en gaan samen in een streekgewest en diverse gemeenschappelijke regelingen. En overal de schaal die wij het meest juist achten. En dan blijkt, dat het mogelijk is om zonder bezwaren die papieren grenzen over te steken om bijvoorbeeld karnaval te gaan vieren in Breda of in Oeteldonk. Is het niet erg overtrokken om een bestuurlijke twee- of driedeling van Brabant af te schilderen als een aanslag op de culturele verworvenheden en de bestuurlijke kracht? Wat bindt Brabanders uit de Peel aan Brabanders op de kleigronden? Sterker nog, zijn er voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat Brabant een culturele eenheid is? Het volkseigene is streekgebonden en zeker niet gebonden aan provinciegrenzen. Behoud van die waarden is eerder gewaarborgd bij schaalverkleining dan op de huidige schaal. Een van de felste tegenstanders van het Mark-Vliet-kanaalde heer C. de Wit uit Standdaarbuiten zei dat eens vrij kernachtig in een interview in het Brabants Nieuwsblad. "Dat Mark-Vlietkanaal is er gekomen omdat die beslissing werd genomen door Oost-Brabantse statenleden - die immers de streek hier niet zo kennen?"Perifere gebieden zullen in een kleinere provincie eerder aan hun trekken komen dan nu het geval is. Sub-regionale wensen met betrekking tot sociaal-culturele ontwikkelingen zullen sub-regionaal moeten worden bezien. De emoties worden van stal gehaald, maar beter is het om eens te bekijken wat de bestuurlijke voor- en nadelen zijn. In een folder voor de bevolking van Brabant roept de Stichting Stuurgroep Brabant Eén allerlei rampspoeden af. Op puur demagogische wijze wordt in die folder niets gezegd dan dat het allemaal zo verschrikkelijk is, o ja, en zo duur. Daar schieten we dan lekker mee op. Nou nog weten waarom zo verschrikkelijk en wat tegenover dat dure staat als baten. Het bestuur komt dichter bij de bevolking en bij de gemeentebesturen die kontakten onderhouden met de provincie. Het bestuur zal ook doorzichtiger zijn dan thans het geval is. Een groot deel van de meerdere kosten zal zijn in de personele sfeer. Het schept dus werkgelegenheid. Dat betekent dat de bruto kosten niet geheel als werkelijke kosten behoeve te worden aangemerkt. Werkelozen kosten namelijk óók geld.Berekeningen hebben aangetoond dat de netto kosten niet meer dan tussen de 10 en 20 bedragen en daarvoor koopt men dan een betere dienstverlening en - niet in de laatste plaats - een stuk le vensgeluk voor mensen die zinvol hun bekwaamheden gebruiken. Indien tegenover de hogere kosten duidelijke voordelen staan, dan loont het de moeite om dat op zijn minst tegen elkaar af te wegen. Ik noemde de folder van Brabant Een demagogisch. Met schreeuwende koppen wordt geschreven: Geen twee Brabantjes, geen drie Brabantjes, en, de doelmatigheid van de provincietjes zal beduidend minder zijn. En dan te denken dat zelfs bij een vierdeling de Brabantse mini-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1979 | | pagina 104